En Res-vagn Ängelholm lastad med lok- och personvagnsdelar (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, September 24, 2017, 07:37 (2378 dagar sedan)

[image]
Verkar som att två S-lok förlorat sina sidotankar och en septiktank från en personvagn tagits tillvara.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En Res-vagn Ängelholm lastad med lok- och personvagnsdelar

av Olof W, Sunday, September 24, 2017, 20:12 (2377 dagar sedan) @ BD

När är bilderna tagna?

Olof

> En Res-vagn Ängelholm lastad med lok- och personvagnsdelar

av BD, Monday, September 25, 2017, 07:27 (2377 dagar sedan) @ Olof W

När är bilderna tagna?

Olof

Lördagen 23 sept.

Krokiga rör upp från från sidotankarna?

av korvtiger, Sunday, September 24, 2017, 22:29 (2377 dagar sedan) @ BD

De målade tankarna tillhör i alla fall SJ Sa 1260 som transporterades från Kristianstad till Ängelholm den 28 augusti i år. Själva loket står nog under tak och vad som är meningen skall hända med maskinen får någon annan svara på. Den andra uppsättningen med rostigare sidotankar ser ut att vara från en annan Sa. Resan filmades av Mats Ekberg:
https://www.youtube.com/watch?v=VAnjGVDhKWo

Passar på att fråga:
På bild 5 och 6 ovanifrån kan man se ett krokigt rör som sticker rakt upp från tankens ovansida. Liknande rör har jag sett på flera andra tanklok av bland annat littera Sa och Sb. Men vad är det till för? De verkar inte finnas på leveransbilder utan dyker upp först runt 30-talet.

Krokiga rör upp från från sidotankarna?

av Erik Andersson, Sunday, September 24, 2017, 22:36 (2377 dagar sedan) @ korvtiger

Om jag har förstått det rätt är de två andra tankarna från Sa 1252, som skrotades i Kristianstad för ungefär 5 år sedan.

Krokiga rör upp från från sidotankarna?

av Tobias B, Monday, September 25, 2017, 10:49 (2377 dagar sedan) @ Erik Andersson

Det stämmer.

Röret som Bengt undrar över är ett balansrör mellan sidotankarna.

/ Tobias

Krokiga rör upp från från sidotankarna? Svallvatten

av BD, Monday, September 25, 2017, 07:37 (2377 dagar sedan) @ korvtiger

[image]

Passar på att fråga:
På bild 5 och 6 ovanifrån kan man se ett krokigt rör som sticker rakt upp från tankens ovansida. Liknande rör har jag sett på flera andra tanklok av bland annat littera Sa och Sb. Men vad är det till för? De verkar inte finnas på leveransbilder utan dyker upp först runt 30-talet.

Som syns på bilden kan vattenpåfyllningslocket stängas till vilket vid hård bromsning hindrar svallande vatten ätt slå upp locket och svalla över. Tydligen uppstod då ett behov av ett utluftningsrör.

Men jag undrar över vilken funktion det nedre krökta röret på tankens sida mot pannan haft.

Krokiga rör upp från från sidotankarna? Svallvatten

av Stefan Skoglund, Monday, September 25, 2017, 12:31 (2377 dagar sedan) @ BD

[image]

Passar på att fråga:
På bild 5 och 6 ovanifrån kan man se ett krokigt rör som sticker rakt upp från tankens ovansida. Liknande rör har jag sett på flera andra tanklok av bland annat littera Sa och Sb. Men vad är det till för? De verkar inte finnas på leveransbilder utan dyker upp först runt 30-talet.


Som syns på bilden kan vattenpåfyllningslocket stängas till vilket vid hård bromsning hindrar svallande vatten ätt slå upp locket och svalla över. Tydligen uppstod då ett behov av ett utluftningsrör.

Men jag undrar över vilken funktion det nedre krökta röret på tankens sida mot pannan haft.

Föreningsrör mellan de två tankarna.

Krokiga rör upp från från sidotankarna? Svallvatten

av korvtiger, Monday, September 25, 2017, 18:44 (2377 dagar sedan) @ BD

Passar på att fråga:
På bild 5 och 6 ovanifrån kan man se ett krokigt rör som sticker rakt upp från tankens ovansida. Liknande rör har jag sett på flera andra tanklok av bland annat littera Sa och Sb. Men vad är det till för? De verkar inte finnas på leveransbilder utan dyker upp först runt 30-talet.


Som syns på bilden kan vattenpåfyllningslocket stängas till vilket vid hård bromsning hindrar svallande vatten ätt slå upp locket och svalla över. Tydligen uppstod då ett behov av ett utluftningsrör.

Ah, det var var jag lurade på också. Om jag inte har sett fel på bilder så verkar man helt ha satt igen tankluckorna på sidotankarna på vissa Sa-individer (Sa 1277 verkar ha det så, dock ej dessa två tankar uppenbarligen), så att man bara kan fylla på vatten i luckorna på baktanken. I så fall borde man ju behöva luftningsrören till att släppa ut luft ur tankarna när man fyller på vatten, eftersom luften stiger och föreningsrören med baktanken sitter i botten på tankarna.