Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (4). (Järnväg allmänt)

av JöL, Sunday, February 10, 2008, 17:05 (5892 dagar sedan)

[image]

Avgång till ett annat lokaltåg från Hägernäs/Viggbyholm mot Stockholm Ö.
Tågets nummer bör vara 381.

Foto i Djursholms Ösby den 14 april 1976.

Tungt tåg

av Thomas Tell, Sunday, February 10, 2008, 17:16 (5892 dagar sedan) @ JöL

Detta tåget var tufft att hålla tiden med. Ofta blev det påskjutning med bakre motorvagnen i backen från Roslags Näsby upp till Enebyberg. "Pjatten" utförde detta om denne kunde och vågade.
Tbfh här var "Skepparn" men "pjatten" vet jag inte säkert.
/tell

Tungt tåg

av Kurt Möller, Sunday, February 10, 2008, 18:16 (5892 dagar sedan) @ Thomas Tell

Exakt. Samt hr U P himself som stins, här.

Det gläder en gammal stöt att höra att andra gjorde likadant... Dvs. sköt på från bakre mtv (om man hade ärende utåt banan i rusningen OCH hade vagnsnyckel i fickan)... Speciellt på höstarna - all växtligheten gjorde att det var extra slirigt dels vid Freskati, dels vid hpl före Näsby.

Tungt tåg försenat

av Thomas Tell, Sunday, February 10, 2008, 22:57 (5891 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tåget är ju här tre minuter sent.
/tell

Tungt tåg

av Olle E, Monday, February 11, 2008, 13:21 (5891 dagar sedan) @ Thomas Tell

Detta tåget var tufft att hålla tiden med. Ofta blev det påskjutning med bakre motorvagnen i backen från Roslags Näsby upp till Enebyberg. "Pjatten" utförde detta om denne kunde och vågade.
Tbfh här var "Skepparn" men "pjatten" vet jag inte säkert.
/tell

Då har jag alltså inte drömt att jag sett konduktörer snabbt glida in i bakhytten och ta ett par tag med veven vid start från Frescati på höstarna :-D
Var detta reglerat säkerhetsmässigt, eller helt lokala initiativ? Har vissa aningar om att man bitvis hade en rätt pragmatisk inställning på RB, men nog tusan funkade det.

Tungt tåg

av Björn Rundqvist @, Monday, February 11, 2008, 16:46 (5891 dagar sedan) @ Olle E

Bråvallavägen var väl också ett halkigt ställe, växtlighet, kurva och stigning åt båda hållen?

Drar mig också till minnes att något tåg i slutet av kvällsrusningen till Lindholmen gick med en 7:a på släp. Kanske skulle den främsta gå vidare mot Rimbo? kanske någon vet vilket tåg det var.

Hursomhelst, 20-promillestigningen från TäbyK mpt Byle gick mycket saaaakta om inte knr klev in och hjälpte till bakifrån.
rnd

Tungt tåg

av Stefan Isaksson @, Tuesday, February 12, 2008, 22:40 (5889 dagar sedan) @ Olle E

Detta tåget var tufft att hålla tiden med. Ofta blev det påskjutning med bakre motorvagnen i backen från Roslags Näsby upp till Enebyberg. "Pjatten" utförde detta om denne kunde och vågade.
Tbfh här var "Skepparn" men "pjatten" vet jag inte säkert.
/tell


Då har jag alltså inte drömt att jag sett konduktörer snabbt glida in i bakhytten och ta ett par tag med veven vid start från Frescati på höstarna :-D
Var detta reglerat säkerhetsmässigt, eller helt lokala initiativ? Har vissa aningar om att man bitvis hade en rätt pragmatisk inställning på RB, men nog tusan funkade det.

Jag har aldrig hört att det var tillåtet, utan det var något vi bara gjorde. Eftersom det understundom gjorde skillnaden mellan att komma uppför backen eller köra fast tyckte förarna att det var bra att vi hjälpte till. Det högre befälet kände antingen inte till det eller också blundande de (skulle tro det sistnämnda).

Det fanns förvisso risker med det, jag drog i någon gång så differentialreläet löste. Fast det var ju inget problem jag gick bara ut i vagnen och la tillbaka den. Det var en av X3-orna vill jag minnas.
Och ett tillfälle som var det någon konduktör som "hjälpte till" i en motorvagn som var nedtagen. Det gick faktiskt, eftersom tågvärmekabeln var kopplad genom hela tåget, så motorerna fick ström den vägen. Det var ren tur att han aldrig tog ut så stor effekt att värmesäkringen löste. Vilket noterades.

SI