Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild. (Fordon: lok)

av Ulfe, Friday, September 08, 2017, 19:42 (2420 dagar sedan)

[image]

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av HJP, Friday, September 08, 2017, 20:44 (2420 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

****
Mycket bra bild, på ett ovanligt lok.
Tackar&Bockar!

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av tobbe, Friday, September 08, 2017, 22:03 (2419 dagar sedan) @ Ulfe

Ja, tänk om man hade varit försedd med en kamera i början 1960-talet och fram till 70-talets början. Vilka bilder man skulle ha haft i albumet då. Jag var uppvuxen i Sickla strand och gick i plugget 10 min promenad till Nacka Station. Jag satt vid flertal tillfällen på plattformen därstädes och kollade vagnuttagningen från Perry Norlings skrot och växelspåret till Atlas Copco och dess förlängning till Cascofabriken som korsade Ältavägen i dess backes nedre del. Det förekom ofta tågmöten vid Nacka station i rusningstid då sträckan var dubbelspårig.
När bussen passerade spåret i backen var det ett litet gupp mellan Atlas och Casco vilket kändes tydligt vid körning nedför. Sista turen med linje 3 från Borgmästargatan på lördagnatten mot Älta så brukade föraren om det var ungdomar i bussen gasa lite extra just förbi "guppet" då vi ofta satt längst bak vilket medförde att vi fick ett hissnande skutt mot taket vilket alltid uppskattades.
tobbe

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av tobbe, Friday, September 08, 2017, 22:05 (2419 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Dubbelspåret låg mellan Nacka station och Saltsjö-Järla kan tilläggas.
tobbe

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av Överkörmästaren, Friday, September 08, 2017, 22:18 (2419 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Dubbelspåret låg mellan Nacka station och Saltsjö-Järla kan tilläggas.
tobbe

Det ligger kvar där idag, kan jag intyga :-)

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av Rolf Nordin, Saturday, September 09, 2017, 10:38 (2419 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tillägg: Dubbelspåret låg mellan Nacka station och Saltsjö-Järla kan tilläggas.
tobbe


Det ligger kvar där idag, kan jag intyga :-)

Henkan har väl också dubbelspår? Eller är det bara ett uppställningsspår?

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av ztenlund, Saturday, September 09, 2017, 12:31 (2419 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tillägg: Dubbelspåret låg mellan Nacka station och Saltsjö-Järla kan tilläggas.
tobbe


Det ligger kvar där idag, kan jag intyga :-)


Henkan har väl också dubbelspår? Eller är det bara ett uppställningsspår?

Det beror på vad man menar. Sträckorna med en längre (?) sträcka dubbelspår är Nacka - Saltsjö-Järla och Storängen - Saltsjö-Duvnäs. Sedan finns det två plattformsspår som möjliggör möten vid Henriksdal, Igelboda och Neglinge samt att ändstationen Saltsjöbaden har två spår.

Sedan är det tänkt att det i framtiden ska bli två plattformsspår även vid Fisksätra och Tattby (som en gång i tiden haft två spår) samt att den nya ändstationen vid Slussen ska få två spår.

Äf 25 på Saltsjöbanan, 1966, bild.

av 53 Wadsten, Sunday, September 10, 2017, 11:56 (2418 dagar sedan) @ ztenlund

kanske något för njm att lägga energi på trots att det saknas delar, det går säkert att söka eu-bidrag för en renovering. kanske ett prio-ett projekt för föreningen då maskinen tillhört och gått på nynäsbanan.