Fråger YBo5p (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Steen Michelsen, lördag, september 09, 2017, 10:29 (13 dagar sedan)

Ybo5p 891 blev overført fra 2 ms til 27 ms 10/63, hvornår er den overført til 5 ms? Det må den være blevet da den jmf. Rålsbusboken er skrotet i Götene 1973.

Hvornår er YBo5p 900 overført fra 5 ms til 27 ms ? Var det efter revisionen i 1972? Og hvorfor er lige den, den eneste, der kommer til anvendelse i Småland af de mange der var i Skara efter at det var slut på ex VGJ?

Efter nedlægningen af Kalmar-Berga slut 1967, havde 27 ms efter hvad jeg kan se følgende YBo5p er: 789-791, 798-801, 803, 804, 809, 889, 891, 907 og 911= 14 stk. Af disse blev 911 omb. Til 1067 mm sporvidde, 791 og 809 blev overført til 39 drs i 1968, rest= 11 stk—det er mange, for den trods alt beskedne trafik Växjö-Hultsfred. Hvilke blev anvendt? og Hvad skete der med de øvrige, til de endte deres dage i Vislanda?

På forhånd tak for svar.

M.V.H.
Steen

Fråger YBo5p

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, september 09, 2017, 12:31 (13 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Det enda jag tror mej veta är att 900 stod svårt krockad i (Örebro) och inköptes och reparerades av TJF. Den lånades sedermera av SJ och användes på smalspåret i ordinarie tåg till nerläggningen 1984. Den gick te.x i sista tåget. Sedan har den rustats av TJF i Västervik och är nu i fin form och rullar flitigt.

Fråger YBo5p

av Herbert Paalberg @, lördag, september 09, 2017, 19:59 (13 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ybo5 900 och 888 skadades svårt när de ingick i ett rst mellan Vö-Vk omkr. 1981 av ett stort träd som lagt sig över linjen och fick sina långsidor skadade. De transporterades till Hvst. i Ör för besiktning om de skulle renoveras men man kom till insikt om att skadorna var för stora
för att det skulle löna sig att återställa dom i trafikdugligt skick. Jag tjänstgjorde under åren 1979-1984 på aktuell sträcka som förare med stationering i Vk samtidigt som jag ingick i styrelsen för TJF i Vk där vi hade som målsättning att återskapa ett stycke järnvägshistoria där just Yp skulle ingå. Jag beslutade då att inköpa Ybo5p 900 för egna pengar och skänka fordonet till föreningen. Minns inte idag vem som köpte 888 men båda blev räddade. Jag tog då kontakt med Malte Ljunggren som var chef på KVAB i Kalmar om de hade några sidoplåtar kvar sedan deras tillverkning av Y6-serien. Det visade sig att det fanns en hel del plåtar kvar och fick dessa till skänks mot avhämtning till Vk. I verkstadshallen i Vk påbörjade vi en stor renovering med att riva hela den skadade långsidan och tillverka nya sidostag och svetsa på de plåtarna från KVAB. På våren (maj 1984) var 900 klar och insattes i smalspårstrafiken som då hade en stor invasion av resande inför nedläggningen i aug (19) 1984. Det var ju brist på Yp-fordon vid denna tid varför en del av RB:s Yp anlände till Växjö med överföringsvagn Q37 och även de inledde en ny karriär i Småland. TJF erhöll vagnshyra av SJ för dess insatser varför hela affären gick ihop sig ekonomiskt. Vid en närmare kontroll i Annotationsboken från sista tåget den 19 augusti 1984 som jag körde bestod tåg 2161 av Yp 873,874,893,801samt 900. Det var SJ:s sista personförande linje med spv. 891 mm som avslutade denna dag, resten är museitrafik fram till dags dato. Vad gäller Yp 888 så erhöll även den KVAB-plåtar och hamnade väl en tid på NKLj i Hagfors där det var tänkt att den skulle rulla men det blev inget av dessa planer.
Någon kan säkert berätta vidare om dess öden. Så jag kan väl kalla mig för rälsbussägare och Yp 900 fick ett gott hem i Vk. För min egen del har hjärtat klappat extra för ångloket L18p 3147 som är en galjonsfigur för gamla NVHJ och vi har tjänstgjort i 49 år men nu är dess panna utdömd så vi har båda pensionerats efter ett troget liv tillsammans. Tack 22:an för tiden. Palle i Vika.

Bilder till Paalbergs historia

av ccgan @, måndag, september 11, 2017, 22:00 (11 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

[image]
Ybo5p 900 och 888 på Cv i Örebro efter trädkollisionen på str. Vö-Hf 1981. Foto Mattias Jansson

[image]
Yp 900 efter renoveringen i Västervik, Paalberg och Bengtsson

Bilder till Paalbergs historia

av Lennart Petersen @, tisdag, september 12, 2017, 01:16 (10 dagar sedan) @ ccgan

Inga bilder syns, bara "Uppdate your account"

Bilder till Paalbergs historia

av Anders Johansson @, onsdag, september 13, 2017, 13:03 (9 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vill bara uppmana att inte använda Photobucket då de kräver att alla som ska se bilderna
ska ha ett konto hos dem.
Jag tror att bilder på 900 m fl är värda ett bättre öde än att vara dolda bakom deras reklam.

