SJ G/Ga lok (Fordon: lok)

av V1, Sunday, October 01, 2017, 14:36 (2396 dagar sedan)

Finns det något lok bevarat i Sverige som liknar SJ:s Ga lok? Hade inte TGOJ några lok som var nästan identiska med Ga loken? Dessa lok tillverkades i flera tusen exemplar men jag tror bara ett finns bevarat i Tyskland?

(Frågar man inte får man inget veta) ;)

Mvh Erik

SJ G/Ga lok

av Dag Bonnedal, Sunday, October 01, 2017, 14:54 (2396 dagar sedan) @ V1

Finns det något lok bevarat i Sverige som liknar SJ:s Ga lok? Hade inte TGOJ några lok som var nästan identiska med Ga loken? Dessa lok tillverkades i flera tusen exemplar men jag tror bara ett finns bevarat i Tyskland?

(Frågar man inte får man inget veta) ;)

Mvh Erik

TGOJ Gb 95 är väl det enda bevarade stora G-loket i Sverige.
Ganska likt tyska KPEV G8.1 / DR 55 under gångbordet, men därutöver så skiljer det sig åtskilligt med den svenska pannan och tendern.

Dag B

SJ G/Ga lok

av V1, Sunday, October 01, 2017, 15:17 (2396 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Fick inte vissa Ga lok svensk panna av B loksmodell? Vilken typ av panna sitter det på GB95?

Mvh Erik

SJ G/Ga lok

av BD, Sunday, October 01, 2017, 15:18 (2396 dagar sedan) @ V1

Fick inte vissa Ga lok svensk panna av B loksmodell? Vilken typ av panna sitter det på GB95?

Mvh Erik

En BGb för 14 bar tryck.

SJ G/Ga lok

av V1, Sunday, October 01, 2017, 15:26 (2396 dagar sedan) @ BD

Var det då tendern som skiljde GB95 mot SJ Ga loken som fått utbytt panna?

SJ G/Ga lok

av BD, Sunday, October 01, 2017, 15:39 (2396 dagar sedan) @ V1

Var det då tendern som skiljde GB95 mot SJ Ga loken som fått utbytt panna?

För benäget studium.


[image]


[image]

SJ G/Ga lok

av V1, Sunday, October 01, 2017, 18:21 (2396 dagar sedan) @ BD

Tack för bilderna BD. Tendrarna ser helt olika ut och pannorna ser man också skillnad på.
Kan man säga att GB95 är en försvenskad konstruktion av DB 55?

SJ G/Ga lok

av Svante Andersson, Wednesday, October 04, 2017, 17:15 (2393 dagar sedan) @ V1

....pannorna ser man också skillnad på.

Pannor av samm grundtyp BGb. Det som skiljer mest är skorstenen för vedeldning på det ena loket.

SA

SJ G/Ga lok

av Anders Sandgren, Wednesday, October 04, 2017, 18:39 (2393 dagar sedan) @ Svante Andersson

Pannorna var av samma typ. De användes även i A2 och G7 även om de nog inte gick på 14kg tryck där. Jag tror att Ga2 mfl och Gb bytte sinsemellan.
En sak som skiljer mellan de tyskbyggda och svenskbyggda loken är cylindrarna som är en aning olika. TGOJ Gb är där lika med SJ Gb även om det kan skilja andra deteljer då det skiljer nästan 20 år mellan loken.
Tendrarna är helt olika, Ga har tysk lådtender mendan Gb fick helt nykonstruerad tender som närmas kan ses som treaxlig F-tender. E10 fick samma tendrar som Gb medan HNJ-loken (E9) hade lådtender som nog också går tillbaka till tysk lådtender då de var lika med de tyskbyggda E8-lokens tendrar. Ett E9 hade en fd E8-tender då den blev över när loket ombyggdes tanklok varför NOHAB inte byggde tender till det loket.
Ett E10 hade en tid en Gb/G5-tender som kom från ett Gb-lok.

SJ G/Ga lok

av V1, Saturday, October 14, 2017, 12:03 (2384 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för era svar. G/Ga loken verkar ha varit en bra konstruktion av ett godstågslok.
Användes någonsin dessa lok för persontåg med sina sth 60 km/h?

Mvh Erik.

SJ G/Ga lok Omoderna när tryckluftromsar införts

av BD, Saturday, October 14, 2017, 12:36 (2384 dagar sedan) @ V1

Tack för era svar. G/Ga loken verkar ha varit en bra konstruktion av ett godstågslok.
Användes någonsin dessa lok för persontåg med sina sth 60 km/h?

Mvh Erik.

När tryckluftbromsade godståg blev allmänt förekommande och hastigheterna kunde höjas blev Gab-loken omoderna. Då blev B-loken lämpligare som godstågsdragare på banor med inte allt för kraftiga stigningar.
Att TGOJ anskaffade två G-lok 1942 berodde troligen på att för malmtåg behövdes inga "godstågshastigheter". Dessutom att, troligen p g a världsläget, i likhet med för SWB, endast tilläts nybyggnad av SJ standardtyper.

SJ G/Ga lok Omoderna när tryckluftromsar införts

av V1, Saturday, October 14, 2017, 15:04 (2383 dagar sedan) @ BD

Vilka två G lok skaffade TGOJ 1942? Vart tillverkades dom?

Mvh Erik.

SJ G/Ga lok Omoderna när tryckluftromsar införts

av Svante Andersson, Saturday, October 14, 2017, 17:29 (2383 dagar sedan) @ V1

TGOJ köpte även sju lok litt Ga2 från SJ under trettiotalet som blev TGOJ G3 64-70. Alltså var man väl förtrogen med loktypen.

SA

SJ G/Ga lok Omoderna när tryckluftsbromsar införts

av -RB-, Saturday, October 14, 2017, 18:30 (2383 dagar sedan) @ Svante Andersson

Enligt SJK boken "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" hade SJ 4 Ga lok kvar efter ha ombyggt 16 Ga till Ga2 (BGb panna) 1929 - 1932 . Av dessa 16 Ga2 såldes till Holland (Statsmijnen , 2 st 1935) , TGOJ (7 st 1937 - 1939) och BJ (5 st 1940) . De 2 Ga2 som SJ hade kvar stod avställda och upprustades under kriget . Sidan 80 .
De 4 Ga som inte ombyggts (stod troligen avställda ?) och upprustades och ombyggdes (även om det inte skedde samtidigt ) Sidorna 79 , 81 och 82 .
Och på sidorna 83 - 84 står om de 15 Gb lokens äventyr .

Lite finns här :

http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Ga&typenr=2

http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Gb&typenr=3

och mer går att hitta på
http://www.svenska-lok.se/

mvh Rolf Berg

SJ G/Ga lok

av Thomas Tell, Sunday, October 01, 2017, 18:17 (2396 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

G10-loket i Falun har ju stora likheter också.
/tell

SJ G/Ga lok

av LPalm, Tuesday, October 03, 2017, 07:51 (2395 dagar sedan) @ Thomas Tell

SJ G10 fd. GDJ N3 Ör byggda med samma huvudmått som Gb men har mindre cylindrar och saknar tackjärnsvikter samt 2 axlig tender. Pannan är en variant på BG pannan.