Kylvagnar litt Iblps (Fordon: vagnar)

av m.sundström, Sunday, February 10, 2008, 17:36 (5913 dagar sedan)

Fumlig som jag är med allt som har med datorer att göra har jag först nu tagit mig tillbaka till forumet. I mellantiden har jag sett div. intressanta diskussioner om bl. a. olika kylvagnar passera revy, tyvärr utan möjlighet att då ställa frågor.

Av olika skäl har jag fastnat för litt. Iblps som förebild för modellbygge (foton av 805 3036 och -42 finns bland Nittons bilder). Nu undrar jag:

o Vilket litt hade dessa vagnar före UIC?
o Vilka nummer hade de före UIC?
o Byggår?
o Kan någon förse mig med ritning?

Tack på förhand
Olle Sundström

Kylvagnar litt Iblps

av BJ, Tuesday, February 12, 2008, 00:12 (5912 dagar sedan) @ m.sundström

Iblps 805 3 034-042
Tidigare lit var GHz
Nummer var
034=47017 035=47018 036=47019 037=47520 038=47521 039=47522 040=47523 041=47524 042=47525
BJ

[image]

[image]

Kylvagnar litt GHz-Iblps

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, February 12, 2008, 17:51 (5911 dagar sedan) @ BJ

Iblps 805 3 034-042
Tidigare lit var GHz
Nummer var
034=47017 035=47018 036=47019 037=47520 038=47521 039=47522 040=47523 041=47524 042=47525
BJ

[image]

[image]

Några funderingar:
Som synes av bilden (varifrån då?) var GHz-vagnarna vid det tillfället (av dekor och märkning gissningsvis sent 50-tal, när byggdes de och av vem?) S- resp SS-märkta för att få lov att gå i 100 resp 120km/h. Eftersom kylmaskinen drevs från tågvärmeledningen misstänker jag att de därför var avsedda att kunna gå med i för den tiden snabbgående resandetåg, men hände detta i verkligheten, så att de inte bara gick närmast elloket i godståg? Hur länge användes sådana eldrivna kylaggregat? I frysvagnar av senare typ ersattes de ju av dieselaggregat, men närdå?

Ser man sedan på de invändiga måtten slås åtminstone jag av de mindre ändamålsenliga dimensionerna och lastförmågan. Frysta livsmedel har ju länge hanterats på standardlastpallar ("SJ-pall" ) 80x120cm, och i senare tiders godsvagnsbeskrivningar talas det om hur många pallplatser en vagn innehåller, men dessa standardmått verkade ju inte passa något vidare i GHz. Har för mig att efterträdaren Gffoz/Igs var bättre lämpad i detta avseende (tunnare väggar med bättre isolering, har för mig det var "frigolit" där, men inte i GHz som kanske hade mineralull istället?) Någon som vet hur denna vagntyp användes i praktiken? I en tidigare tråd från början av januari skrivs det en del om bl a de Iblps som blev av resultatet av GHz sedan kylmaskineriet hade demonterats, men dessa blev tydligen inte långlivade.
/CEO

Kylvagnar litt GHz-Iblps

av BJ, Tuesday, February 12, 2008, 20:36 (5911 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Sorry
Bilden hittade jag på Centralen. Alltså Järnvägsmuseum.
Sedan tror jag.
Bild före 1956. Vagnar med detta utseende finns med i boken SJ 100 År. sid 490.
En lustig detalj.
Vagnsmärkningen är av typiskt Tyskt snitt (Typsnittet Din)
Troligen är vagnarna tyskbyggda.


BJ

Här en bild från särtryck 637 från 1961
Denna vagn har typisk SJ märkning och "nyare" färgsättning.

[image]

Kylvagnar litt GHz-Iblps

av Sven Grönquist 12 feb, Tuesday, February 12, 2008, 22:00 (5911 dagar sedan) @ BJ

Vagnsmärkningen är av typiskt Tyskt snitt (Typsnittet Din)
Troligen är vagnarna tyskbyggda.

Enligt information på det gamla forumet (från Thomas Tell, Kjell Friberg och "Jesper"):

Vagnarna byggda av Rathgeber i München, ca 1956. De blev av med fryseriet så där 1966 och borde då ha blivit litt Gf, men märktes aldrig om.

[image]
Bild från SJK-F, bildtext "GHz 47521 Obekant tillv 1956 (Thermotransport) Foto ca -58" På bilden syns också 47523

/Sven

Kylvagnar litt GHz-Iblps

av Sven Grönquist 12 feb, Tuesday, February 12, 2008, 22:07 (5911 dagar sedan) @ Sven Grönquist 12 feb

Suck, man ska alltid förhandsgranska. Fattar inte varför forumet måste tolka en högerparentes som en ful gubbe.

Enligt information på det gamla forumet (från Thomas Tell, Kjell Friberg och "Jesper"):