Växjö-Västervik 1984 (Järnväg allmänt)

av Erik W. Johansson, Tuesday, September 19, 2017, 19:20 (2382 dagar sedan)

I juli 1984 reiste jeg med smalsporet fra Växjö til Västervik. På en stasjon som jeg ikke husker navnet på, stod en defekt Yp. Hvilken stasjon var det, og hva var feilen med rälsbussen?.


[img]http://pix.njk.no/194/194251.jpg[/img]

Växjö-Västervik 1984

av Peter Andersson, Tuesday, September 19, 2017, 19:38 (2382 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Virserum. Det är väl ungefär så det kan se ut där än idag.

Växjö-Västervik 1984

av Anders Johansson, Tuesday, September 19, 2017, 20:31 (2382 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Det är nog ett lagerhaveri, eftersom båda hjulen är avtagna på axel ett.
Det var i princip det enda med den den åtgärden som inte hade kunnat transporteras hem utan åtgärd först.

Gissningsvis är det Ronny och Kuno från Växjö som syns under vagnen...

Växjö-Västervik 1984

av Krister P, Wednesday, September 20, 2017, 02:16 (2382 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det är nog ett lagerhaveri, eftersom båda hjulen är avtagna på axel ett.
Det var i princip det enda med den den åtgärden som inte hade kunnat transporteras hem utan åtgärd först.

Gissningsvis är det Ronny och Kuno från Växjö som syns under vagnen...


Lagerhaveri ja..
I slutet av trafiken i SJ:s regi skedde några lagerhaverier.
Först kunde man inte begripa varför men man kom sedan underfund med att det berodde på att vid tvätt av fordonen så sprutade man först på avfettning för att få bort ytlig smuts. Sedan körde man högtrycksspruta på det. Resultatet blev att det trängde in avfettning in i lagerna p.g.a. lite slitna tätningar så fettet för lagret tog stryk med skurna lager som följd. Det hände t.o.m. vid ett tillfälle att ett lager skar så tvärt att axeln skjuvades av och hjulet föll av.

Om det är Kuno och Ronny under vagnen är högst osäkert. Det kan lika väl vara någon av de andra reparatörerna vid Växjö Driftverkstad.

Växjö-Västervik 1984

av Kurt G Möller, Monday, October 09, 2017, 09:57 (2362 dagar sedan) @ Krister P

...Det hände t.o.m. vid ett tillfälle att ett lager skar så tvärt att axeln skjuvades av och hjulet föll av.

Otroligt!!

Men axeln måste väl ändå haft brottanvisningar oxå...??

Växjö-Västervik 1984

av Krister P, Monday, October 09, 2017, 11:26 (2362 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...Det hände t.o.m. vid ett tillfälle att ett lager skar så tvärt att axeln skjuvades av och hjulet föll av.


Otroligt!!

Men axeln måste väl ändå haft brottanvisningar oxå...??

Det känner jag inte till.
Vet bra att lagret skar och hjulet föll av vid kyrkogårdsmuren inne i Växjö.
Passagerarna fick snällt gå av och fortsätta sista biten till fots till plattformen.
Jag känner föraren som körde så uppgifterna är tillförlitliga.

Varit hett

av BD, Monday, October 09, 2017, 11:48 (2362 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...Det hände t.o.m. vid ett tillfälle att ett lager skar så tvärt att axeln skjuvades av och hjulet föll av.


Otroligt!!

Men axeln måste väl ändå haft brottanvisningar oxå...??

[image]

När det blir riktigt varmt behövs ingen brottanvisning.

Växjö-Västervik 1984

av montfrooij, Wednesday, September 20, 2017, 08:28 (2381 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Beautiful image.
Love the SJ Volvo on the right :)

Virserum 2017

av Heller, Wednesday, September 20, 2017, 09:57 (2381 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

I juli 1984 reiste jeg med smalsporet fra Växjö til Västervik. På en stasjon som jeg ikke husker navnet på, stod en defekt Yp. Hvilken stasjon var det, og hva var feilen med rälsbussen?.

Här är en färskare bild från Virserum, också med en YBo5p som inte mådde så bra.

[img]http://www.heller.se/div/170729_Virserum_vaxling_liten.jpg[/img]
[i]YBo5p 873 rullar in i Virserum efter en provkörning "mellan tågen".[/i]

Det var dock inte fråga om lagerhaveri, utan om för lite olja i kopplingen. Ny olja avhämtades med (vit) SJ-Volvo och påfylldes i smalspårsekumenisk anda.

Virserum 2017

av 53 Wadsten, Saturday, September 23, 2017, 13:11 (2378 dagar sedan) @ Heller

Rätt färgkulör på ett YBo-fordon, fint att se.
Hjullager är rätt så lätt att byta på en YBo5p jämfört med Y6, har själv varit med att göra sådant byte.

Växjö-Västervik 1984

av Krister P, Sunday, October 08, 2017, 21:42 (2363 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Och här är hjulaxeln när den har kommit till SJ Driftverkstad i Växjö.
Lägg märke till blåneringen på axelns ytterhölje.
Det har varit hyfsat varmt.
Foto: Krister Persson 19840729[URL=http://s210.photobucket.com/user/railwaypictures/media/kp-19840729-3_zpsjrocom8u.jpg.html][IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/kp-19840729-3_zpsjrocom8u.jpg~original[/IMG][/URL]

[URL=http://s210.photobucket.com/user/railwaypictures/media/kp-19840729-4_zpsfhvhxbes.jpg.html][IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/kp-19840729-4_zpsfhvhxbes.jpg~original[/IMG][/URL]

[URL=http://s210.photobucket.com/user/railwaypictures/media/kp-19840729-5_zpshdpncod2.jpg.html][IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/kp-19840729-5_zpshdpncod2.jpg~original[/IMG][/URL]

Växjö-Västervik 1984

av Överkörmästaren, Sunday, October 08, 2017, 22:37 (2363 dagar sedan) @ Krister P

Wow! Detta är verkligen helt fantastiska bilder, på något som passagerarna nog knappt ens skulle ha kommit ihåg om de fick se bilden idag! TACK Krister.