Vilket Berg? (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Wednesday, September 13, 2017, 14:02 (2410 dagar sedan)

På Samlingsportalen finns denna bild som påstås vara från Berg på NAEJ. Väldigt bredspårigt för att vara 600mm. Var kan det vara?
[image]
Jvm,KCAC15281, okänd fotograf.

Vilket Berg?

av Staffan Myrenberg, Wednesday, September 13, 2017, 22:35 (2410 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Huset till vänster är säkert från Bohuslän att döma av stilen. Kn det vara i trakten av Uddevalla på Bohusbanan?

Vilket Berg?

av Anders Johansson, Thursday, September 14, 2017, 10:30 (2409 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Det har funnits en banvaktsstuga mellan Uddevalla och Stenungsund som hette Berg (heter?).

Vilket Berg?

av Anders Sandgren, Thursday, September 14, 2017, 10:47 (2409 dagar sedan) @ Anders Johansson

Men det såg ganska platt ut på flygbilderna så jag tycker inte det stämmer så bra.
Ger P Högvalls förlag någon ledtråd?

Vilket Berg?

av Harald, Thursday, September 14, 2017, 18:33 (2409 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Huset till vänster är säkert från Bohuslän att döma av stilen. Kn det vara i trakten av Uddevalla på Bohusbanan?

Även landskapsbilden ser ut som Bohuslän eller norra Halland, men jag har sökt och hittar ingen plats som stämmer. Synriktningen ser ut att vara ungefär söderut (skuggorna vid klotsarna och det sneda trädet som troligen är västanvindens verk).

Berg är ett ganska vanligt namn. Jag har kollat de som finns i den sökbara databasen som hör till Lantmäteriets kartor, men hittar inget som passar där heller.

Vilket Berg?

av Harald, Thursday, September 14, 2017, 20:35 (2409 dagar sedan) @ Harald

Omkring 2,4 km norr om Stenungsunds station går banan genom en bergskärning i en kurva som skulle kunna stämma med bilden. Platsen heter dock inte Berg, men på en karta från 30-talet finns namnet Berghem.
https://kartor.eniro.se/m/iryZf

Vilket Berg? Svar: Tanum

av Harald, Friday, September 15, 2017, 18:36 (2408 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I folkräkningarna 1890, 1900 och 1910 finns en handlare Peter Högvall som bor på Berg Västergården i Tanum. Det är huset till höger, som finns kvar och är sig likt med stängsel och allt: https://goo.gl/maps/TrW4vF6aChk

750 m norr om Västergården går vägen numera över järnvägen där den går i en bergskärning som är den man ser till vänster. Där finns ett hus vars läge stämmer med huset på bilden. Om det är samma hus eller ett nytt är svårt att se på flygbilden. Jag har markerat Västergården med 1 och huset vid järnvägen med 2 på Eniros flygbild: https://kartor.eniro.se/m/JWijo

Vilket Berg? Svar: Tanum

av Anders Sandgren, Friday, September 15, 2017, 19:48 (2408 dagar sedan) @ Harald

Tack. Det finns nästan alltid sakkunskap på forumet så att man kan lösa sådana här gåtor.
Nu är det dags för en uppdatering till samlingsportalen.

Vilket Berg? Svar: Tanum

av Harald, Friday, September 15, 2017, 20:28 (2408 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack. Det finns nästan alltid sakkunskap på forumet så att man kan lösa sådana här gåtor.
Nu är det dags för en uppdatering till samlingsportalen.

Jag har sänt in ett mail till dem.

