6st lokomotiv till salu (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, September 04, 2017, 11:20 (2425 dagar sedan)

byggda år 1890 till salu.
Så annonserade OFVJ år 1893.
Varför ville man sälja så nya lok?

6st lokomotiv till salu

av Christer Fredriksson, Monday, September 04, 2017, 12:19 (2425 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Därför att de var otillräckliga för OFWJ växande trafik!

6st lokomotiv till salu

av Kjell Aghult, Tuesday, September 05, 2017, 07:46 (2424 dagar sedan) @ mormorsgruvan

byggda år 1890 till salu.
Så annonserade OFVJ år 1893.
Varför ville man sälja så nya lok?

Denna lokserie är litet mystisk: Axelföljd 1B, Munktells tvno 18-23. Men ej inlagd i OFVJ ordinarie nummerföljd, där den skulle fått nr 16-21. Utan i stället tilldelad egen parallellserie, nr 1A-6A.

Hur som helst lyckades man sälja alla 1893-95: Ett till SSnJ, två till NrSlJ och tre till skånska sockerbruk.

Allt enligt "Ånglok vid Sveriges normalspåriga järnvägar", del 2.

6st lokomotiv till salu

av Anders Sandgren, Tuesday, September 05, 2017, 10:32 (2424 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är ju båda numreringen och den korta tiden som är märklig. Inköptes de för någon trafik som inte blev av? Tidsmässigt kommer de när NrSlJ söker koncession så det kanske fanns planer på trafikering mot Strängnäs? Man hade ju ett antal B1-2 lok för persontåg och nästa serie dylika är ju inte förrän 1915-17 då de fyra första 1B2T-loken levererades.

Samma loktyp inköptes även av NOJ (nr 12,14,15) WBJ (nr 6) och KRJ (nr 1-2). och någonstans har det undrat om inte några av dessa egentligen var beställda för OFWJ men att de övertogs av andra banor. NOJ-loken var banans enda persontågslok och var nog inte speciellt lämpliga för linjetrafik på en lång bana med sina begränsade förråd. Å andra sidan hade NOJ bara tanklok vi denna tid (9 Fairlie + 2 sadeltankar). De blev j kvar där betydligt längre, två (12+14) såldes 1923 till SOEJ och det sista (15, omnumrerat till 11) fanns åtm kvar till banans 50-årsjubileum 1924.

6st lokomotiv till salu

av Kjell Aghult, Tuesday, September 05, 2017, 16:04 (2424 dagar sedan) @ Anders Sandgren

....det sista (15, omnumrerat till 11) fanns åtm kvar till banans 50-årsjubileum 1924.

Skrotat 1933, enligt förut nämnd källa.