SVTs nya dramaserie "Vår tid är nu" (Järnväg allmänt)

av LYR @, onsdag, september 06, 2017, 21:07 (14 dagar sedan)

SVTs nya dramaserie "Vår tid är nu"

av Bernt Talbrant @, Borås / Nässjö, onsdag, september 06, 2017, 22:07 (14 dagar sedan) @ LYR

se länk:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=25&t=4660
/LYR

Stockholm C är här väldigt likt Borås C... Och så Ma-lok (i BJs-färg) 1945.

Reflektion på ämnet men 1970 tal

av Svempa @, torsdag, september 07, 2017, 07:21 (13 dagar sedan) @ LYR

Jag satt häromdagen och såg " Någonstans i Sverige" en kort serie om Beredskapen. inspelad 1973. Alla tågscener från Norrland gjordes med ett tåg bestående av en B6 ( svetsad lokaltågs boggivagn ) med 1- 3 G godsvagnar. en scen från slockholm gjordes med en FV1 B6. I vilken omfattning användes lokaltågsvagnar typ B6 i Permtieringstrafik eller svenska tåg i norrland under kriget ? Det störde min upplevelse av serien . Jag hoppas det inte blir samma känsla här i den nya produktionen.

Reflektion på ämnet men 1970 tal

av HJP @, torsdag, september 07, 2017, 10:40 (13 dagar sedan) @ Svempa

Jag satt häromdagen och såg " Någonstans i Sverige" en kort serie om Beredskapen. inspelad 1973. Alla tågscener från Norrland gjordes med ett tåg bestående av en B6 ( svetsad lokaltågs boggivagn ) med 1- 3 G godsvagnar. en scen från slockholm gjordes med en FV1 B6. I vilken omfattning användes lokaltågsvagnar typ B6 i Permtieringstrafik eller svenska tåg i norrland under kriget ? Det störde min upplevelse av serien . Jag hoppas det inte blir samma känsla här i den nya produktionen.

****
Jag såg den serien för några veckor sedan, och lade märke till samma sak. Jag tror dock att man "får ta" vissa avsteg från verkligheten (t.ex. gummivulstbälgar). Filmskaparna kan inte allt, om allt, och i detta fall är det bara vi, en begränsad skara, som känner till felen. Budgeten har troligen också sina gränser. Däremot är ett Ma-lok i BJs-färger, lite magstarkt. Det skulle säkert ha gått lika bra med ett brunt D-lok.

Varför inte årgångståget?

av Hugo K ⌂ @, VIMMERBÃœ, torsdag, september 07, 2017, 08:43 (13 dagar sedan) @ LYR

Vad var det som gjorde att man inte hörde efter med järnvägsmuseet? SVT har väl samarbetat med Järnvägsmuseet i programmet veckans brott och det hade känts mer seriöst om man använde sig av exempelvis årgångståget istället för vilka brunvagnar som helst och ett pippi-målat Ma-lok.

Varför inte årgångståget?

av Granis @, torsdag, september 07, 2017, 08:58 (13 dagar sedan) @ Hugo K

Säkert för att filmen spelades in i västra Sverige varför det blev billigare så här...

/ L G

Tidstypiskt korrekta produktioner

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, torsdag, september 07, 2017, 10:26 (13 dagar sedan) @ Granis

När filmen 1939 skulle spelas in hörde man av sig från SF till SSS och ville ha hjälp med kulisser som såg ut som spårvagnar. SSS lyckades övertala dem om att äkta vara var bättre och tre vagnar (A3+A12+B20 om jag minns rätt) målades upp i tidstypiskt utseende. Dessa användes i olika konstellationer på Karlaplan, Nybroplan (detta var innan spårvägen återbyggts där) och Vasabron samt Kungsgatan (fredsdagen). Vagnarna hade korrekt linjemärkning men det är mer tveksamt om A12 användes på linje 14 (dåv Djurgårdslinjen).
Men ambitionsnivån på TV-serier brukar vara lägre så då tar man genvägar.
I Stig Trenterserien som gick nyligen ser man en sekvens med T-banevagnar på Tranebergsbron (om jag såg rätt) i ett somrigt Stockholm. Serien skall föreställa krigsslutet och T-banan på Tranebergsbron öppnades november 1952. De första T-banevagnarna levererades 1949 och då för prov på södra sidan, några tidiga hade av detta skäl strömavtagare för luftledning.
Det är alltid problem med att återskapa gamla miljöer, t.ex har jag för mig att det finns en sekvens i den gamla serien Onedinlinjen (1800-tal) där man kan ser en oljetanker i bakgrunden.
I TV-serien "Kejsaren av Portugallien" har man satt upp psalmnummer enligt 1937 års psalmbok med nummer över 600 trots att den tidsmässigt korekta boken (1819 års) inte hade nummer över 500 och det tillägg med högre nummer och den psalm som nog avsågs kom 1921.

