SJ:s ånglok - tidsaxel - projekt (Arkiv/forskning/litteratur)

av bosc, Wednesday, September 20, 2017, 21:57 (2409 dagar sedan)

För många år sedan började jag på en handskriven sammanställning över SJ:s samtliga trafikånglok. Tanken var att utmed en horisontell tidsaxel med en kolumn per år, beskriva vad som hänt med respektive lokindivid - tillverkningsår, omlittrering, försäljning, slopning, mm. Lodräta axeln redovisar respektive loknummer/littera. Tanken var också att på ett enkelt sätt beskriva vilka lokindivider som fanns respektive år. Materialet omfattar några hundra A4-sidor och är på intet sätt färdigt och jag tror inte att jag kommer att slutföra projektet under denna livstid och då jag är tveksam till om jag får uppleva fler, vill jag gärna skänka materialet till någon annan "järnvägsforskare". Kontakta mig per e-post. /BoSC

SJVM/JVMV?

av Rasmus Axelsson, Wednesday, September 20, 2017, 22:40 (2408 dagar sedan) @ bosc

Skulle inte det passa på Sveriges järnvägsmuseum eller hos Järnvägsmusei vänner?

SJ:s ånglok - tidsaxel - projekt

av Thomas Tell, Wednesday, September 20, 2017, 23:18 (2408 dagar sedan) @ bosc

Jag har en gång gjort sådant på rutat papper med distiktstillhörighet från str 77 som huvuddel men kompletterat med vissa ändringar. Jag har senare skrivit in det i Claris Works och sedan översatt det till Excel.
/tell

SJ:s ånglok - tidsaxel - projekt

av bosc, Thursday, September 21, 2017, 00:42 (2408 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej Thomas.
Då kanske du vill överta mitt underlag. Det känns dumt att kasta det./BoSC

SJ:s ånglok - tidsaxel - projekt

av Anders Svensson, Friday, September 22, 2017, 09:19 (2407 dagar sedan) @ bosc

Conny Sernfalk håller på med ett liknande projekt, framförallt avseende "modern" tid, alltså lokens tid som beredskapslok. //Anders