Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder) (Fordon: lok)

av Ulfe, Friday, September 22, 2017, 11:36 (2407 dagar sedan)

Littera och nummer okända, lokskyltar var borttagna.
[img]https://i.imgur.com/lPZCCmv.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/YVhmsJa.jpg[/img]
[img]https://i.imgur.com/gpSacZm.jpg[/img]

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Mattias Jansson, Friday, September 22, 2017, 12:04 (2407 dagar sedan) @ Ulfe

Littera och nummer okända, lokskyltar var borttagna.

Jag tror att det är följande:

[img]https://i.imgur.com/lPZCCmv.jpg[/img]

E4 1704 f d SWB M3 65.

[img]https://i.imgur.com/YVhmsJa.jpg[/img]

L14 1595 f d CWJ H 19.

[img]https://i.imgur.com/gpSacZm.jpg[/img]

L5 1779 f d NOJ 34.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Ulfe, Friday, September 22, 2017, 12:42 (2407 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för svar, hälsar Ulf o Björn.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Olle E, Friday, September 22, 2017, 20:24 (2407 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Pannläget känns inte original. Har alltid gillat högt pannläge, men detta är inte snyggt...

[img]https://i.imgur.com/gpSacZm.jpg[/img]


L5 1779 f d NOJ 34.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Jan Frelin, Friday, September 22, 2017, 21:43 (2407 dagar sedan) @ Olle E

Jag tror det är ursprungligt pannläge, det finns inget skäl att det skulle ha ändrats.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Krister P, Friday, September 22, 2017, 21:54 (2406 dagar sedan) @ Olle E

Pannläget känns inte original. Har alltid gillat högt pannläge, men detta är inte snyggt...

[img]https://i.imgur.com/gpSacZm.jpg[/img]


L5 1779 f d NOJ 34.

Det är ursprungligt pannläge.
L5 är kända för sitt höga pannläge. Det påtalas ofta när loken beskrivs.
Men jag tycker det är fult med en så hög plåtram det hade sett snyggare ut och varit modernare med en smäcker stavram.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av BSv, Saturday, September 23, 2017, 09:55 (2406 dagar sedan) @ Krister P

Det är ett LOK!

Det är byggt för att dra tåg, vara lättservat, uthålligt mm.
Råkade det bli vackert var det inte någon nackdel.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Jan Frelin, Saturday, September 23, 2017, 16:00 (2406 dagar sedan) @ Krister P

Pannläget känns inte original. Har alltid gillat högt pannläge, men detta är inte snyggt...

[img]https://i.imgur.com/gpSacZm.jpg[/img]


L5 1779 f d NOJ 34.


Det är ursprungligt pannläge.
L5 är kända för sitt höga pannläge. Det påtalas ofta när loken beskrivs.
Men jag tycker det är fult med en så hög plåtram det hade sett snyggare ut och varit modernare med en smäcker stavram.

Stavramarna försvann ur svensk lokpraxis runt 1910. F och Sb som är konstruktioner från 1910-talet har plåtramar, liksom alla lok som konstruerats senare.

Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Micke Carlsson, Monday, September 25, 2017, 11:59 (2404 dagar sedan) @ Jan Frelin


Stavramarna försvann ur svensk lokpraxis runt 1910. F och Sb som är konstruktioner från 1910-talet har plåtramar, liksom alla lok som konstruerats senare.

Njaha, det stämmer väl inte. H3s t ex.

Ånglok , Vislanda, 1971 E10 med stavramar 1947

av BD, Monday, September 25, 2017, 20:36 (2404 dagar sedan) @ Jan Frelin

Det är ursprungligt pannläge.
L5 är kända för sitt höga pannläge. Det påtalas ofta när loken beskrivs.
Men jag tycker det är fult med en så hög plåtram det hade sett snyggare ut och varit modernare med en smäcker stavram.


Stavramarna försvann ur svensk lokpraxis runt 1910. F och Sb som är konstruktioner från 1910-talet har plåtramar, liksom alla lok som konstruerats senare.

Nohab levererade litt E10 med stavramar 1947.


[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/E10/1746/1.jpg~original[/img]

Ånglok , Vislanda, 1971 E10 med stavramar 1947

av Jan Frelin, Monday, September 25, 2017, 21:08 (2404 dagar sedan) @ BD

Ah. Undrar vad som ledde till stavramarnas återkomst sas?

Ånglok , Vislanda, 1971 E10 med stavramar 1947

av BSv, Tuesday, September 26, 2017, 01:13 (2403 dagar sedan) @ Jan Frelin

E10 är väl en kopia av (HNJ)E9.
Konstruerades/byggdes?

L15Ånglok , Vislanda, 1971 ( 3 bilder)

av Nils-Eric Sääf, Saturday, September 23, 2017, 13:35 (2406 dagar sedan) @ Mattias Jansson

L 15 1595 ,Den har jag åkt några hundratal mil både efter det och i det Loket. Det drog många tåg förbi Kisa och mitt största nöje var att åka på loket. Eftersom min mor skötte överliggningen i Kisa lärde jag mej att känna all Tågpersonal. vi pratar om 1947-1953.