Ånglok (Järnväg allmänt)

av V1, Saturday, September 23, 2017, 21:27 (2378 dagar sedan)

Vilket ånglok anses vara Sveriges förnämligaste i gångegenskaper, eldning, hastighet kontra dragkraft? Jag tror att det står mellan B loken och H3s loken?

Mvh Erik

Ånglok

av Pelle i Västerås, Saturday, September 23, 2017, 21:30 (2378 dagar sedan) @ V1

jag håller på H3 loken

Ånglok

av Olof W, Saturday, September 23, 2017, 22:46 (2378 dagar sedan) @ V1

Vilket ånglok anses vara Sveriges förnämligaste i gångegenskaper, eldning, hastighet kontra dragkraft? Jag tror att det står mellan B loken och H3s loken?

Mvh Erik

Skall det vara goda gångegenskaper så skall man nog fundera på något fyrcylindrigt lok, till exempel något av UGJ fyrlingar. De som kom till SWB ansågs svåreldade men det höll inte UGJ-personalen med om.

Olof

Ånglok

av IH, Sunday, September 24, 2017, 11:32 (2377 dagar sedan) @ V1

En man som hade varit lokförare på SWB tyckte att UGJ Bb-lok var väldigt fina att köra. Bra dragkraft och bra gångegenskaper. Pratet om att loket skulle vara svåreldat trodde han mest berodde på att loken i huvudsak användes i tunga tåg där eldaren behövde jobba hårt för att hålla tryck i pannan. Han hade själv jobbat som eldare i sin ungdom och ansåg att alla stora lok var jobbiga att elda om de drog tunga tåg där maxeffekten utnyttjades ganska mycket.

Ånglok

av Håkan Zaar, Friday, September 29, 2017, 10:54 (2372 dagar sedan) @ V1

När vi provkörde B4 1513 från Långsele till Fångsjöbacken så kördes det på ganska friskt. När Kalle Jonsson drog av på ångan blev det tyst i hytten inte ens nått skrammel från eldstadsluckorna. När loket fick jobba lite. Vi hade kanske 30 axlar i tåget, så hördes det inget annat än ångstötar och inga tendenser att åla sig fram på spåret. Maskinen gick spikrakt utan att åla det minsta. Maskinen gick otroligt fint.
Jag har inte åkt allt, men mycket. B4 1513 är min klara favorit, vilken maskin!

Den hoppas jag få se under ånga igen....

Ånglok

av Herbert Paalberg, Friday, September 29, 2017, 11:21 (2372 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Under mina 42 år som lokförare har jag haft förmånen att framföra en hel del ånglokstyper med olika konstruktioner (våt/överhettare) i ett brett spektra A-B-E-F-J-R-S-W (891/1435) men en maskin som övertrumfade det mesta på spåret är A5 1545 (KJ 17) med sina inneliggande cylindrar och otroligt stabila gång, rullade som en behaglig passvagn i spåret i hastigheter mellan 90-100.
Även J 1237 tillika med inneliggande cylindrar har en mycket bra gång i spåret. På 891-spår har S2p 3037 tankloket mycket fina löpegenskaper.
Palle i Vika.:-)

Ånglok

av BD, Friday, September 29, 2017, 13:17 (2372 dagar sedan) @ Håkan Zaar

När vi provkörde B4 1513 från Långsele till Fångsjöbacken så kördes det på ganska friskt. När Kalle Jonsson drog av på ångan blev det tyst i hytten inte ens nått skrammel från eldstadsluckorna. När loket fick jobba lite. Vi hade kanske 30 axlar i tåget, så hördes det inget annat än ångstötar och inga tendenser att åla sig fram på spåret. Maskinen gick spikrakt utan att åla det minsta. Maskinen gick otroligt fint.
Jag har inte åkt allt, men mycket. B4 1513 är min klara favorit, vilken maskin!

Den hoppas jag få se under ånga igen....

Här nedan den ursprungliga kompoundvarianten av loktypen. Den kanske inte gick lika lungt?

[image]

"Bildtext:
Uppsala - Gävle Järnvägs, UGJ, lokstall vid Sörby Urfjäll år 1928. Snälltågslok UGJ Ba 26. Personal från vänster okänd, lokförare Lönberg, reperatör Ekström, lokeldare O. Lundholm. På loket från vänster okänd, reperatör Engberg, reperatör Westlund, reperatör John Larsson, reperatör Otto Eriksson.

Anmärkning:
B Forsberg, fotosamling"