Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (6). (Järnväg allmänt)

av JöL, Sunday, February 10, 2008, 17:16 (5919 dagar sedan)

[img]http://i245.photobucket.com/albums/gg46/LarsLars2/1806.jpg[/img]

Tåg 306 mot Hägernäs kl 07.23 rullar in på stationen.

Foto i Djursholms Ösby den 14 april 1976.

Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (6).

av Thomas Tell, Sunday, February 10, 2008, 23:35 (5918 dagar sedan) @ JöL

Om detta är tåg 306 kan inte första bilden i Ösby-serien vara 307 då personvagnarna är fler och andra här.
Denna morgon användes alla fyra 9:orna kan vi i alla fall konstatera.
/tell

Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (6).

av Stefan Isaksson @, Tuesday, February 12, 2008, 22:29 (5916 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det vara 706 (avg Ösby 7.37)?
Det delades väl även på den tiden i Lindholmen och släppte bakändan till 507.

Antalet vagnar stämmer i alla fall med hur långt tåget var i nästa tidtabell 1978, även om jag snarare väntat mig att dragkraften skulle vara sjuor och inte nior.

Det skulle förklara varför båda motorvagnarna hade bygeln i B-änden uppe. Det normala var ju trots allt antingen byglarna närmast tågets ändar (alltså B-bygeln i början och A-bygeln i slutet) eller nedtaget på den släpande motorvagnen.
Men om två lokförare klargjort varsin motorvagn så...

SI

Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (6).

av Thomas Tell, Wednesday, February 13, 2008, 00:19 (5916 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Kan det vara 706 (avg Ösby 7.37)?
Antalet vagnar stämmer i alla fall med hur långt tåget var i nästa tidtabell 1978, även om jag snarare väntat mig att dragkraften skulle vara sjuor och inte nior.
SI

1978 hade både 306 och 706 Mv+4BP+Mv men X9P till Rimbo tror jag inte på.
Samma år hade 381, 383 och 385 Mv+2BP+Mv men Jörgens första morgonrusningsbild hade 3BP.
/tell