T2, Hammarby industriområde, 1971, bild (Fordon: lok)

av Ulfe, Sunday, September 03, 2017, 07:10 (2424 dagar sedan)

Bilden tagen vid nordvästra änden av bangården som fanns i Hammarby industriområde. I bakgrunden syns AB Bröderna Hedlunds byggnad. På Eniros historiska karta syns byggnaden och bangården.
https://kartor.eniro.se/?c=59.303619,18.097095&z=17&l=historic

[image]

T2, Hammarby industriområde, 1971, bild

av HJP, Sunday, September 03, 2017, 11:01 (2424 dagar sedan) @ Ulfe

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.

T2, Hammarby industriområde, 1971, bild

av Jan Frelin, Monday, September 04, 2017, 19:15 (2423 dagar sedan) @ HJP

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.

Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

T2, Hammarby industriområde, 1971

av HJP, Thursday, September 07, 2017, 15:49 (2420 dagar sedan) @ Jan Frelin

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.


Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

****
Ja det fanns lösningar. "Plankan" och långkopplet, låg bredvid spåret, när det inte användes. En likadan utrustning fanns vid Odelberg & Haak, i Liljeholmen.
Jag tänkte många gånger, att jag skulle gå dit och fotografera det, och rita en måttskiss, men det blev tyvärr aldrig av. Det kunde annars vara kul att lägga invid H0-spåret på sin hemma-/modul-, eller klubbana.

T2, Hammarby industriområde, 1971

av Thomas K Ohlsson, Thursday, September 07, 2017, 16:44 (2420 dagar sedan) @ HJP

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.


Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

****
Ja det fanns lösningar. "Plankan" och långkopplet, låg bredvid spåret, när det inte användes. En likadan utrustning fanns vid Odelberg & Haak, i Liljeholmen.
Jag tänkte många gånger, att jag skulle gå dit och fotografera det, och rita en måttskiss, men det blev tyvärr aldrig av. Det kunde annars vara kul att lägga invid H0-spåret på sin hemma-/modul-, eller klubbana.

Söderberg & Haak tror jag!

Visserligen fusionerades Söderberg & Haak med Odelberg & Olsson - men det nya bolaget kallades Tibnor.

T2, Hammarby industriområde, 1971

av Gunnar D, Thursday, September 07, 2017, 18:03 (2420 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.


Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

****
Ja det fanns lösningar. "Plankan" och långkopplet, låg bredvid spåret, när det inte användes. En likadan utrustning fanns vid Odelberg & Haak, i Liljeholmen.
Jag tänkte många gånger, att jag skulle gå dit och fotografera det, och rita en måttskiss, men det blev tyvärr aldrig av. Det kunde annars vara kul att lägga invid H0-spåret på sin hemma-/modul-, eller klubbana.


Söderberg & Haak tror jag!

Visserligen fusionerades Söderberg & Haak med Odelberg & Olsson - men det nya bolaget kallades Tibnor.

S&H visst! Minns min barndoms snurrande klocka nu tyvärr borta!

/Gunnar

T2, Hammarby industriområde, 1971

av Thomas K Ohlsson, Friday, September 08, 2017, 09:11 (2419 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.


Intressant! Noterade att litt Ob hade minimiradie på 60 m, jag undrade hur sjutton det gick till med buffertarna. Men då fanns det alltså lösningar.

****
Ja det fanns lösningar. "Plankan" och långkopplet, låg bredvid spåret, när det inte användes. En likadan utrustning fanns vid Odelberg & Haak, i Liljeholmen.
Jag tänkte många gånger, att jag skulle gå dit och fotografera det, och rita en måttskiss, men det blev tyvärr aldrig av. Det kunde annars vara kul att lägga invid H0-spåret på sin hemma-/modul-, eller klubbana.


Söderberg & Haak tror jag!

Visserligen fusionerades Söderberg & Haak med Odelberg & Olsson - men det nya bolaget kallades Tibnor.


S&H visst! Minns min barndoms snurrande klocka nu tyvärr borta!

/Gunnar

Men namnet finns fortfarande inmurat i väggen mot Södertäljevägen!
Och vi hade länge kvar "balktabeller" från S&H på arkitektkontoret jag jobbade på - jag har för mej att de som sen kom från Tibnor inte var lika fullständiga.
Så gamla firmanamn kan leva kvar längre än man tror...

/TKO

Tågfärjan Malmöhus

av BD, Thursday, September 07, 2017, 19:35 (2420 dagar sedan) @ HJP

****
Mycket bra bild.
Det var en mycket snäv kurva in till Bröderna Hedlund. Växlingspersonalen hängde på en speciell planka på buffertarna, för att inte buffertarna skulle gå omlott. Sedan användes ett förlängt koppel. Det gnisslade ljudligt, när man körde i den kurvan.
Vad koppelarrangemanget hette, vet jag inte. Någon som vet? Det skulle vara intressant med en bild på det, om det finns någon.

Såg sådana brädor användas på danska sidan när sovvagnen till Rom kördes iland från tågfärjan Malmöhus sommaren 1963. Enda gången jag sett sådant.

T2, Hammarby industriområde, 1971, bild

av montfrooij, Monday, September 04, 2017, 12:52 (2423 dagar sedan) @ Ulfe

Lovely picture!