Vislanda 1971, 3 bilder (Fordon: vagnar)

av Ulfe, Friday, September 15, 2017, 19:02 (2414 dagar sedan)

I väntan på återvinning.
[image]
[image]
[image]

Vislanda 1971, 3 bilder

av Granis, Friday, September 15, 2017, 19:32 (2414 dagar sedan) @ Ulfe

Ja, tänk vilket underbart "årgångståg" det hade kunnat blivit. Nej, nu ska vi inte gråta över spilld mjölk utan satsa på det vi trots allt lyckades bevara, som en vis man brukar säga...

/ L G ;-)

Vislanda 1971, 3 bilder

av WS, Friday, September 15, 2017, 19:42 (2414 dagar sedan) @ Granis

Ja, tänk vilket underbart "årgångståg" det hade kunnat blivit. Nej, nu ska vi inte gråta över spilld mjölk utan satsa på det vi trots allt lyckades bevara, som en vis man brukar säga...

/ L G ;-)

Instämmer helt. Tänk om nån hade varit förutseende och sparat undan dessa godbitar :-P /WS/

Vislanda 1971, 3 bilder

av Thomas Tell, Friday, September 15, 2017, 19:33 (2414 dagar sedan) @ Ulfe

Dessa vagnar kom från Göteborg där de fanns i härbärget Fyrbåksexpressen.
/tell

Vislanda 1971, 3 bilder

av Gunnar D, Friday, September 15, 2017, 19:35 (2414 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder! Tänk att sova i den 1kl sovvagnen! Samt Fyrbåksexpressen för utsatta personer som stod på "Fiskhamnsbangården" i Göteborg under en tid.

/Gunnar

Rälsbefästning

av Olle E, Saturday, September 16, 2017, 20:15 (2413 dagar sedan) @ Ulfe

Vad är det för befästning på spåret till höger i bild?

[image]

Rälsbefästning

av Ulfe, Saturday, September 16, 2017, 22:03 (2413 dagar sedan) @ Olle E

Vad är det för befästning på spåret till höger i bild?

Inget svar, men så här ser den ut i förstoring..
[image]

Rälsbefästning

av Richard Loe, Sunday, September 17, 2017, 20:24 (2412 dagar sedan) @ Olle E

Vad är det för befästning på spåret till höger i bild?

[image]

Ser ut som den befästning som på engelska kallas för "bolt clamped fastening".

Rälsbefästning

av BD, Sunday, September 17, 2017, 20:40 (2412 dagar sedan) @ Richard Loe

Vad är det för befästning på spåret till höger i bild?

[image]


Ser ut som den befästning som på engelska kallas för "bolt clamped fastening".

Den liknar den tyska K-befästningen som var standard på BJ.

Vislanda 1971 - Linjespår?

av K Lemming, Sunday, September 17, 2017, 04:56 (2412 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Spåret till höger, är det linjespår, med tanke på befästningen? Vilken linje isåfall, KVBJ? Eller är det spåret från Vislanda stn ut till skroten?

Apropå det, när KVBJ låg kvar och trafikerades, var det treskenspår från Vislanda stn ut till skroten eller gick normalspåret på eget spår parallellt med 1067 spåret?

Vislanda 1971 - Linjespår?

av Granis, Sunday, September 17, 2017, 10:13 (2412 dagar sedan) @ K Lemming

Såvitt jag kan påminna mig blev fd KVBJ´s linjespår genom skrotningsplatsen ombyggt till normalspårigt stickspår efter att smalspårstrafiken lagts ned. Därmed var det aldrig (?) treskensspår där. Dessutom använde man denna sträcka som provsträcka för betongslipers på 1960-talet, varför det här fanns 1067-spår med betongslipers. Innan smalspåret lades ned och byggdes om då alltså.

Eftersom detta är 1971 (och smalspåret Vislanda- Bolmen hade rivits 1967) kan det alltså vara fd smalspår som vi ser till höger. Med befästningar som då är kvar från när spåret hade betongslipers, även om det fick träslipers när det byggdes om. Eller nåt sånt kanske?

/ L G

Vislanda 1971 - Linjespår?

av Lennart Fransson, Sunday, September 17, 2017, 10:29 (2412 dagar sedan) @ Granis

Såvitt jag kan påminna mig blev fd KVBJ´s linjespår genom skrotningsplatsen ombyggt till normalspårigt stickspår efter att smalspårstrafiken lagts ned. Därmed var det aldrig (?) treskensspår där. Dessutom använde man denna sträcka som provsträcka för betongslipers på 1960-talet, varför det här fanns 1067-spår med betongslipers. Innan smalspåret lades ned och byggdes om då alltså.

Eftersom detta är 1971 (och smalspåret Vislanda- Bolmen hade rivits 1967) kan det alltså vara fd smalspår som vi ser till höger. Med befästningar som då är kvar från när spåret hade betongslipers, även om det fick träslipers när det byggdes om. Eller nåt sånt kanske?

