Från farfars fotoalbum - platsfråga (Järnväg allmänt)

av Johan Larsson, Friday, September 15, 2017, 02:10 (2414 dagar sedan)

Bläddrade lite i farfars fotoalbum, och hittade några bilder från hans tid som banarbetare. Vet tyvärr inte riktigt var han arbetade, men han bodde utanför Stora Beddinge, Trelleborgs kommun. Född 1901 och jag tror att alla bilderna är tagna ca 1950 (utifrån andra daterade bilder i albumet).

De här två bilderna har en anteckning "Gruslossning Minnesberg 1950".
[img]http://hem.bredband.net/s050rp/GrusMinnesberg1950-lok.jpg[/img]
[img]http://hem.bredband.net/s050rp/GrusMinnesberg1950-ps.jpg[/img]
(Farfar John är sjätte från vänster)

Nu vänder jag mig till expertisen, var kan de här fyra bilderna vara tagna? Också Minnesberg?
(Klicka på bilden för att visa stort original)
[img=thumbnail]http://hem.bredband.net/s050rp/Div-jvg.jpg[/img]

(Sjätte från vänster även här, på övre vänstra bilden)

Från farfars fotoalbum - platsfråga

av Micael Lindgren, Friday, September 15, 2017, 08:35 (2414 dagar sedan) @ Johan Larsson

Bilderna är från Stig Larsons Arkiv.
Var och när vet jag inte men SVJM vet eller åk dit och leta.

Från farfars fotoalbum - platsfråga

av Harald, Friday, September 15, 2017, 15:27 (2414 dagar sedan) @ Johan Larsson

Det är ju inte Minnesberg i alla fall, för det låg inte i en kurva, och det gjordes väl knappast några nyanläggningar på LTJ runt 1950. Spåret som viker av åt höger ser ut att ligga på en nyanlagd bank. Var byggdes det något nytt spår runt 1950? Ystadbanans nya infart finns förstås, men där var det väl inte så lantligt.

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Harald, Friday, September 15, 2017, 21:51 (2413 dagar sedan) @ Johan Larsson

På den ekonomiska kartan från 1970-71 finns i Rydsgård ett industrispår som tar av från banan mot Trelleborg och svänger in mot samhället. Det syns inte på Eniros historiska flygbilder från 50-talet. Det är alltså anlagt någon gång däremellan. Det kan vara anläggningen av detta som syns på bilderna. På den översta vänstra bilden skymtar till höger om mannen längst till vänster något som kan vara en järnväg. Det skulle då vara linjen mot Ystad och de två spår man ser närmast är linjen mot Trelleborg resp. industrispåret.

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Kjell Aghult, Saturday, September 16, 2017, 08:27 (2413 dagar sedan) @ Harald

På den ekonomiska kartan från 1970-71 finns i Rydsgård ett industrispår som tar av från banan mot Trelleborg och svänger in mot samhället.

Troligen spåret till AB Stängselnät. Nämns i linjeböckernas växlingsinstruktioner
även sedan spåret till Skivarp rivits.

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Harald, Saturday, September 16, 2017, 09:36 (2413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På den ekonomiska kartan från 1970-71 finns i Rydsgård ett industrispår som tar av från banan mot Trelleborg och svänger in mot samhället.

Troligen spåret till AB Stängselnät. Nämns i linjeböckernas växlingsinstruktioner
även sedan spåret till Skivarp rivits.

Ja, det verkar stämma. Spåret slutar vid en byggnad som nu inrymmer företaget Rydsgårds Varmförzinkning AB med adress Stängselgatan 1. Finns det någon uppgift om när spåret byggdes? Det skulle ju ge en datering av bilderna.

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Kjell Aghult, Saturday, September 16, 2017, 11:20 (2413 dagar sedan) @ Harald

Ja, det verkar stämma. Spåret slutar vid en byggnad som nu inrymmer företaget Rydsgårds Varmförzinkning AB med adress Stängselgatan 1. Finns det någon uppgift om när spåret byggdes? Det skulle ju ge en datering av bilderna.

Godstaxepunkten Rydsgårds industrispår (Rdgi) fanns 1977-1987, men spåret väl funnits tidigare. SJ ville på 70-talet söka individualisera växlingskostnaderna, verksamheten är dyr. Dittillsvarande schablonpåslag trubbigt, ursprungligen knutet till visst avstånd från stationsmitt. Vissa kunder ansåg sig också få betala för "även konkurrenternas växling".
Därför inrättades vissa nya "pappersstationer".

Vad avslutet 1987 berodde på vet jag inte. Nedlagt företag eller bilfrakt?

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Harald, Saturday, September 16, 2017, 17:29 (2413 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Spåret fanns i vart fall 1959 för det nämns i en instruktion från detta år som finns på Gunnar Ekevings webbplats.

Från farfars fotoalbum - Rydsgård?

av Kjell Aghult, Saturday, September 16, 2017, 17:47 (2413 dagar sedan) @ Harald

Spåret fanns i vart fall 1959 för det nämns i en instruktion från detta år som finns på Gunnar Ekevings webbplats.

Troligen samma som jag sett. Men kan ej Gunnars sökväg på linjeböcker.