Ånglok i trafik 1967? (Järnväg allmänt)

av Niklas O, Saturday, September 23, 2017, 14:24 (2401 dagar sedan)

1967 vart fanns det då ånglokstrafik om det fanns något kvar. Spånga - Lövsta körde väl fortfarande då med E2 1331? Sedan kördes det väl Munkarbo - Jularbo inte 100 på namnet en J maskin väldigt sent. Hade alla andra ställen tagits över av "ångloksdödaren" T43.

Niklas [image]

Ånglok i trafik 1967?

av Granis, Saturday, September 23, 2017, 14:37 (2401 dagar sedan) @ Niklas O

"Marma- Långrör AB"; industri och timmerbanan Hå- Vallvik, 891 och treskensspår med fd NÖJ-loken (SJ litt N6p) 15 och 16 som dragkraft. Och fd VB 12 som "reservdelsförråd".

DONJ och HFJ hade väl driftsklara ånglok också, även om de där kanske inte gick i "vanlig" (och daglig) trafik då. Men kunde användas vid utfärder t ex. Finns nog fler exempel från andra håll i landet. SJ "själva" hade väl ånglok driftsatta på några (få?) ställen i landet fram till 1972, i varje fall i växlingstjänst. Året innan (1971) upphörde också ångloksväxlingen på kvarvarande spår i Långshyttan, lok och "banrester" från BLJ.

/ L G

Ånglok i trafik 1967?

av Ola Almquist, Saturday, September 23, 2017, 15:43 (2401 dagar sedan) @ Granis

"Marma- Långrör AB"; industri och timmerbanan Hå- Vallvik, 891 och treskensspår med fd NÖJ-loken (SJ litt N6p) 15 och 16 som dragkraft. Och fd VB 12 som "reservdelsförråd".

DONJ och HFJ hade väl driftsklara ånglok också, även om de där kanske inte gick i "vanlig" (och daglig) trafik då. Men kunde användas vid utfärder t ex. Finns nog fler exempel från andra håll i landet. SJ "själva" hade väl ånglok driftsatta på några (få?) ställen i landet fram till 1972, i varje fall i växlingstjänst. Året innan (1971) upphörde också ångloksväxlingen på kvarvarande spår i Långshyttan, lok och "banrester" från BLJ.

/ L G

Om Jularbo - Månsbo
Några exempel jag kommer på:
N 576 användes vintertid i Borås.
SJ-lok i Stockholmsområdet
Kyrkebyns bruk i Segmon
Svensk Torvförädling i Sösdala

Det fanns fler SJ-lok som användes mer eller mindre regelbundet, t.ex. i Halmstad, Falköping, Malmö och Gävle. Hur länge kunde ånglok sättas in i stentågen till Dalby? Här skrivs om dem.

Hur var det egentligen på HFJ? Det var väl mest ånglok i växling där. När avställdes linjeloken HFJ 7 och 11?

M.v.h.
Ola

Ånglok i trafik 1967 -HFJ

av Granis, Saturday, September 23, 2017, 15:47 (2401 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur var det egentligen på HFJ? Det var väl mest ånglok i växling där. När avställdes linjeloken HFJ 7 och 11?

HFJ 11 fungerade som snöröjningslok, men ställdes av under nåt av 60-talets första år då pannan inte klarade besiktningen. Och jag minns nu inte vilket år loket bevisligen senast var påeldat, det kanske t o m var några år innan dess? Så det var väl därför HFJ 7 och/ eller 8 drog de ångtåg som gick efter den tidpunkten. Men det kanske inte var mer än ett par utfärdståg, typ SJK-resan 196?

/ L G

Ånglok i trafik 1967 -HFJ

av Ola Almquist, Saturday, September 23, 2017, 16:42 (2401 dagar sedan) @ Granis

Hur var det egentligen på HFJ? Det var väl mest ånglok i växling där. När avställdes linjeloken HFJ 7 och 11?


