Vilken vagn? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Wednesday, September 20, 2017, 16:33 (2408 dagar sedan)

På denna bild från Samlingsportalen syns en av de Tysktillverkade smalspåriga Görlitz-vagnarna, men vilken vagnsindivid är det?

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ06585&Imgnr=1[/img]

Det handlar om andra vagnen efter loket på denna bild med bildtexten "S2p 3089 HSJ 11 Skara år 1951"

Ola Ahlström
Malmö

Vilken vagn?

av Granis, Thursday, September 21, 2017, 15:10 (2407 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Svaret finns nog bland inläggen om smalspåriga stålpassvagnar, kanske t o m i dina egna? Är det inte nån av de fd VGJ-vagnarna, varav en -precis som loket- hade ett förflutet på HSJ? Tåget kanske t o m har [i]båda[/i] vagnarna (har inte koll på exakt hur de såg ut -och om/ hur de skilde sig åt)? Finkan bakom loket är i varje fall en fd VGJ ångfinka, varav SJ sedan tog några (alla?) till Roslagen, där de dock fick minimal användning innan de skrotades.

/ L G

Vilken vagn?

av Ola Ahlström, Thursday, September 21, 2017, 16:42 (2407 dagar sedan) @ Granis

Är det inte nån av de fd VGJ-vagnarna, varav en -precis som loket- hade ett förflutet på HSJ? Tåget kanske t o m har [i]båda[/i] vagnarna (har inte koll på exakt hur de såg ut -och om/ hur de skilde sig åt)? / L G

Fullt möjligt men misstänker att viss omfördelning av personvagnar skedde efter förstatligandet men saknar belägg för detta. Var kan man finna en förteckning över distriktstilldelning av smalspåriga personvagnar för säg t.ex. 1951?

Ola Ahlström
Malmö

Vilken vagn?

av Gunnar Olson, Thursday, September 21, 2017, 15:18 (2407 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På denna bild från Samlingsportalen syns en av de Tysktillverkade smalspåriga Görlitz-vagnarna, men vilken vagnsindivid är det?

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ06585&Imgnr=1[/img]

Det handlar om andra vagnen efter loket på denna bild med bildtexten "S2p 3089 HSJ 11 Skara år 1951"

Ola Ahlström
Malmö

Var är det för rälsbussläp, som syns bakom loktåget? Jag har tittat i Hällqvists bok, men hittar ingen vagn, som såg ut så.

Vilken vagn?

av Mikael Blom, Thursday, September 21, 2017, 19:39 (2407 dagar sedan) @ Gunnar Olson

---


Var är det för rälsbussläp, som syns bakom loktåget? Jag har tittat i Hällqvists bok, men hittar ingen vagn, som såg ut så.

Det kan inte vara något av släpen UCFo8p 1713-1715? Dessa släp tillverkades av Ingenjörsfirman Söderberg i Göteborg 1946-47 till VGJ.

Vilken vagn?

av Gunnar Olson, Thursday, September 21, 2017, 21:39 (2407 dagar sedan) @ Mikael Blom

---


Var är det för rälsbussläp, som syns bakom loktåget? Jag har tittat i Hällqvists bok, men hittar ingen vagn, som såg ut så.


Det kan inte vara något av släpen UCFo8p 1713-1715? Dessa släp tillverkades av Ingenjörsfirman Söderberg i Göteborg 1946-47 till VGJ.

Jo, det måste det vara. Jag missade dem i boken eftersom det inte finns något foto utan en ritad skiss. Och den stämmer precis med den ovan visade bilden från Skara.

Rälsbussläp i Skara?

av K Lemming, Friday, September 22, 2017, 01:50 (2407 dagar sedan) @ Mikael Blom

---


Var är det för rälsbussläp, som syns bakom loktåget? Jag har tittat i Hällqvists bok, men hittar ingen vagn, som såg ut så.


Det kan inte vara något av släpen UCFo8p 1713-1715? Dessa släp tillverkades av Ingenjörsfirman Söderberg i Göteborg 1946-47 till VGJ.

Även GM byggde väl släp till VGJ utöver motorvagnarna man byggde, dessa var väl ganska lika Söderberg släpen, eller?

Rälsbussläp i Skara?

av Ola Almquist, Friday, September 22, 2017, 17:38 (2406 dagar sedan) @ K Lemming

---


Var är det för rälsbussläp, som syns bakom loktåget? Jag har tittat i Hällqvists bok, men hittar ingen vagn, som såg ut så.


Det kan inte vara något av släpen UCFo8p 1713-1715? Dessa släp tillverkades av Ingenjörsfirman Söderberg i Göteborg 1946-47 till VGJ.


Även GM byggde väl släp till VGJ utöver motorvagnarna man byggde, dessa var väl ganska lika Söderberg släpen, eller?

Jo, men bara post- och resgodssläp respektive rena resgodssläp, senare SJ UDFo12p, UDFo15p och UF5p.

M.v.h.
Ola