TGOJ-typ av vägkorsningssignal? Troligen

av Ulf Pålsson, Friday, September 08, 2017, 11:04 (2421 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
Till vänster på denna bild från södra utfarten i Storå syns vad jag tolkar som en mycket kantig vägsignal, som har drag av TGOJs lika kantiga huvudsignaler från Siemens. Är antagandet rätt och var detta i så fall ett standardutförade hos TGOJ efter CTCn?

Jag tycker mig kunna se att signalen har två ljusöppningar, och jag tror också att det är en tidig form vägkorsningssignal, med en vit och en röd ljusöppning.

I SJ:s Säo från 1947, som också TGOJ tillämpade i grunden, infördes vägkorsningssignalen 1951 genom ett tillägg. Det fanns ingen figur, utan angavs bara i text att signalen kunde visa rött fast sken eller vitt fast sken.

I SJ:s 1959 års säo visades en figur med den i dag kända modellen av vägkorsningssignal/V signal (i dag: vägskyddssignal/V-signal), men i text angavs att det kunde finnas V-signaler med flera ljusöppningar (och det gäller ju än i dag). Troligen var det så att de ursprungligen kunde se ut ”lite hur som helst” och att den nu vanliga modellen med en ljusöppning med färgväxlare kom att utvecklas under 1950-talet.

Den på bilden ser ut att vara ett ”hemmabygge” hos TGOJ. Jag tror inte så mycket på teorin att dess utformning skulle ha någon koppling till de kantiga bakgrundsskärmar som fanns på huvudljussignaler av TGOJ-typ som från 1956 levererades från Siemens.

En annan sak in sammanhanget: För vägkorsningar (nu: plankorsningar) med vägskyddsanläggning utan bommar hade 1947 års Säo något som kallades automatiskt fungerande kontrollsignallykta och som visade gult fast eller blinkande sken när vägskyddsanläggningen varnade vägtrafiken. Företeelsen försvann ur säo 1959 men fanns kvar på TGOJ under 1960-talet i kraft av undantag från säo. Sådana signaler kan nog också ha kommit att kompletteras med ett rött sken för ”stopp”. Det som talar emot att bilden visar ett sådant ”djur” är att vägkorsningen där är utrustad med helbommar.
/up

TGOJ-typ av vägkorsningssignal? Troligen

av Gunnar Ekeving, Saturday, September 09, 2017, 00:23 (2421 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

En annan sak in sammanhanget: För vägkorsningar (nu: plankorsningar) med vägskyddsanläggning utan bommar hade 1947 års Säo något som kallades automatiskt fungerande kontrollsignallykta och som visade gult fast eller blinkande sken när vägskyddsanläggningen varnade vägtrafiken. Företeelsen försvann ur säo 1959 men fanns kvar på TGOJ under 1960-talet i kraft av undantag från säo. Sådana signaler kan nog också ha kommit att kompletteras med ett rött sken för ”stopp”. Det som talar emot att bilden visar ett sådant ”djur” är att vägkorsningen där är utrustad med helbommar.

/up

Det verkar som att TGOJ hade gulblinkande kontrollsignallyktor även vid helbomsanläggningar:

Skrivelse till Svenska Järnvägsföreningen 1958 [kopia bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar, Riksarkivet]

De 25 bomanläggningarna samt 30 ljus- och ljudanläggningar hade utöver det blinkande gula skenet mot banan (när vägtrafiken var spärrad) även rött sken. 20 ljus- och ljudanläggningar hade endast den gula blinkande kontrollsignallyktan, vilket alltså mer överensstämde med SJ-praxis. Vitt sken ansåg TGOJ vara helt olämpligt eftersom det lätt kunde förväxlas med andra ljus.

TGOJ-typ av vägkorsningssignal? Troligen

av Ulf Pålsson, Saturday, September 09, 2017, 16:54 (2420 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En annan sak in sammanhanget: För vägkorsningar (nu: plankorsningar) med vägskyddsanläggning utan bommar hade 1947 års Säo något som kallades automatiskt fungerande kontrollsignallykta och som visade gult fast eller blinkande sken när vägskyddsanläggningen varnade vägtrafiken. Företeelsen försvann ur säo 1959 men fanns kvar på TGOJ under 1960-talet i kraft av undantag från säo. Sådana signaler kan nog också ha kommit att kompletteras med ett rött sken för ”stopp”. Det som talar emot att bilden visar ett sådant ”djur” är att vägkorsningen där är utrustad med helbommar.