HFJ 11 fungerade som snöröjningslok, men ställdes av under nåt av 60-talets första år då pannan inte klarade besiktningen. Och jag minns nu inte vilket år loket bevisligen senast var påeldat, det kanske t o m var några år innan dess? Så det var väl därför HFJ 7 och/ eller 8 drog de ångtåg som gick efter den tidpunkten. Men det kanske inte var mer än ett par utfärdståg, typ SJK-resan 196?

/ L G

Det var HBA 8 som drog SJK-tåget 1968. Inte HFJ 8, det var avställt redan 1958.

M.v.h.
Ola

Ånglok i trafik 1967 -HFJ

av Granis, Saturday, September 23, 2017, 20:37 (2400 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, det där kan lätt bli lite förvirrande... SVJ´s nummerserie "togs över" av HFJ, medan HBA behöll sin? Eller nåt sånt?

/ L G

Segmon

av David Sohlberg, Saturday, September 23, 2017, 17:18 (2401 dagar sedan) @ Ola Almquist

"Marma- Långrör AB"; industri och timmerbanan Hå- Vallvik, 891 och treskensspår med fd NÖJ-loken (SJ litt N6p) 15 och 16 som dragkraft. Och fd VB 12 som "reservdelsförråd".

DONJ och HFJ hade väl driftsklara ånglok också, även om de där kanske inte gick i "vanlig" (och daglig) trafik då. Men kunde användas vid utfärder t ex. Finns nog fler exempel från andra håll i landet. SJ "själva" hade väl ånglok driftsatta på några (få?) ställen i landet fram till 1972, i varje fall i växlingstjänst. Året innan (1971) upphörde också ångloksväxlingen på kvarvarande spår i Långshyttan, lok och "banrester" från BLJ.

/ L G

Kyrkebyns bruk i Segmon

M.v.h.
Ola

När ersattes ångloket (fd K 36) med lokomotorn (fd SLJ 21)? Var det 1970?

Segmon

av Ola Almquist, Saturday, September 23, 2017, 17:31 (2401 dagar sedan) @ David Sohlberg

Kyrkebyns bruk i Segmon


När ersattes ångloket (fd K 36) med lokomotorn (fd SLJ 21)? Var det 1970?

Så vitt jag vet, ja. Det finns bilder i Nordens Järnvägar från olika årgångar. Bl.a. på lokomotorn och på BJ K 36 med utfärdståg för Lions om jag minns rätt.

M.v.h.
Ola

Segmon

av David Sohlberg, Saturday, September 23, 2017, 17:33 (2401 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kyrkebyns bruk i Segmon


När ersattes ångloket (fd K 36) med lokomotorn (fd SLJ 21)? Var det 1970?


Så vitt jag vet, ja. Det finns bilder i Nordens Järnvägar från olika årgångar. Bl.a. på lokomotorn och på BJ K 36 med utfärdståg för Lions om jag minns rätt.

M.v.h.
Ola

Fd K 36 användes på en resa åt Lions 1972, men då hade det stått avställt en tid. Hjulen var dåliga och panntrycket nersatt i omgångar.

Ånglok i trafik 1967?

av Johnny, Saturday, September 23, 2017, 20:51 (2400 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ånglok växlade i Halmstad sommaren 1971.

Ånglok i trafik 1967?

av Ulfe, Saturday, September 23, 2017, 14:38 (2401 dagar sedan) @ Niklas O

1967 vart fanns det då ånglokstrafik om det fanns något kvar. Spånga - Lövsta körde väl fortfarande då med E2 1331? Sedan kördes det väl Munkarbo - Jularbo inte 100 på namnet en J maskin väldigt sent. Hade alla andra ställen tagits över av "ångloksdödaren" T43.

