YBo4p och YBo4t (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Monday, September 25, 2017, 19:06 (2398 dagar sedan)

Av de rubricerade vagnarna levererades en serie av vardera 1949-50 och en andra omgång 1950-51.

För 1067mm-varianten undrar jag vilka linjer de sattes in på först? Var det huvudlinjen Kristianstad - Karlskrona eller Vislanda - Karlshamn, eller båda? (Jag misstänker att de andra 1067mm-linjerna inte fick moderna stålrälsbussar redan så tidigt?)

På 891mm undrar jag också var de sattes in först vid leverans? Var det enbart i Småland? Växjö - Hultsfred och/eller Kalmar - Berga, eller några andra sträckor? (För inte fanns de väl någonsin i t ex Västergötland?)

Frågan handlar alltså om de första åren, ungefär framtill 1952 när YBo5p började levereras till 891mm-nätet.

YBo4p och YBo4t

av Herbert Paalberg, Monday, September 25, 2017, 20:36 (2398 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Linjerna Hultsfred-Västervik-Norsholm (f.d NVHJ) var bland de första smalspårsbanorna som erhöll Ybo4p för att ersätta de gamla HC-bussarna Yo1p och några av Märsta-vagnarna gick i ordinarie trafik tillsammans med Ybo5p fram till 1964 då den sista Märstan gick sista resan till Vislanda. Ybo4p rullade även på sidolinjen Spångenäs-Vimmerby fram till nedläggningen aug.1958. Palle i Vika som även åkte med Ybo4t sista trafikdagen på Karlshamn-Vislanda 1970.:-)

YBo4p och YBo4t

av Gunnar Olson, Monday, September 25, 2017, 21:59 (2398 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Av de rubricerade vagnarna levererades en serie av vardera 1949-50 och en andra omgång 1950-51.

För 1067mm-varianten undrar jag vilka linjer de sattes in på först? Var det huvudlinjen Kristianstad - Karlskrona eller Vislanda - Karlshamn, eller båda? (Jag misstänker att de andra 1067mm-linjerna inte fick moderna stålrälsbussar redan så tidigt?)

På 891mm undrar jag också var de sattes in först vid leverans? Var det enbart i Småland? Växjö - Hultsfred och/eller Kalmar - Berga, eller några andra sträckor? (För inte fanns de väl någonsin i t ex Västergötland?)

Frågan handlar alltså om de första åren, ungefär framtill 1952 när YBo5p började levereras till 891mm-nätet.

Jag vet att jag åkte YCo4t under tidig höst 1949 eller 1950, mest sannolikt 1950. Jag åkte till Väckelsång från Ronneby (i ett tåg mot Växjö). Jag var då, trots min ringa ålder, van vid att åka tåg, men blev mäkta imponerad av att stationerna ropades ut i högtalare (i den mån de ropades ut). Vid senare resor i denna typ av vagnar var jag aldrig med om att högtalare användes.

YBo4p och YBo4t

av yngve nilsson, Tuesday, September 26, 2017, 10:58 (2397 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Enligt de uppgifter jag har började YBo4p på Kalmar-Berga.( invigningståget lär bestått av YCo4p 593+UDFo10p1624 eller 1625+YBo4p 594) I Berga steg ett antal SJ-höjdare på för premiärresan till Kalmar. Tyvärr gick det inte helt felfritt ty redan i Högsby havererade ena vagnens motor. Föraren lyckades få igång den så sällskapet kom till Kalmar ändå. YBo4p var kvar i Småland under hela sin tid, vanligtvis på Kalmar-Berga( tills YBo5p tog över där), Växjö-Oskarshamn och Växjö-Hultsfred. De kom tidigt även till Väsaterviksbanorna men försvann så småningom när YBo5p kom, ( när jag kom till Västervik 1961 fanns bara två, 691 och 692 kvar). En 672 lär hamnat i Linköping när NVHJ delades 1964 annars var alla kvar här i Småland. YBo4t lär börjat på BKB men flyttades till de andra banorna när denna breddades YBo4t hann gå en gång mellan Kvarnamåla-Norraryd, nämligen i sista tåget Men på Bergkvara-Torsås Sölvesborg-Hörviken och Olofström-Sandbäck lär de inte gått men på övriga 1067-banor i Blekinge-Småland-Halland.De två sista, 585 och 586 gick på Karlshamn-Vislanda tills denna lades ner, 585 blev därefter "tjänstevagn" åt banavdelningen. Jag såg den i Ålshult koppplad till en O-vagn.