För lokförarens bekvämlighet (Fordon: lok)

av Anders Nordebring, Wednesday, September 06, 2017, 23:47 (2423 dagar sedan)

På Jernbanehistorisk forum har man nyligen diskuterat ett slags dyna som kunde läggas i hyttfönstret på ånglok för vinnande av större bekvämlighet när föraren behövde luta sig ut. Arrangemanget fanns hos DSB uppenbart på iallafall E- och S-lok, men har det förekommit i Sverige?

För lokförarens bekvämlighet

av Strömgränsreferensen, Thursday, September 07, 2017, 22:58 (2422 dagar sedan) @ Anders Nordebring

På Jernbanehistorisk forum har man nyligen diskuterat ett slags dyna som kunde läggas i hyttfönstret på ånglok för vinnande av större bekvämlighet när föraren behövde luta sig ut. Arrangemanget fanns hos DSB uppenbart på iallafall E- och S-lok, men har det förekommit i Sverige?

En sk hängbräda fanns väl även på bla Ub och Ud lok

För lokförarens bekvämlighet

av HJP, Saturday, September 09, 2017, 09:58 (2421 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

På Jernbanehistorisk forum har man nyligen diskuterat ett slags dyna som kunde läggas i hyttfönstret på ånglok för vinnande av större bekvämlighet när föraren behövde luta sig ut. Arrangemanget fanns hos DSB uppenbart på iallafall E- och S-lok, men har det förekommit i Sverige?


En sk hängbräda fanns väl även på bla Ub och Ud lok

****
Ja, det stämmer. På dessa lok fanns även en huv, med glassidor, som passade i sidofönstret. Det skulle tjäna som regnskydd. Jag tyckte dock att det var mer hindrande, än till nytta.