Niklas [image]

[image]

Ånglok i trafik 1967?

av tobbe, Sunday, September 24, 2017, 12:10 (2400 dagar sedan) @ Ulfe

Magasinet eller omlastninsskjulet bakom G-vagnarna härbärgerade väl en del av de ånglok i början av 1970-talet som fanns i Boden i väntan på omkonservering. Min framlidne resekompis och jag besökte Boden 1971 och då fanns det en salig blandning av B och E/ E2 lok både på bangården i norr och söder och i lokstallet. Stallförman tipsade oss om att en hel del lok fanns i magasinet eller omlastningsskjulet i väntan på provkörning och omkonservering. Jag vill minnas att det var mellan 15 - 20 lok vi detta tillfälle så kamerorna gick för högtryck den dagen. Det hade provkörts ett antal lok dagen innan vi kom dit och som vi totalt missade men ett antal stod under ånga men ej i drft.
tobbe

Ånglok i trafik 1967?

av V1, Saturday, September 23, 2017, 21:11 (2400 dagar sedan) @ Niklas O

NBJ 16 var väl Sveriges sista registrerade ånglok, loket användes sista tiden vid Otterbäckens hamn. Hur det var med trafik vet jag inte.

Mvh Erik

Ånglok i trafik 1967?

av Kanal C, Sunday, September 24, 2017, 17:08 (2400 dagar sedan) @ V1

NBJ 16 var väl Sveriges sista registrerade ånglok, loket användes sista tiden vid Otterbäckens hamn. Hur det var med trafik vet jag inte.

Mvh Erik

Beror kanske på vad man menar med registrerade.. Var inte beredskapsloken också registrerade inom SJ på något vis?

Ånglok i trafik 1967?

av Svante Andersson, Sunday, September 24, 2017, 17:54 (2400 dagar sedan) @ Kanal C

NBJ 16 var väl Sveriges sista registrerade ånglok, loket användes sista tiden vid Otterbäckens hamn. Hur det var med trafik vet jag inte.

Mvh Erik


Beror kanske på vad man menar med registrerade.. Var inte beredskapsloken också registrerade inom SJ på något vis?

NBJ 16 var aldrig "avregusterat" utan fanns i NBJ register som driftslok ända tills NBJ försvann och loket övergick till NBVJ. Men det var många år efter växlingen i Otterbäcken och under den tidan hann det bara med några utfördståg... ingen riktig drift.

Det sista i kommersiell drift varande ångloket på normalspår i icke museal verksamhet var ett J-lok på Jularbo-Månsbo järnväg.

SA

Ånglok i trafik 1967?

av Lennart Petersen, Saturday, September 30, 2017, 16:41 (2394 dagar sedan) @ Svante Andersson

NBJ 16 var väl Sveriges sista registrerade ånglok, loket användes sista tiden vid Otterbäckens hamn. Hur det var med trafik vet jag inte.

Mvh Erik


Beror kanske på vad man menar med registrerade.. Var inte beredskapsloken också registrerade inom SJ på något vis?


NBJ 16 var aldrig "avregusterat" utan fanns i NBJ register som driftslok ända tills NBJ försvann och loket övergick till NBVJ. Men det var många år efter växlingen i Otterbäcken och under den tidan hann det bara med några utfördståg... ingen riktig drift.

Det sista i kommersiell drift varande ångloket på normalspår i icke museal verksamhet var ett J-lok på Jularbo-Månsbo järnväg.

SA

Inlandsbanan, IBAB, hade ju sedan i mer modern tid ånglok inregistrerade och av den anledningen återkom ånglok i SLM.

Ånglok i trafik 1967?

av Svante Andersson, Sunday, October 01, 2017, 11:56 (2393 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ja, det har du rätt i.

Men då är man ute på en lustig turne med tveksamma museala påhitt, tivoliliknande arrangemang och annat tjafs som inte är "på riktigt".
Ska man ha med detta så har flera av våra museibanor också ånglok "i drift".

