Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar? (Järnväg allmänt)

av Anders_W @, onsdag, september 06, 2017, 09:47 (78 dagar sedan)

Har någon på forumet erfarenhet av att bearbeta kopparföremål?

Jag skriver detta eftersom en kollega har behov av att räta ut en kraftig koppardetalj (i en järnvägspryl). Verktyg och acetylenbrännare finns, men vi är oroliga för att uppvärmningen kanske medför bestående uppmjukning av föremålet.

Om någon vet hur man rätar ut krokiga kopparföremål utan att mjukglödga dem, vore vi mycket tacksamma för snart svar.


Mvh,

Anders

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Micke Carlsson @, onsdag, september 06, 2017, 09:59 (78 dagar sedan) @ Anders_W

Ja, värmen gör den mjuk. Kallbearbetning gör den hård.

Vad är det för grunka?

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Anders_W @, onsdag, september 06, 2017, 10:13 (78 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack!

Vet Du om det går att återhärda en tidigare uppvärmd koppardel, eller är det kört om det väl inträffat? Alternativt: kan man försöka att värma måttligt, räta den litet grand, och sedan upprepa cykeln?

Det är ett anslutningsöra på en spårimpedans.

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av BD @, onsdag, september 06, 2017, 10:36 (78 dagar sedan) @ Anders_W

Tack!

Vet Du om det går att återhärda en tidigare uppvärmd koppardel, eller är det kört om det väl inträffat? Alternativt: kan man försöka att värma måttligt, räta den litet grand, och sedan upprepa cykeln?

Det är ett anslutningsöra på en spårimpedans.

Detaljen hårdnar med tiden. Varför ska ett anslutningöra vara hårt? Om du vill säkerställa kontakt kan du använda en "taggbricka" under muttern.

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Anders_W @, onsdag, september 06, 2017, 11:46 (78 dagar sedan) @ BD

Det vi vill undvika är att örat blir alltför mjukt, eftersom det då kan böjas ute i fält.

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Anders Johansson @, onsdag, september 06, 2017, 12:57 (78 dagar sedan) @ BD

Avråder från taggbrickor. De har en märklig förmåga att tappa kontakten med tiden, särskilt utomhus.(materialförsvagning, termisk deformation, korrosion i ytskickt)
En vanlig fjäderbricka är bättre om den dras till plan kontakt.

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Per Wirback @, onsdag, september 06, 2017, 14:20 (78 dagar sedan) @ Anders Johansson

Avråder från taggbrickor. De har en märklig förmåga att tappa kontakten med tiden, särskilt utomhus.(materialförsvagning, termisk deformation, korrosion i ytskickt)
En vanlig fjäderbricka är bättre om den dras till plan kontakt.

Jag har för många år sen rikat fyrboxtak av 12mm kopparplåt med 90 kw gasolbrännare och hydraulcylinder (BLJ 5 Thor)

Koppar blir mjuk efter värming, och vattenkyler man den snabbt blir den ännu mjukare.
Mekanisk berabetning, typ bocka biten fram och tillbaka gör att den hårdnar igen.

I fallet med spårimpedans så ser jag inget större problem med att örat är mjukt, men man måste tänka på anliggningen och ha stora utor att fördela skruvens anläggningsyta på. Annrs blir det lätt krypning av den mjuka koppardelen och dålig kontakt. Vid likströmsdrift och 1-2KAmp i anslutningen blir det annars lätt ljusbågar som bränner bort det hela...

En försiktig bockning av anslutningsörat fram och tillbaka borde göra örat skapligt hårt. Möjligen kan man också hammra örat efter riktning, men det förstör nog den elektriska anliggningsytan...

Taggbrickor är inte alls lyckat i denna konstruktion, de klarar inte de strömmar vi pratar om här (Impar brukar vara specade för 1400 Amp/räl konterniuerligt och betydligt mer intermitent), och inte heller fjäderbrickor är något jag skulle bygga in då de ofta spricker och faller bort.
Kupade planbrickor är vad jag rekomnderar, de har fjäderkraft, stora anläggningsyta och är stabila.

/Per

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Torbjorn_Forsman @, torsdag, september 07, 2017, 14:23 (77 dagar sedan) @ Per Wirback

I ett sådant här strömbelastat skruvförband ska ju strömmen gå mellan de plana ytor som ligger an mot varandra, det är inte meningen att någon större del av den ska gå genom skruv, mutter och bricka. Material och utförande på dessa delar bör man alltså kunna välja enbart på mekaniska grunder (och så måste man såklart tänka på att inte få galvanisk korrosion när det finns koppar i närheten).

Taggbrickor är utmärkta så länge de får ligga an mot lagom hårt material (vanligt ohärdat kolstål är utmärkt, koppar och aluminium för mjukt, härdat stål för hårt, mässing kan vara lagom hård eller för mjuk beroende på kvalitet).
Ska man ha taggbrickor eller fjäderbrickor i det här sammanhanget skulle jag vilka komplettera med en planbricka mot kopparn.

Om man förtennar koppardetaljerna så bör man inte behöva befara galvanisk korrosion med stål, ev förzinkat, i närheten.

Erfarenhet av att (varm)bearbeta koppar?

av Rolf Nordin @, Hässelby, torsdag, september 07, 2017, 15:46 (77 dagar sedan) @ Per Wirback

I min (f d) elkrafttekniska värld är det kopparpasta som gäller i de förband med höga strömmar, typ kA. Kopparpastan borstas in med stålborste på båda ytorna. Inga brickor i strömövergången. Däremot tjocka brickor under skruvskalle och under mutter. Vanlig mutter, inte med saxpinne och inte heller låsmutter (varken metall eller plast.) Om möjligt dras förbandet med momentnyckel. Utomhus varmförzinkat skruvförband. Vid små dimensioner, typ M8 eller mindre, syrafast. Inomhus blankförzinkat eller syrafast. Det är kontaktytorna som ska överföra strömmen, inte genom skruvförbandet.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum