WBJ, Atlas och Nydqvist & Holm? (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, September 11, 2017, 13:04 (2416 dagar sedan)

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/1878/Atlas/0705.jpg~original[/img]

Ska man tyda telegrammet från Atlas som att Nydqvist & Holm var leverantör av vagnar till WBJ men med Atlas som underleverantör?

WBJ, Atlas och Nydqvist & Holm?

av Joachim Eliasson, Wednesday, September 13, 2017, 07:30 (2415 dagar sedan) @ BD

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/1878/Atlas/0705.jpg~original[/img]

Ska man tyda telegrammet från Atlas som att Nydqvist & Holm var leverantör av vagnar till WBJ men med Atlas som underleverantör?

Atlas var leverantör av alla vagnar i första anskaffningen 1878 enligt Varberg - Borås Järnväg minnesskrift författad 1930 av Hilding Danielsson på uppdrag av järnvägsbolagets styrelse.

Leverans:

1878 40 st. godsvagnar
1879 35 st. dito
1879 6 st. bagagevagnar
1879 8 st. täckta godsvagnar
1879 17 st. personvagnar varav 7 st. 1:a klass, 3 st. kombinerade 1:a och 3:e klass och 7 st. 3:dje klass.

WBJ, Atlas och Nydqvist & Holm?

av Joachim Eliasson, Wednesday, September 13, 2017, 07:40 (2415 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/1878/Atlas/0705.jpg~original[/img]

Ska man tyda telegrammet från Atlas som att Nydqvist & Holm var leverantör av vagnar till WBJ men med Atlas som underleverantör?


Atlas var leverantör av alla vagnar i första anskaffningen 1878 enligt Varberg - Borås Järnväg minnesskrift författad 1930 av Hilding Danielsson på uppdrag av järnvägsbolagets styrelse.

Leverans:

1878 40 st. godsvagnar
1879 35 st. dito
1879 6 st. bagagevagnar
1879 8 st. täckta godsvagnar
1879 17 st. personvagnar varav 7 st. 1:a klass, 3 st. kombinerade 1:a och 3:e klass och 7 st. 3:dje klass.

Det bör vara så att Nydqvist och Holm var underleverantör till Atlas. VBJ var ju en isolerad normalspårslinje så vagnarna kunde ju inte rulla till på egna hjul till banan.
Kan vissa vagnar ha skickats till Nydqvist och Holm för att plockas isär så de kunde levereras med fartyg till Varberg och där monterats ihop på nytt? Kanske av Nydqvist och Holm?

WBJ, Atlas och Nydqvist & Holm?

av Sune Nylén, Wednesday, September 13, 2017, 09:33 (2415 dagar sedan) @ Joachim Eliasson

Telegrammet skall nog läsas så.
Tjugo isärtagna vagnskorgar sända med båt Stockholm Varberg . Fraktkostnad 600 kr.
Likadan last med annat fartyg tyder på ytterligare 20 isärtagna korgar, men till lägre fraktkostnad 500 kr.
Att man angav fraktkostnaden kan bero på att N & H skulle stå för denna, vilket i sin tur tyder på att Nohab beställt korgarna hos Atlas,och skulle stå för frakten. N & H skulle sedan sätta ihop dem vid ankomsten till Varberg.
N & H levererade 5 lok till WBJ kring 1880 och hade kanske åtagit sig att också leverera en del vagnar, och överlåtit denna tillverkning till Atlas.
:-) Sune