/up


Det verkar som att TGOJ hade gulblinkande kontrollsignallyktor även vid helbomsanläggningar:

Skrivelse till Svenska Järnvägsföreningen 1958 [kopia bland Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens handlingar, Riksarkivet]

De 25 bomanläggningarna samt 30 ljus- och ljudanläggningar hade utöver det blinkande gula skenet mot banan (när vägtrafiken var spärrad) även rött sken. 20 ljus- och ljudanläggningar hade endast den gula blinkande kontrollsignallyktan, vilket alltså mer överensstämde med SJ-praxis. Vitt sken ansåg TGOJ vara helt olämpligt eftersom det lätt kunde förväxlas med andra ljus.

Intressant. Av allt att döma är signalen på bilden från Storå just en sådan sammanslagning av kontrollsignallykta (med gult blinkande sken) och stopplykta (med rött fast sken) som det länkade TGOJ-brevet till Svenska järnvägsföreningen från maj 1958 beskriver. Bilden är troligen från början av 1960-talet, eftersom kryssmärkena är av den nya modellen, fastställd 1959.

Brevet inleds med "Åberopande Järnvägsstyrelsens skrivelse den 23 maj 1957 - - - meddelas följande". Jag håller för troligt att den åberopande skrivelsen från Järnvägsstyrelsen (= senare SJ:s centralförvaltning) handlar om att SJ dels vill låta den nya V-signalen (som åt båda hållen visar vitt eller rött sken från en ljusöppning med färgväxlare) ersätta alla äldre bomsignallyktor och bomsignalskärmar (vid helbomsanläggningar) och alla kontrollsignallyktor (vid ljus- och ljudanläggningar) och dels vill införa en helt ny signal, V-försignalen med tre orangegula sken ställda i ett V, med blinkande eller fast sken, före alla helbomsanläggningar som inte är kontrollerade i huvudsignaler. Sannolikt har Svenska järnvägsföreningen fått detta på remiss, och som vi kan se är man på TGOJ inte alls nöjd med förslaget.
/up

TGOJ vägsignal? Kryssmärkena

av Ulf Pålsson, Friday, September 08, 2017, 18:46 (2421 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
Till vänster på denna bild från södra utfarten i Storå syns vad jag tolkar som en mycket kantig vägsignal, - - -

Bildtexten i Samlingsportalen är "Reparation av järnvägsspåret mellan Storå och Strossa 1958", men den nya typen av kryssmärken, som syns till höger, infördes först genom kungörelsen (1959:50) angående kryssmärken och säkerhetsanordningar vid plankorsning mellan järnväg och väg. Jag tippar på att bilden är från början av 1960-talet.
/up

TGOJ vägsignal? Kryssmärkena

av Rasmus Axelsson, Friday, September 08, 2017, 21:39 (2421 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Till vänster på denna bild från södra utfarten i Storå syns vad jag tolkar som en mycket kantig vägsignal, - - -


Bildtexten i Samlingsportalen är "Reparation av järnvägsspåret mellan Storå och Strossa 1958", men den nya typen av kryssmärken, som syns till höger, infördes först genom kungörelsen (1959:50) angående kryssmärken och säkerhetsanordningar vid plankorsning mellan järnväg och väg. Jag tippar på att bilden är från början av 1960-talet.

Dateringen är nog mycket möjlig, och eftersom bilden troligast föreställer södra utfarten i Stråssa, så är bilden inte heller tagen längs banan mellan Storå och Stråssa. Jag gissar istället att det är arbeten med inkopplingen av CTC som enligt Järnvägsdata blev klar hösten 1961. På den här bilden tycks man demontera det gamla ställverket i Storå just år 1961.

Dagens plattform i Storå ligger ungefär mellan vägövergången och den höga kajen i bakgrunden.