Två A-tendrar i Malmö 1939 (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, September 25, 2017, 16:53 (2376 dagar sedan)

[image]

Verkar som att det reviderades åtminstone B-lokstendrar för lok med sluten hytt i Malmö 1939. Malmö ska ha varit inriktad på att sköta om D-lok men tydligen kunde undantag göras.

"Bildtext:
Malmö. Huvudverkstaden. Del av fasad.

Anmärkning:
Text på baksida: "Malmö hvst".
Text på kuvert: "Malmö".
Text på omslag: "Malmö III", "Malmö, verkstäder", "Malmö (Arlöv) omformareskjul", "godsmagasin", "kolpulverfabrik".
Skada: Missfärgning."

Två A-tendrar i Malmö 1939 - Malmö C, inte huvudverkstaden

av BD, Wednesday, September 27, 2017, 10:08 (2374 dagar sedan) @ BD

[image]

Verkar som att det reviderades åtminstone B-lokstendrar för lok med sluten hytt i Malmö 1939. Malmö ska ha varit inriktad på att sköta om D-lok men tydligen kunde undantag göras.

"Bildtext:
Malmö. Huvudverkstaden. Del av fasad.

Anmärkning:
Text på baksida: "Malmö hvst".
Text på kuvert: "Malmö".
Text på omslag: "Malmö III", "Malmö, verkstäder", "Malmö (Arlöv) omformareskjul", "godsmagasin", "kolpulverfabrik".
Skada: Missfärgning."

Fått detta per e-post.

"Hej
Jag är inte registrerad I forumet så jag svarar så här.

Byggnaden på bilden är inte Malmö Huvudverkstad vid S. Bulltoftavägen utan med stor sannolikhet resterna av gamla verkstaden på bangården vid Malmö C.
I journalerna från lokverkstan 1934- 1981 finns bara några enstaka ånglok inskrivna samtliga för C-klass, dvs reparation.

Någonstans har jag läst att viss revisionsverksamhet fortsatte vid gamla verkstaden. 1872-års lokstall fanns kvar in på 1980-talet och på kartor från 1930-talet syns en byggnad öster om lokstallet."

Två A-tendrar i Malmö 1939 - Malmö C, inte huvudverkstaden

av Ola Almquist, Wednesday, September 27, 2017, 12:14 (2374 dagar sedan) @ BD

[image]

Verkar som att det reviderades åtminstone B-lokstendrar för lok med sluten hytt i Malmö 1939. Malmö ska ha varit inriktad på att sköta om D-lok men tydligen kunde undantag göras.

"Bildtext:
Malmö. Huvudverkstaden. Del av fasad.

Anmärkning:
Text på baksida: "Malmö hvst".
Text på kuvert: "Malmö".
Text på omslag: "Malmö III", "Malmö, verkstäder", "Malmö (Arlöv) omformareskjul", "godsmagasin", "kolpulverfabrik".
Skada: Missfärgning."


Fått detta per e-post.

"Hej
Jag är inte registrerad I forumet så jag svarar så här.

Byggnaden på bilden är inte Malmö Huvudverkstad vid S. Bulltoftavägen utan med stor sannolikhet resterna av gamla verkstaden på bangården vid Malmö C.
I journalerna från lokverkstan 1934- 1981 finns bara några enstaka ånglok inskrivna samtliga för C-klass, dvs reparation.

Någonstans har jag läst att viss revisionsverksamhet fortsatte vid gamla verkstaden. 1872-års lokstall fanns kvar in på 1980-talet och på kartor från 1930-talet syns en byggnad öster om lokstallet."

Eller så är det helt enkelt så att byggnaden inte fanns i Malmö utan i Örebro. Bilden ingår i serien Jvm.KDAE05920, 5922 - 05927.

Bild

Flygfoto

Den finns fortfarande kvar men är tillbyggd.

M.v.h.
Ola