Banvaktsstugan Åsberg till salu (Järnväg allmänt)

av Staffan Eriksson, Wednesday, September 13, 2017, 19:55 (2416 dagar sedan)

Åsberg banvaktsstuga vid fd SGGJ till salu.
hemnet

banvakt

historiskt.nu kan man läsa lite om olyckan som inträffade vid Åsberg.

Banvaktsstugan Åsberg till salu

av Kjell Aghult, Thursday, September 14, 2017, 17:45 (2415 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Åsberg banvaktsstuga vid fd SGGJ till salu.

Jag vill minnas stugan var på bild i en mycket gammal SJ-Nytt. Det sades där att den förste
banvakten burit det martialiska namnet Krigsman. Skribenten menade, att stugan därför borde
kallas "Krigsmans erinran" (Som vi gamla rekryter fått uppleva).
Minns jag rätt?

Banvaktsstugan Åsberg till salu - ganska OT

av Rolf Nordin, Friday, September 15, 2017, 13:47 (2414 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Krigsmans erinran. Hmm ... hur var den nu ... "Du ska vara Hulda trogen." :-P

Banvaktsstugan Åsberg till salu - ganska OT

av Kjell Aghult, Friday, September 15, 2017, 14:31 (2414 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Krigsmans erinran. Hmm ... hur var den nu ... "Du ska vara Hulda trogen."

Krigsmans erinran var en liten högtidlighet, efter mall i Försvarets Ceremonihandbok. Vi rekryter stod inrättade på kaserngården, i permissionsuniform. En talarstol med högtalare var rest och regementschefen höll ett anförande. Själva "erinran" var avfattad på ålderdomlig och högtidlig svenska. Vid en senare omarbetning byttes namn till "Krigsmannaförsäkran" och språket moderniserades. Vad som hände med ceremonin vid "gamla" värnpliksarméns avveckling vet jag inte.

Banvaktsstugan Åsberg till salu - ganska OT

av Jonny Saljefeldt, Friday, September 15, 2017, 15:41 (2414 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Krigsmans erinran. Hmm ... hur var den nu ... "Du ska vara Hulda trogen."

Krigsmans erinran var en liten högtidlighet, efter mall i Försvarets Ceremonihandbok. Vi rekryter stod inrättade på kaserngården, i permissionsuniform. En talarstol med högtalare var rest och regementschefen höll ett anförande. Själva "erinran" var avfattad på ålderdomlig och högtidlig svenska. Vid en senare omarbetning byttes namn till "Krigsmannaförsäkran" och språket moderniserades. Vad som hände med ceremonin vid "gamla" värnpliksarméns avveckling vet jag inte.

Bestämmelserna om Soldaterinran finns i [link=http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1996927-med-bestammelser-for_sfs-1996-927]Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal[/link] 4 kap.

Banvaktsstugan Åsberg till salu - ganska OT

av PeO, Friday, September 15, 2017, 15:00 (2414 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Lite mer än så. Du tänker på en sketch av Fridolf Rhudin, där soldat Svensson frågas ut av schersant Göransson.
Vilken är en soldats första plikt, Svensson?
En soldats första plikt är fem kronor, när han glömmer att mönstra.
Jaså, du tror du är rolig, men nu frågar jag dig för andra och sista gången, Vilken är en soldats första plikt?
En soldats första plikt är att vara Konungen och Hulda trogen.
Hulda var hans sällskapsdam.
Man förstår av hans repertoar, att han liksom tidigare statsminister HSB, var malaj.