Men det är ju trots alt mest nördar som noterar sådana här saker...

Och varför använder man tjockskärmar med bildrör på 2500-talets rymdskepp Enterprise (Star Trek)?

Tidstypiskt korrekta produktioner

av morrgan @, Göteborg, torsdag, september 07, 2017, 10:33 (13 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Filmen är producerad av Film i Väst, och då krävs det att så mycket som möjligt produceras i Västra Götaland med resurser därifrån, väl brukade skattepengar från befolkningen i Västra Götaland.

--
morrgan

Tidstypiskt korrekta produktioner

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, torsdag, september 07, 2017, 10:47 (13 dagar sedan) @ morrgan

Och som jag skrev, väldigt få noterar att tågen inte är tidsmässigt korrekta. Möjligen kan någon notera att Stockholm C inte är det.

För övrigt lyckades Svenska Ord i Picassos Äventyr konvertera Stora Torget i Tommelilla till såväl Madrid, Paris, London, New York och Rivieran. Stärkelsefabriken i Spjutstorp blev ett konstnärscafé i Paris samt några fler platser.

Tidstypiskt korrekta produktioner

av Thomas K Ohlsson @, torsdag, september 07, 2017, 13:22 (13 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och som jag skrev, väldigt få noterar att tågen inte är tidsmässigt korrekta. Möjligen kan någon notera att Stockholm C inte är det.

För övrigt lyckades Svenska Ord i Picassos Äventyr konvertera Stora Torget i Tommelilla till såväl Madrid, Paris, London, New York och Rivieran. Stärkelsefabriken i Spjutstorp blev ett konstnärscafé i Paris samt några fler platser.

Jean-Luc Godard hävdade under "franska vågens" glansdagar att film är "sanningen 24 gånger i sekunden". Eftersom detta är en tv-serie är den väl inte inspelad med konventionell filmteknik, så det handlar förmodligen om "lögner 25 gånger i sekunden"!

/TKO

Varför inte årgångståget?

av Sune Nylén @, torsdag, september 07, 2017, 10:40 (13 dagar sedan) @ Hugo K

Årgångståget! Är inte det draget av F 700? någonting.
Den maskinen levererades väl 1949. Så det går ju inte heller då.
Så kommer ju det knepiga att få tag på en tkl från 40 talet.
Tycker han på bilden ser väl ung ut. Uniformen är nog inte heller helt korrekt tidsmässigt. Men märkligt nog har ingen klagat.
Sedan är det ju det här med färgerna. Även om BJs inte har målat materielen riktigt i
samma nyans som GDG använde, så får man väl ta de färgtoner som ligger närmast.
Färger från fabriken brukar bestå av en tre, fyra, fem, sex, sju olika pigment, kan jag se av gamla recept, och att få fram exakt lika ställer sig nog svårt i dag, om man inte har ett färglab.
BJs är väl f.ö.som vilket trafikbolag som helst, som jag väl skrev redan för flera år
sedan, och som den minnesgode säkert kommer ihåg, och målar väl sin fordonsflotta i de nyanser de tycker passar bäst. Har man synpunkter på deras kulörer så måste man ju även vara missnöjd med andra bolag som målat om diesel, el och ånglok, föreningar har målat röda hjulringar till exempel, och borde tillskriva desamma och klaga.
:-) Med ironi är väl bäst att tillägga . Sune

RSS-feed av trådar
powered by my little forum