Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, September 05, 2017, 19:58 (2396 dagar sedan)

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?

[size=large][b][link=https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,7852798,7852798#msg-7852798]Drehscheibe[/link][/b][/size]

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av Jesper, Wednesday, September 06, 2017, 02:51 (2395 dagar sedan) @ BD

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?


Eftersom bilen ser ut att vara tyskreggad så kanske den lastats långt söder om Kiruna, på en plats där en DB Kbs var ett naturligt val.

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av BD, Wednesday, September 06, 2017, 03:42 (2395 dagar sedan) @ Jesper

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?

Eftersom bilen ser ut att vara tyskreggad så kanske den lastats långt söder om Kiruna, på en plats där en DB Kbs var ett naturligt val.

Enligt vad bilägaren meddelar i Drehscheibe lastades bilen i Kiruna.

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av Bertil Bengtsson, Wednesday, September 06, 2017, 09:46 (2395 dagar sedan) @ BD

Tåget är "Karven", under många år avg Kiruna 0700 mot Narvik. Man ser på skuggorna att det är tidig morgon, enligt skribenten ca 0600. Loket, en Da, är ännu inte tillkopplat.
Berra

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av Jesper, Wednesday, September 06, 2017, 11:22 (2395 dagar sedan) @ BD

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?

Eftersom bilen ser ut att vara tyskreggad så kanske den lastats långt söder om Kiruna, på en plats där en DB Kbs var ett naturligt val.


Enligt vad bilägaren meddelar i Drehscheibe lastades bilen i Kiruna.

Det läste jag förstås inte. Det borde ju inte varit tillåtet att lasta en tysk tomvagn för transport till Narvik ens då, möjligen om man skulle lasta något i Narvik mot Tyskland. Regler har å andra sidan sällan följts till 100%. Kanske är så enkelt som du skriver Bengt att man tog vad man hade.

Finns det någon teknisk förklaring, typ skillnader i mått eller så?
Det i någon skrivelse klagades på svenska Ore att de var för breda med nedfällda lämmar när de gick ner på kontinenten. Jag kommer inte ihåg detaljerna, kanske det bara var någon enskild lastkaj som missmatchade.

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av Leif B, Wednesday, September 06, 2017, 11:53 (2395 dagar sedan) @ Jesper

Bilden uppges tagen 1981. Själv åkte jag ca 1978 med bil från Kiruna till Narvik. Då var min bil lastad på en svensk vagn men på bilden används en tysk Kbs-vagn.

Kanske förklaringen är att man för biltransporterna använde tillgänglig O- eller K-vagn oberoende av vem som ägde vagnen?

Eftersom bilen ser ut att vara tyskreggad så kanske den lastats långt söder om Kiruna, på en plats där en DB Kbs var ett naturligt val.


Enligt vad bilägaren meddelar i Drehscheibe lastades bilen i Kiruna.


Det läste jag förstås inte. Det borde ju inte varit tillåtet att lasta en tysk tomvagn för transport till Narvik ens då, möjligen om man skulle lasta något i Narvik mot Tyskland. Regler har å andra sidan sällan följts till 100%. Kanske är så enkelt som du skriver Bengt att man tog vad man hade.

Finns det någon teknisk förklaring, typ skillnader i mått eller så?
Det i någon skrivelse klagades på svenska Ore att de var för breda med nedfällda lämmar när de gick ner på kontinenten. Jag kommer inte ihåg detaljerna, kanske det bara var någon enskild lastkaj som missmatchade.

I Norrland brukar man lösa problem på enklast möjliga sätt utan att hänga upp sig så mycket på vad "stockholmarna" har hittat på för regler och bestämmelser. (Från Malmfältens perspektiv så är "stockholmare" alla som bor söder om Älvsbyn.)

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av Martin Långström, Wednesday, September 06, 2017, 16:41 (2395 dagar sedan) @ Leif B

Malmbanan & Ofotbanen har alla tider gjort lite som dom själva behagade.

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn ... Norrländsk pragmatism

av Leif B, Wednesday, September 06, 2017, 17:09 (2395 dagar sedan) @ Martin Långström

Malmbanan & Ofotbanen har alla tider gjort lite som dom själva behagade.

Det gäller nog även andra norrländska banor, t ex den jämförelsevis sydligt belägna Inlandsbanan.

Bildlänk: säo som det passar

av BD, Wednesday, September 06, 2017, 17:30 (2395 dagar sedan) @ Martin Långström

Malmbanan & Ofotbanen har alla tider gjort lite som dom själva behagade.

Hörde för mer än 40 år sedan en högre SJ tjänsteman skämtsamt yttra ungefär: Norr om (vad det nu var för ort) beaktas säo som det passar.

Bildlänk: säo som det passar

av Kjell Aghult, Wednesday, September 06, 2017, 17:53 (2395 dagar sedan) @ BD

Hörde för mer än 40 år sedan en högre SJ tjänsteman skämtsamt yttra ungefär: Norr om (vad det nu var för ort) beaktas säo som det passar.

Förre trafikinspektör Tord Tolö i Sundsvall (1925-?) lär ha någon gång ha skojat: "Det finns
två SJ, ett norr och ett söder om Dalälven". Han var själv från Borlänge.

Bildlänk: Tysk Kbs-vagn för biltransport Kiruna - Narvik

av UTJ, Wednesday, September 06, 2017, 16:16 (2395 dagar sedan) @ Jesper

RIV-overenskomsten tillod måske ikke helt lokal brug af godsvognene, men sålænge der blev betalt vognleje skete der nok ikke noget.

En DB Kbs var med i Europ/Pool-samarbejdet og DSB deltog også. Det må være DSB der har ført regnskab med vognen ved passage af Øresund, såfremt den ikke er ført direkte over Østersøen.

Kbs-vognene havde samme dimensioner som Ore/SJ Kbs og Os og nedklappede sider på en DB Kbs overskred også profilet i Centraleuropa.