Vilket Berg?

av Lennart Petersen, Friday, September 15, 2017, 20:54 (2408 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Berg fanns ju som station på NAEJ så det är väl anledningen till att någon fått för sig att katalogisera bilden på NAEJ. Det dyker ju upp lite konstigheter från Samlingsportalen lite då och och det är väl bara att konstatera att de som satts på projektet att scanna samlingarna inte har så stora kunskaper om järnväg, vare sig från ett yrke eller som fritidsintresse. För en hyggligt järnvägsintresserad slår det larmklockor direkt: "det här är inte NAEJ". Bidragande till många misstag är nog också att man en gång fick för sig att sortera upp bildsamlingarna efter motiv, som lok, vagnar,stationshus. Hade de fått förbli samlade som de en gång var så hade en sådan här bild kanske legat i en samling bilder från Bohusbanan och ingen hade fått för sig att gissa på NAEJ. Men det sagt så är ju Samlingsportalen ett mycket imponerande verk och blir det sedan rättat vartefter avvikelser upptäcks så kommer det att bli till stor glädje för alla intresserade av Svensk Järnvägshistoria.

Vilket Berg?

av ak44, Friday, September 15, 2017, 21:18 (2408 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ett sidospår. Frågan är ju löst så jag kan våga mig på detta.
Detta med ortnamn kan vara ett helt kapitel för sig. I mitten på 1990-talet, när man fortfarande hade datorer med Windows 3.1 eller 3.1.1. gav Posten ut en diskett med samtliga postnummer i Sverige. Där kunde man läsa ut att det fanns massor, massor med Torp, Berg, Hult, Storgator, Järnvägsgator, Kyrkgator m.m m.m i Sverige.
Men dom roligaste adresserna fanns tydligen i Värmland vid den här tiden. Där kunde husadresser heta Hult i backen, Hult där uppe, Hult där nere, Hult i svängen och många liknande benämningar. Detta beskrev husens läge på en kuperad landsbygdsväg. "Hult" i detta fallet har jag bara tagit som ett exempel. Det kan säkert ha varit ett annat namn.
Är det någon som minns detta? Jag har inte kvar den disketten och det är många år sedan jag hade en dator med diskettspelare. Men tänk om det hade gått att överföra till något modernare minnesmedia.

Postnummerkatalog

av Thomas Helin, Monday, September 18, 2017, 13:17 (2405 dagar sedan) @ ak44

Jag hittade en postgul diskett i gömmorna med 1996 års postnummerkatalog. Trodde jag hade städat den delen av huset.
Men det kan vara svårare att kunna läsa den och föra över innehållet till något modernare media. Måste hitta en diskettläsare som passar (till någon gammal dator).

Postnummerkatalog

av Rolf Nordin, Monday, September 18, 2017, 16:47 (2405 dagar sedan) @ Thomas Helin

Clas Ohlson och Kjell & Co m fl har externa diskettläsare för USB-anslutning.

Postnummerkatalog

av Anders Sandgren, Monday, September 18, 2017, 16:52 (2405 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Så länge det är 3 1/2" i alla fall...
Vad var postnummerkatalogen på för format?

Postnummerkatalog

av Rolf Nordin, Monday, September 18, 2017, 17:16 (2405 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tolkade det som 3,5":s diskett. Flexskivorna 5 1/4" var väl tämligen utfasade -96 för att nyproduceras(?)

Postnummerkatalog

av Anders Sandgren, Monday, September 18, 2017, 17:33 (2405 dagar sedan) @ Rolf Nordin

När vi startade ny verksamhet 1994 inköptes datorer och jag tyckte då att en dator borde ha 5 1/4" läsare vilket andra tyckte var onödigt. Ganska snart levererades ett verktyg från Texas Instruments, och det kom på 5 1/4" diskett så vi fick nytta av den diskettstationen. Men det var nog sista gången som jag fick en dylik diskett.
Men de fanns kvar några år till så man vet aldrig. Windows 95 levererades på 3 1/2" (ganska många).

Jag har en låda IBM-formaterade 8" (till Alfaskop) också någonstans... Samt pappersremsor. Men de är mer svårlästa.

Postnummerkatalog

av Rolf Nordin, Monday, September 18, 2017, 18:04 (2405 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ack ja ... Det var var tider ... :-) Jag slängde min gamla ABC 80 (ombyggd till ABC 800) för några år sedan med två flexskiveenheter, extra RAM, E-prombrännare m m. Allt ihopbyggt av egna händer. Allt fungerande perfekt.