Sveg, 1970 (2 bilder) (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Wednesday, October 04, 2017, 08:20 (2386 dagar sedan)

Littera okänt.
[image]
Littera och vagnsnummer okänt.
[image]

Sveg, 1970 (2 bilder)

av David Sohlberg, Wednesday, October 04, 2017, 08:44 (2386 dagar sedan) @ Ulfe

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]

MTR56. Ombyggd från Yd 358 1959. Slopad 1988 och såld till GDJm i april samma år.

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Jim Hansson, Wednesday, October 04, 2017, 15:28 (2386 dagar sedan) @ David Sohlberg

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]


MTR56. Ombyggd från Yd 358 1959. Slopad 1988 och såld till GDJm i april samma år.

Det är inte utan att jag undrar vad man skulle ha det där skämtet till. 135 hk och < 10 tons vikt. Minsta snödriva och den torde ha tvärstannat.
Jim

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Stefan Olsson, Wednesday, October 04, 2017, 16:30 (2386 dagar sedan) @ Jim Hansson

Dom rena plogbussarna var åtminstone barlastade (och förstärkta).

Sveg, 1970 (2 bilder)

av -ch-, Wednesday, October 04, 2017, 16:31 (2386 dagar sedan) @ Jim Hansson

Det är inte utan att jag undrar vad man skulle ha det där skämtet till. 135 hk och < 10 tons vikt. Minsta snödriva och den torde ha tvärstannat.
Jim

Spetsplogar har en underbar förmåga att flytta snö utan större problem...

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Gunnar Håkansson, Wednesday, October 04, 2017, 21:06 (2386 dagar sedan) @ Jim Hansson

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]


MTR56. Ombyggd från Yd 358 1959. Slopad 1988 och såld till GDJm i april samma år.


Det är inte utan att jag undrar vad man skulle ha det där skämtet till. 135 hk och < 10 tons vikt. Minsta snödriva och den torde ha tvärstannat.
Jim

Norrländsk snö är mycket luftig (utom när den börjat smälta). Anordningen torde därför ha fungerat.

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Jim Hansson, Thursday, October 05, 2017, 22:43 (2385 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]


MTR56. Ombyggd från Yd 358 1959. Slopad 1988 och såld till GDJm i april samma år.


Det är inte utan att jag undrar vad man skulle ha det där skämtet till. 135 hk och < 10 tons vikt. Minsta snödriva och den torde ha tvärstannat.
Jim


Norrländsk snö är mycket luftig (utom när den börjat smälta). Anordningen torde därför ha fungerat.

Just det! Snön är ju inte grusarmerad där uppe :-P
Jim

Sveg, 1970 (2 bilder)

av David Sohlberg, Wednesday, October 04, 2017, 21:53 (2386 dagar sedan) @ Jim Hansson

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]


MTR56. Ombyggd från Yd 358 1959. Slopad 1988 och såld till GDJm i april samma år.


Det är inte utan att jag undrar vad man skulle ha det där skämtet till. 135 hk och < 10 tons vikt. Minsta snödriva och den torde ha tvärstannat.
Jim

Vad tror du om scaniasexa med turbo på ca 190 hk och barlastade/påhängda plogar till ca 12 ton då? Funkade tydligen utmärkt enligt olika källor inom fd SJ Ba/BV.

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Thomas Tell, Wednesday, October 04, 2017, 09:33 (2386 dagar sedan) @ Ulfe

Littera och vagnsnummer okänt.
[img]https://i.imgur.com/1301Kha.jpg[/img]

Denna hade suttit fint på museum.
Rapportör i Ånghwisslan om Sveg 2/4-70 säger bara ett antal träboggivagnar och ett stort antal typ BF4. Från Östersund rapporterades 3/8-69 B3g 2624 vilket kan vara denna vagn.
/tell

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Patrik Eriksson, Wednesday, October 04, 2017, 10:28 (2386 dagar sedan) @ Thomas Tell

Från Östersund rapporterades 3/8-69 B3g 2624 vilket kan vara denna vagn.
/tell

Det är första gången jag ser en C3g som målats i "SJ röd". Hur var det egentligen med målningen på dessa vagnar. Fick de ljusgrått tak i samband med att tredjeklass försvann och var det vanligt med rödbrun målning på teakkorgen?

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Jan Frelin, Thursday, October 05, 2017, 20:14 (2385 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Från Östersund rapporterades 3/8-69 B3g 2624 vilket kan vara denna vagn.
/tell


Det är första gången jag ser en C3g som målats i "SJ röd". Hur var det egentligen med målningen på dessa vagnar. Fick de ljusgrått tak i samband med att tredjeklass försvann och var det vanligt med rödbrun målning på teakkorgen?

Mitt intryck är att man övergick till ljusgrått/silver någon i slutet på femtiotalet, så det stämmer i tiden med borttagande av tredje klass.

C3g var väl rödmålade från början (furuklädsel), medan övriga träklädda vagnar målades röda när teaken såg för ledsen ut på 1960-talet.

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Ulfe, Wednesday, October 04, 2017, 11:45 (2386 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack David och Thomas för svar. Rapport till Ånghwisslan från samma dag bilderna är tagna, kan det vara bror min?

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Thomas Tell, Thursday, October 05, 2017, 20:57 (2385 dagar sedan) @ Ulfe

Jag skulle kunna leta upp tidningen och se efter. Den ligger på vinden så vi får se.
/tell

Sveg, 1970 (2 bilder)

av Micael Lindgren, Wednesday, October 04, 2017, 16:31 (2386 dagar sedan) @ Ulfe

Littera okänt.
[img]https://i.imgur.com/MhANnqO.jpg[/img]
Littera och vagnsnummer okänt.
[img]https://i.imgur.com/1301Kha.jpg[/img]

Som vanligt underbara bilder och jag var en dag gammal vid fototillfället.