En personvagnsboggi med träramverk (Järnväg allmänt)

av BD @, söndag, september 10, 2017, 19:33 (12 dagar sedan)

[image]

Det var oväntat att på järnvägsmuseidagen få syn på en personvagnsboggi med ramverk i trä. Antagligen är den utförd i ekträ, men i vart fall utomlands har det förekommit att det mer beständiga teakvirket använts till boggiramverk.

[image]

[image]

[image]

[image]

Reviderad 1948. Boggin har underliggande balans. Vikten av vagn och boggiram överförs till axlarna genom skruvfjädrarna och balanserna.
Vilken bana kommer den ifrån och under vilken vagn/vilka vagnar har den funnits?

En personvagnsboggi med träramverk

av Sune Nylén @, söndag, september 10, 2017, 20:57 (12 dagar sedan) @ BD

77 an 1947 upptar 2 VKB 243 och 244 personvagns och 8 dito gods 1191 - 98.
Det går inte att se , eventuellt ,någon av dessa siffror. De är ju så gamla att träboggier kan tänkas.

En personvagnsboggi med träramverk

av korvtiger @, söndag, september 10, 2017, 22:31 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det verkar vara en VKB-boggie. Jämför med ritning på sida 3 i detta dokument:
http://gmjs.se/standard/JC01-08.pdf

Efter att ha ögnat igenom Str 263 från 1930 hittar jag bara följande 8 f.d. VKB vagnar som är ritade med boggier med 1.98 meters axelavstånd, vilken också ser ut att vara denna boggie. Dessa är:
SJ B7 1120 (tillv. 1888)
SJ Co2 1138, 1139, 1141, 1142 (tillv. 1888)
SJ Co2 1140, 1145, 1146 (tillv. 1891)

Resterande VKB vagnar verkar ha fått SJ '91 eller '07-boggier enligt ritningarna i detta särtryck. Men just denna individ kan ju ha suttit under någon av dessa vagnar innan de fick nya boggier.

En personvagnsboggi med träramverk

av Thomas Tell @, Vallentuna, måndag, september 11, 2017, 00:03 (12 dagar sedan) @ Sune Nylén

77 an 1947 upptar 2 VKB 243 och 244 personvagns och 8 dito gods 1191 - 98.
Det går inte att se , eventuellt ,någon av dessa siffror. De är ju så gamla att träboggier kan tänkas.

Dessa är stålboggier.
/tell

En personvagnsboggi med träramverk

av Thomas Tell @, Vallentuna, måndag, september 11, 2017, 00:46 (12 dagar sedan) @ BD

Från VKB kom 28 boggier med träram och 60 med stålram. De med träram hade nummer 259-286 hos SJ. Av de 28 med träram satt 24 under vagnar och 4 var reserv 11/7 1896.

SJ lät 1897-98 bygga 18 boggier m96 för att ersätta de med träram. 1901-02 byggdes 20 likadana boggier men med bromsblocken mellan hjulen från sidan sett i stället för utanför. m01 eller Klemmings boggi.

1910 var 10 träboggier slopade, 4 på ID, 8 på IID, 4 satt under 1140 o 1142 samt 2 var ovissa. Det efterfrågades om de på distrikten satt under vagnar. Svaret har jag inte.
1929 hade Malmö vst 2 träboggier från Co3 1147

1937 fanns inga träboggier kvar i tjänst enligt str 77.
/tell

En personvagnsboggi med träramverk

av BD @, måndag, september 11, 2017, 06:41 (11 dagar sedan) @ BD

[image]

[image]

[image]

Ytterligare två andra boggier byggda enligt samma princip men med mycket kraftigare balans i stålgjutgods. Träboggins mycket klenare utförande visar att den är avsedd för en lättare typ av vagnar.