Bilder till Paalbergs historia

av Mattias Jansson @, onsdag, september 13, 2017, 14:48 (9 dagar sedan) @ Anders Johansson

Vill bara uppmana att inte använda Photobucket då de kräver att alla som ska se bilderna
ska ha ett konto hos dem.
Jag tror att bilder på 900 m fl är värda ett bättre öde än att vara dolda bakom deras reklam.

Jag upptäckte att jag faktiskt har lagt ut den där bilden en gång förut för en massa år sedan. Längst ned i det här Postvagnsinlägget finns den om det fortfarande går att titta.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=entry&id=114037

Dessutom ser jag nu att det strängt taget bara är den bakre YPn som har med den här tråden att göra; har aldrig tidigare reflekterat över att det skulle vara två YP från helt olika missöden som stodtillsammans i Örebro den gången. Men det är en bild i alla fall.

Fråger YBo5p

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, september 12, 2017, 01:28 (10 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ybo5 900 och 888 skadades svårt när de ingick i ett rst mellan Vö-Vk omkr. 1981 av ett stort träd som lagt sig över linjen och fick sina långsidor skadade.

Det var närmare bestämt den 2 november 1981 som YP 888+900 kolliderade med nedblåsta träd vid Evedal.

M.v.h.
Ola

Fråger YBo5p

av Heller @, Verkebäck, måndag, september 11, 2017, 10:02 (11 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det enda jag tror mej veta är att 900 stod svårt krockad i (Örebro) och inköptes och reparerades av TJF. Den lånades sedermera av SJ och användes på smalspåret i ordinarie tåg till nerläggningen 1984. Den gick te.x i sista tåget. Sedan har den rustats av TJF i Västervik och är nu i fin form och rullar flitigt.

Ja, 900:an har dragit ett tungt lass nu i slutet av TJF:s trafiksäsong, då den har rullat en hel del mellan Västervik och Hultsfred. Här är några bilder från förra veckans trafik, då den gick i samtliga tåg.

[image]
Hultsfred, tisdagen den den 5:e september. Tåg 89117 mot Västervik är klart för avgång. I bakgrunden möts tåg mot Kalmar och Linköping.

[image]
Tåg 89111 har lämnat Jenny f.d. station bakom sig och tar fart på treskensspåret på väg in mot Västervik.

[image]
Tåg 89117, årets sista ordinarie tåg på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik, gör uppehåll i Ankarsrum. Här har YBo5p 900 fått sällskap av 897.

Fråger YBo5p

av Anders Jansson @, lördag, september 09, 2017, 22:41 (13 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Ybo5p 891 blev overført fra 2 ms til 27 ms 10/63, hvornår er den overført til 5 ms? Det må den være blevet da den jmf. Rålsbusboken er skrotet i Götene 1973.

YBo5p 891 blev omplacerad från 2 dd till 4 dd 1966-08-01. Vid samma tillfälle omplacerades även YBo5p 791 och 809.

Hvornår er YBo5p 900 overført fra 5 ms til 27 ms ? Var det efter revisionen i 1972? Og hvorfor er lige den, den eneste, der kommer til anvendelse i Småland af de mange der var i Skara efter at det var slut på ex VGJ?

YBo5p 900 blev omplacerad från 4 dd till 2 dd 1967-06-01 efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik. Vid samma tillfälle omplacerades även YBo5p 921. De ersatte YBo4p 596 och 599 som avregistrerades.

Fråger YBo5p

av yngve nilsson @, tisdag, september 12, 2017, 11:27 (10 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det blev hela fyra YBo5p som flyttades till Växjö från Skara när lokaltrafiken försvann mellan Göteborg och Sjövik, 791,809,900 och 921. Av dessa blev 791 och 809 inte länge i Växjö utan flyttades till Roslagsbanan. Av vagnarna i Kalmar blev 789, 790 801 och 804 ganska snabbt flyttade till Växjö men samtidigt ställdes en del Växjövagnar upp i Kalmar!, troligen var de i sämre skick. Bland andra 921 transporterades till Kalmar och tillbringade alltså sista tiden stående i Kalmar.

Fråger YBo5p

av Steen Michelsen, onsdag, september 13, 2017, 18:01 (9 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det må betyde at det var YBo5p 798, 799, 803, 907 og 921 der sammen med släpen UBFo3yp 1811, 1905, YBFo4yp 2126, 2127 og 2130 stod i Kalmar inde den sidste rejse gik til Vislanda? Alle slopad 1970. UBFo3yp 1800 og 1801 er først slopad i 1972, de var vel i Växjö?

Hvordan med YBo5p 889, den er i Rälsbussboken opgivet til at være skrottet 1971 i Växjö, var den reservedelslager eller lign?