/ L G

Nog står väl vagnarna på dessa tre bilder på det spår som låg på fd KVBJ banvall? Jag har själv varit med och rivit 27-kilosrälsen där på 90-talet. Det fanns treskenespår in på den impregneringsanläggning som låg granne med skroten (spåren rivna sent 80-tal), men riktigt hur anslutningarna såg ut vet jag inte. Mellan själva stationen i Vislanda och Hästhagen var det väl separata spår för smalspåret mot Grimslöv respektive Skroten/Hästhagen/A-betong? När jag var där och snokade tidigt 80-tal syntes det i alla fall tydliga rester av vad jag uppfattade som smalspårsbanvallen.

Vislanda 1971 - Linjespår?

av Anders Sandgren, Sunday, September 17, 2017, 10:53 (2412 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Normalspåret till Hästhagen torde byggts 1916 när torpulverfabbriken byggdes. Den hade egen väg ut från Vislanda men gick sedan parallellt till Hästhagen. Inte byggde man väl treskensspår där?
Inne på skrotningsplatesn fanns en ramp med anslutning till ett internt treskensspår 891/1067 men det torde även funnits 1067 in på området från KVBJ spår. Rampen togs bort 1964 och den tredjeskenan i normalspåret 1971. Byggde man om KVBJ-spåret till normalspår för uppställning i samband med detta?

Vislanda 1971 - Linjespår?

av Lennart Fransson, Sunday, September 17, 2017, 11:10 (2412 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Normalspåret till Hästhagen torde byggts 1916 när torpulverfabbriken byggdes. Den hade egen väg ut från Vislanda men gick sedan parallellt till Hästhagen. Inte byggde man väl treskensspår där?
Inne på skrotningsplatesn fanns en ramp med anslutning till ett internt treskensspår 891/1067 men det torde även funnits 1067 in på området från KVBJ spår. Rampen togs bort 1964 och den tredjeskenan i normalspåret 1971. Byggde man om KVBJ-spåret till normalspår för uppställning i samband med detta?

Som jag skrev så fanns det fram till någon gång runt 1988 en normalspårsanslutning till en f.d. impregneringsanläggning som låg ungefär i höjd med skrotplatsens näst yttersta växel mot Vislanda och på den sydvästra sidan. Inne på området var det treskenespår (jag var själv med och rev det för Ohsabanans räkning). Hur det hängde ihop med övrigt 1067 vet jag inte.

Tillagt: Uppställningsspåret på f.d 1067-banvallen gjordes nog på enklast möjliga sätt i samband med rivningen. Tittar man på första bilden så är ju en hel del slipers ganska korta.

Vislanda 1971 - Linjespår?

av Stefan Olsson, Sunday, September 17, 2017, 18:55 (2412 dagar sedan) @ K Lemming

Någon gång 1970 cirka befann jag mej vid skroten en eftermiddag när rivningståget Z4t+ NNbt samt ensam Z4t 229 återkom från dagens rivning. Då låg linjen kvar smalspårig (torde väl vara spåret som vagnarna senare stod på ), medan det andra spåret var treskensspår.
Har inte möjlighet lägga upp bilden just nu.

Fler bilder?

av ccgan, Sunday, September 17, 2017, 14:22 (2412 dagar sedan) @ Ulfe

Du tog inte fler bilder på några godsvagnar eller noterade vagnsnummer?
Man kan se ett vagnsnummer på första bilden som i alla fall jag har "glädje" av.

Fler bilder? + 1 bild godsvagnar.

av Ulfe, Sunday, September 17, 2017, 15:17 (2412 dagar sedan) @ ccgan

Det finns tyvärr inga anteckningar om vagnsnummer. Här är en bild till med mest kylvagnar.
[image]

Vislanda 1971, 3 bilder - vagnarna är...

av Thomas Tell, Sunday, September 17, 2017, 14:51 (2412 dagar sedan) @ Ulfe

I väntan på återvinning.
[image]

Ro2 2134 (SV 1913), Ro2 4262 (A 1906)(med hela gaveln borttagen), Bo9a 4234 (SV 1923)

[image]

Bo9a 4234 (SV 1923), WLAo2b 2808 (ASJA 1930), WLBo12 2764 eller 2766 (ASJA 1929), Do52 2634 (SJ Ör 1922)

[image]

Do52 2634 (SJ Ör 1922), Ao1b 1215 (KMV 1899)(enda ABo1 med träklädsel), WLABo1 4106 (KMV 1917), Ro2 2134 (SV 1913)
/tell

Vislanda 1971, 3 bilder

av Filip K, Tuesday, September 19, 2017, 13:15 (2410 dagar sedan) @ Ulfe

Har du bilder på avställda motorvagnar i Vislanda?