SJ första HC-släp - Ritning (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av tagtarzan, Saturday, September 16, 2017, 23:25 (2385 dagar sedan)

Hej!

Har försökt hitta en ritning på det första Rälsbuss-släpet som SJ köpte av Hilding Carlssons Mekaniska verkstad. Yg nr 500 hette det vad jag förstår. Beställt 26/7 1934. Släpet gick i trafik mellan Örbyhus och Dannemora på fd UGJ. Det finns en ritning som heter Mbr 20148 som ska vara en "Släpvagn till Rälsomnibuss" registrerad 1935. Troligtvis är detta ritningen på släpet men ritningen verkar saknas i SJ-arkivet. Är det någon som vet om den finns och var den i sådant fall finns? Har sett kontraktet för köpet i Riksarkivet. Där finns en del mått angivna men det skulle vara kul att se ritningen ändå. Själva rälsbussen som drog släpet,SJ 311, finns på ritning Mbr 23133.

SJ första HC-släp - Ritning

av Filip K, Tuesday, September 19, 2017, 09:05 (2382 dagar sedan) @ tagtarzan

Hej.
Alla ritningar som HC(Hilding Carlsson) hade fick vi i Svenska Motorvagnsklubben. Dessa har vi sedan överlåtit till Landsarkivet i Göteborg då de kan ta hand om dessa bättre än vi. Dock har vi en CD-skiva med 95 utvalda ritningar på.Den finns att tillgå för 150 kr. Om just detta släp finns där kan jag inte säga men annars hör med landsarkivet i Göteborg.
M v h Filip Svenska Motorvagnsklubben

SJ första HC-släp - Ritning

av BJ, Tuesday, September 19, 2017, 14:51 (2382 dagar sedan) @ Filip K

På denna CD finns en ritning no: 103. från 26-8-35. Släpvagn för rälsomnibuss.
Ritningen visar ett normalt UF släp.
BJ

SJ första HC-släp - Ritning

av tagtarzan, Wednesday, September 20, 2017, 07:04 (2381 dagar sedan) @ Filip K

Tack för svar. CD:n har jag köpt. Trodde att det var alla HC-ritningar på denna. Jag får höra med arkivet. Vad jag förstår så tillverkades 3 st av denna typ av släp. Det var även någon enskild järnväg som köpte. Har inte boken framför mig.

SJ första HC-släp - Ritning

av Anders Johansson, Thursday, September 21, 2017, 19:35 (2380 dagar sedan) @ tagtarzan

Det är tyvärr alla vy-ritningar.
Hilding hade ovanan att inte göra ritningar utom på detaljer för tillverkning, inte fordon som sådant.
De flesta ritningar som finns är nog gjorda som förslag vid offerering,
vilket gör att mycket saknas.

SJ första HC-släp - Ritning

av tagtarzan, Friday, September 22, 2017, 08:57 (2379 dagar sedan) @ Anders Johansson

Tack för alla svar! Får fråga Riksarkivet om möjligen pappersoriginalet finns för Mbr 20148. Troligtvis inte. Ritningen på själva rälsbussen är mer som en skiss och har säkert ingått i offertunderlaget.