En personvagnsboggi med träramverk

av Per Ljungberg @, måndag, september 11, 2017, 09:13 (11 dagar sedan) @ BD

Lite OT, men jag vill minnas att jag under 1960-talet såg danska personvagnar med träboggier i drift. Jag var ganska förvånad att se dem. Troligen var det i Helsingör. Tog tyvärr inga foton på dem.
PLj

En personvagnsboggi med träramverk

av -RB- @, måndag, september 11, 2017, 12:59 (11 dagar sedan) @ Per Ljungberg

DSB vagnar med träboggier :

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Cle&typenr=

Även DSB Cl , Cll byggda 1943 - 1963 och Bhl (Cll med ny inredning) hade dessa boggier som var återanvändning från äldre vagnar som kortades och omkorgades (DSB Cp plåtklädd träkorg) och sattes på lättare träboggier från ännu äldre vagnar som skrotades .

mvh Rolf Berg

DSB personvagnsboggier med teakträramverk

av BD @, måndag, september 11, 2017, 14:29 (11 dagar sedan) @ -RB-

DSB boggier var byggda av teak. Trä dämpar i motsats till stl oljud.

Länk. Sid 136 överst t v.

En personvagnsboggi med träramverk

av Peter Roland Hansen, tisdag, september 12, 2017, 19:13 (10 dagar sedan) @ -RB-

Træboggierne blev introduceret i Danmark omkring 1900 muligvis efter amerikansk forbillede. De blev flittigt frugt. De sidste kom under Cl vogne som byggedes under II verdenskrig til brug for den Københavnske nærtrafik

En personvagnsboggi med träramverk

av UTJ @, onsdag, september 13, 2017, 07:07 (9 dagar sedan) @ Peter Roland Hansen

Njaaah, træbogien var introduceret i 1891 i Danmark.

En personvagnsboggi med träramverk

av Christer Fredriksson @, onsdag, september 13, 2017, 09:55 (9 dagar sedan) @ UTJ

BKJ boggiepersonvagnar med träboggier från Randers 1877!

En personvagnsboggi med träramverk

av Peter Flink @, tisdag, september 12, 2017, 20:50 (10 dagar sedan) @ BD

NJM Norsk Jernbanemuseum har ju Co 311 med träboggier här visad vid provkörningen vi gjorde 2012 efter renovering.

[image]

[image]

En personvagnsboggi med träramverk

av Melker, onsdag, september 13, 2017, 06:16 (9 dagar sedan) @ BD

Kan det inte vara så att detta är en av boggierna från Dalslands Järnvägs boggievagn littera Ao nummer 18, levererad 23 dec 1886 från Skabo? Utseende på axelboxarna påminner starkt om de på den vagnens boggier, enligt bilder på samlingsportalen. Vagnen levereades som sovvagn men ombyggdes sedemera till littera BCo nummer 16 (fast vagnen hade ett antal olika nummer under sin levnadstid pga DJ omnumreringar), för att utmönstras någon gång 1938/39. Vagnen erbjöds till Järnvägsmuseum, vilka avböjde (beroende på vagnens ombyggnader), varför den inte ansågs vara intressant. Vagnen skänktes till Eds scoutkår, berövades sina boggier och ställdes upp som klubbstuga i Ed vid sjön Lee. Under kriget användes den av försvaret men antändes en nyårsnatt (1942/43?)pga ovarsamhet med eld och brann upp. Boggierna skall så småningom ha hamnat på Sveriges Järnvägsmuseum, och har varit uppe i en annan tråd i forumet, minns dock ej vilken tråd. Vagnen har också varit uppe i en tidigare tråd, tror det var "DJ första sovvagnar", eller något liknande?

En personvagnsboggi med träramverk

av Sune Nylén @, onsdag, september 13, 2017, 09:11 (9 dagar sedan) @ Melker

Inte alls omöjligt.
Men det står Rev 48, vilket är knepigt.
Var den ett muséiföremål under alla följande år, borde den vara i bättre skick utseendemässigt. Texten t. ex., borde inte varit halvt utplånad.
Nu ser den ut som den ställts ut på hösten, och man glömt att ta in den under vintern under en lång följ av år.
:-) Sune

RSS-feed av trådar
powered by my little forum