Hvornår er YBo5p 889, 907 og 911 overført til 27 ms? Var det direkte efter opholdet i Uddevalla?

Et tillægsspørgsmål: Næsten alle vognen der var i Skara blev skrottet 1973 i Götene, dog er YBo5p 882, UBFo3yp 1797, 2107 og UBo3yp 2137 skrottet 1972 i Vislanda, Er der nogen der ved hvorfor?

M.v.h.

Steen

Fråger YBo5p

av Granis @, onsdag, september 13, 2017, 18:49 (9 dagar sedan) @ Steen Michelsen
edited by Granis, onsdag, september 13, 2017, 18:56

Et tillægsspørgsmål: Næsten alle vognen der var i Skara blev skrottet 1973 i Götene, dog er YBo5p 882, UBFo3yp 1797, 2107 og UBo3yp 2137 skrottet 1972 i Vislanda, Er der nogen der ved hvorfor?

SJ hyste väl förhoppningar om att sälja dylika fordon, troligen dessa då, till nybildade SL/ Roslagsbanan och till järnvägarna i Jordanien. Borde varit kring denna tidpunkt. Ja, beträffande SL i varje fall; "Järnvägs AB Roslagsbanan" bildades 1972 när SL övertog linjerna söder om Rimbo från SJ. När det inte blev nåt av detta skrotades fordonen. Även dylika omspårade till 1067 mm spårvidd -då litt Y5T- fanns ju kvar ett par år efter att den sista sträckan med persontrafik på den spårvidden (Karlshamn- Vislanda) lagts ned 1970. Ingen, inte ens SJ själva, trodde väl då att persontrafiken på sista smalspårssträckan ö h t (891 mm) Växjö- Västervik skulle finnas kvar ända till 1984. Hade man det hade man nog sparat fler av dessa fordon, varav flera av dom (i Västergötland i varje fall) var tillverkade rätt sent och därmed rimligen i gott skick. Kanske rentav i bättre än åtminstone några av dom som fick fortsätta rulla fram tills dess i Småland?

/ L G

Fråger YBo5p

av Anders Jansson @, onsdag, september 13, 2017, 19:49 (9 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Hvordan med YBo5p 889, den er i Rälsbussboken opgivet til at være skrottet 1971 i Växjö, var den reservedelslager eller lign?

Enligt mina noteringar skrotad i Vislanda 1971.

Hvornår er YBo5p 889, 907 og 911 overført til 27 ms? Var det direkte efter opholdet i Uddevalla?

Omplacerade från 4dd till 2dd 1964-10-01. Gäller även YBo5p 890 som sedan omplacerades från 2dd till 6dd 1965-01-01 (ersatte där 806 som förstörts genom brand).

Et tillægsspørgsmål: Næsten alle vognen der var i Skara blev skrottet 1973 i Götene, dog er YBo5p 882, UBFo3yp 1797, 2107 og UBo3yp 2137 skrottet 1972 i Vislanda, Er der nogen der ved hvorfor?

1797, 2107 och 2137 slopades redan 1970-07-01 på grund av dåligt skick. Därav skrotningen i Vislanda 1972. Vid samma tillfälle skrotades även 882 som likaledes var i dåligt skick och därför slopades 1972-04-01. Övriga YBo-fordon i Skara var avställda för eventuell försäljning.

Fråger YBo5p

av yngve nilsson @, torsdag, september 14, 2017, 10:50 (8 dagar sedan) @ Anders Jansson

YBo5p 889 skrotades enligt mina anteckningar i Vislanda detta sedan vagnen kolliderat med en trailer vid Sjösås mellan Kvarnagården och Braås.

Fråger YBo5p

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, september 15, 2017, 12:53 (7 dagar sedan) @ yngve nilsson

YBo5p 889 skrotades enligt mina anteckningar i Vislanda detta sedan vagnen kolliderat med en trailer vid Sjösås mellan Kvarnagården och Braås.

Nu har jag hittat uppgiften. Det var 1970-06-23 och därmed hade den hunnit få littera YP. Den slopades redan 1970-07-01.

M.v.h.
Ola

Fråger YBo5p

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, september 15, 2017, 12:56 (7 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hvornår er YBo5p 889, 907 og 911 overført til 27 ms? Var det direkte efter opholdet i Uddevalla?


Omplacerade från 4dd till 2dd 1964-10-01. Gäller även YBo5p 890 som sedan omplacerades från 2dd till 6dd 1965-01-01 (ersatte där 806 som förstörts genom brand).

Intressant. Det var uppenbarligen samma datum som 27 ms upphörde.

SJ:s organisation

Sista trafikdagen på f.d. ULB

M.v.h.
Ola

Fråger YBo5p

av K Lemming @, fredag, september 15, 2017, 14:30 (7 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sista trafikdagen på f.d. ULB

M.v.h.
Ola


Tyvärr inte en endaste bild som fungerar på den länken.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum