Personalstyrka Örebro marknadsregion 1985 (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Wednesday, September 06, 2017, 09:04 (2423 dagar sedan)

Namnet omfattar tidigare Örebro driftdistrikt/trafikdistrikt: Orebro och Värmlands län och
från 1973 även Västmanlands d:o (Dock ej trafikledningen).


Hagalunds 1300-1350 man tio år tidigare imponerar. Exakt siffra för Ör var 1985 1615 personer
avlönade. Med alltså en viss daglig frånvaro p g a sjukdom, semester, kurser etc. Fördelning:
a) Regionkontoret, 54 personer. Störst personalgrupp, ca hälften, var trafikledningen: Ju med mycken heldygnstänst.
b) Regionalt personalkontor, 24 pers. Gemensamt med bana och verkstad.
c) Hallsbergs loktjänstområde: 454 pers, sju stationeringsorter. 261 fasta turer.
d) Hallsbergs trafikområde: 340 pers, däribland 58 fasta konduktörsturer, några i Örebro
och Karlstad.
e) Karlstads dito: 99 pers.
f) Kils dito: 170 pers. To Kil och Karlstad var hopslagna 1972-1978, men det visade sig för tungrott.
g) Kristinehamns dito: 136 pers.
h) Västerås dito: 210 pers, varav 12 fasta konduktörsturer.
i) Örebro dito: 128 pers.

En hopslagning av grannarna to Ör och H länge diskuterats, men erfarenheterna från Ks/Kil inte
uppmuntrande.

Administrativ personal i enheterna a)-h) tillsammans var 154 personer, d v s 9,5 %.

Personalstyrka Örebro marknadsregion 1985 (II)

av Kjell Aghult, Wednesday, September 06, 2017, 09:12 (2423 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Administrativ personal i enheterna a)-h) tillsammans var 154 personer, d v s 9,5 %.

Skall givetvis vara a)-i).

Personalstyrka Örebro marknadsregion 1985 (II)

av Pelle i Västerås, Wednesday, September 06, 2017, 21:33 (2422 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min järnvägsanställning slutade som omplacerad från Västerås till Hallsberg, men utlånad till Örebro.
Tiden var nog ca 90-tal tror jag.
Efter 15 år i tjänst fanns det flera med längre tjänstgöringstid så att jag blev helt enkelt över :(
Tråkigt men sant.

Personalstyrka Örebro marknadsregion 1985

av Bjarnulf, Wednesday, September 06, 2017, 21:37 (2422 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Namnet omfattar tidigare Örebro driftdistrikt/trafikdistrikt: Orebro och Värmlands län och
från 1973 även Västmanlands d:o (Dock ej trafikledningen).


Hagalunds 1300-1350 man tio år tidigare imponerar. Exakt siffra för Ör var 1985 1615 personer
avlönade. Med alltså en viss daglig frånvaro p g a sjukdom, semester, kurser etc. Fördelning:
a) Regionkontoret, 54 personer. Störst personalgrupp, ca hälften, var trafikledningen: Ju med mycken heldygnstänst.
b) Regionalt personalkontor, 24 pers. Gemensamt med bana och verkstad.
c) Hallsbergs loktjänstområde: 454 pers, sju stationeringsorter. 261 fasta turer.

Vilka var stationeringsorterna ?

Personalstyrka Örebro marknadsregion 1985

av Kjell Aghult, Thursday, September 07, 2017, 07:16 (2422 dagar sedan) @ Bjarnulf

.....

c) Hallsbergs loktjänstområde: 454 pers, sju stationeringsorter. 261 fasta turer.


Vilka var stationeringsorterna ?

Hallsberg, Örebro C, Västerås, Kristinehamn, Bofors, Karlstad C (enbart växlingstjänst) och Kil.

- I Ks övergick körningen 1991 (Tremans) till radioloksoperatörer.
- Ör var redan då avvecklingsort, men siste föraren pensionerades först 2007. Gick på enmanslista sista året. De tre andra då kvarvarande förarna flyttades 2006 till Hallsberg.
- Förarna i Bof vara alla övertagna från NBJ. Siste man tycks ha pensionerats 1995, även
han då på enmanslista.