SA

Ånglok i trafik 1967?

av Lennart Petersen, Sunday, October 01, 2017, 23:27 (2392 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja, det har du rätt i.

Men då är man ute på en lustig turne med tveksamma museala påhitt, tivoliliknande arrangemang och annat tjafs som inte är "på riktigt".
Ska man ha med detta så har flera av våra museibanor också ånglok "i drift".

SA

Ja det blir naturligtvis hela tiden gränsdragningar.
Men gänget bakom SLM bedömde tydligen att IBAB var i grunden en icke museal tågoperatör som införlivat ånglok i fordonsparken, i och för sig för att användas i utflyktståg, chartertåg m.m men i alla fall. Så efter att ha varit försvunna ett antal år så återkom ånglok i SLM 2006 och 2009.
Så kan man ju fundera på hur man ska bedöma när TGOJ plockar ut ett M3t för att köra sista malmtåget på en delsträcka. Loket är musealt men tåget är ett helt vanligt tidtabellagt malmtåg. Och NBJ 16 finns alltså kvar i SLM 1982 dock utan att ha använts på länge.
Eller var det så att eran med ånglok i kommersiell drift helt enkelt avslutades hos JMJ. Man upptäckte att J-loket var trasigt och utan att någon visste om det hade man föregående dag satt punkt för en över 100 år era i Sverige.

Ånglok i trafik 1967?

av Svante Andersson, Monday, October 02, 2017, 14:21 (2392 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Eller var det så att eran med ånglok i kommersiell drift helt enkelt avslutades hos JMJ. Man upptäckte att J-loket var trasigt och utan att någon visste om det hade man föregående dag satt punkt för en över 100 år era i Sverige.

En bra tolkning av mitt synsätt... som jag tror delas av de flesta inom järnvägshobbyn. Undantagna givetvis de som alltid ska hitta specialare som ligger utanför den normala ramen.

SA

Ånglok i trafik 1967?

av Kjell Aghult, Sunday, September 24, 2017, 19:05 (2399 dagar sedan) @ Kanal C

NBJ 16 var väl Sveriges sista registrerade ånglok, loket användes sista tiden vid Otterbäckens hamn. Hur det var med trafik vet jag inte.

Nr 16 behölls som driftlok väl något p g a historiekänslan hos miö Gustav-Adolf Karlsson (1926-2006, förnamnet stavat så). Sista nyttouppdrag nog varit ca 1970, för kortvarige godskunden Uddcomb (= Uddeholm Combustion el dyl). Något slags jättecisterner tillverkades i Degerfors, för sjöbogsering till företagets enhet i Karlskrona (Verkö). De gick som specialfrakt ill Otterbäcken, på egna små trallor. Doseringen i vissa kurvor dit sades ha fått grävas bort. Nr 16 hade hygglig bromskraft och var "bromslok vid sjösättningarna".

Ånglok i trafik 1967?

av Anders Sandgren, Sunday, September 24, 2017, 22:22 (2399 dagar sedan) @ Niklas O

I Nässjö fanns det driftsånglok kvar. E 1042 hade tillkommit 1965 och jag har något minne av att B 1135 hade plockats fram någon gång runt 1967 ersättare för Månraketen då växellådan havererat. Men det kan ha varit 1968.
N5 1783 var nog inte kvar vid denna tid men det fanns andra B/E-lok som kan ha varit i drift 1967.

Ånglok i trafik 1967?

av Kent Hedqvist, Monday, September 25, 2017, 12:15 (2399 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1964 fanns E 1042, E 1074 och B 1135 kvar i Nässjö och användes lite då och då. B 1135 ersattes av B 1281 någon gång i slutet av 60-talet.
I de annotationsböcker jag har framgår några sena ångloksinsatser:
1968 10 18 drog E 1042 lgt 8653 Nässjö – Vaggeryd och åter med lgt 14434.
1970 04 06 drog B 1281 lgt 8513 Nässjö – Mariannelund med 90 axlar och 723 tons vagnvikt.
Sannolikt sattes B-loket in efter problem med ordinarie T43 eftersom man avgick Nässjö 55 minuter sent. I Eksjö fick man vänta ytterligare 40 minuter för möte med pt 2223. I Marielund hade man tagit in 30 minuter av förseningen varav 15 minuter i körtid.
Åter med lgt 8514 Mariannelund – Nässjö med 28 axlar och 414 ton.
Avgång 40 min sent i Mariannelund, ankom Nässjö i rätt tid.
Kent

Ånglok i trafik 1967?

av yngve nilsson, Tuesday, September 26, 2017, 11:05 (2398 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

E 1042 var kvart i Nässjö ända till slutet av ånglokseran. Sista tjänst var den utlånad till NohaB och körde "höjdare"melan Göteborg och Trollhättan.( det fanns bilder från denna resa tagna i Alvhem i GP.

-- "Tack för svar" -- några fler frågor.

av Niklas O, Tuesday, September 26, 2017, 15:22 (2398 dagar sedan) @ Niklas O

Stort tack för svaren och länkarna.

Det fanns då på några enstaka ställen med ånglok kvar 1967. Nere i Nässjö-Jönköping och runt Stockholm-Uppsala verkar det ha funnits.
Uppsala är ju lite intressant. Antar att de kanske inte drog tågen Stockholm-Uppsala, utan kanske mer mot Österbybruk, Gimo och mot Gysinge. Hade det blivit normalspår ner till Hallstavik redan 1967?.

Hur såg det ut på Inlandsbanan vid denna tid, fanns några där också i trafik? Östersund var ju en stor ångloksstation och hade väl huvudsak "E-lok" i dess olika utföranden. E-lok gjordes ju bl.a. för mindre banor med lågt axeltryck om jag minns rätt.

Att en E-maskin drog lgt Nässjö-Vaggeryd-(Oskarshamn?), hur var det Kalmar-Blomstermåla-Mönsterås-Hultsfred. Där hade väl vid det här laget det mesta av dragkraft ersatts av T43. Smalspåret var ju stort i Småland långt in på 80-talet, men normalspåret finns också i Småland.

Sedan runt Dalarna och södra Inlandsbanan hur bedrevs trafiken där.

Niklas [image]

-- "Tack för svar" -- några fler frågor.

av Granis, Tuesday, September 26, 2017, 17:06 (2398 dagar sedan) @ Niklas O

Hade det blivit normalspår ner till Hallstavik redan 1967?.

Nej Däremot hade det funnits treskensspår till Gimo sedan 1960, och kan tänka mig att det kunde ha gått ångloksdragna normalspårståg dit efter det, nån gång i varje fall. Däremot kördes malm och makadamtåg från Dannemora på normalspåret mot Örbyhus (fd UGJ’s bibana) där ånglok användes, men då är vi kanske mer inne på 1950-talet?

/ L G

Ånglok i trafik 1967?

av Ulf Jacobsson, Saturday, September 30, 2017, 12:48 (2394 dagar sedan) @ Niklas O

Mellan Ludvika och Nyhammar (före detta SWB) gick timmertransporter med bland annat S1 maskiner.

Ånglok i trafik 1967?

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, October 01, 2017, 14:29 (2393 dagar sedan) @ Niklas O

1967 vart fanns det då ånglokstrafik om det fanns något kvar. Spånga - Lövsta körde väl fortfarande då med E2 1331? Sedan kördes det väl Munkarbo - Jularbo inte 100 på namnet en J maskin väldigt sent. Hade alla andra ställen tagits över av "ångloksdödaren" T43.

Niklas [image]

Det har varit många inlägg i tråden och om det inte nämnts tidigare så var en del ånglok i drift i Skåne, främst på sträckorna Malmö - Eriksdal och Malmö - Ystad.