Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder) (Fordon: lok)

av Ulfe @, Fagersta, lördag, oktober 07, 2017, 12:13 (71 dagar sedan)

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]
[image]

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder)

av Niklas B @, lördag, oktober 07, 2017, 12:21 (71 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder du visar. Var nyfiken på vad det var för loktyp och googlade D5122 och det visade sig att loket bara var i drift i 8 år, 1960-1968, sedan ställdes det av efter en olycka...

http://www.derbysulzers.com/5122.html

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder)

av Ulfe @, Fagersta, lördag, oktober 07, 2017, 13:31 (71 dagar sedan) @ Niklas B

Intressant, tack för länk! Bilderna får vi tacka min bror för.
Vilken dålig sikt framåt från förarstolen det verkar vara, se översta bilden.

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder)

av Richard Loe @, lördag, oktober 07, 2017, 19:55 (70 dagar sedan) @ Ulfe

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]
[image]

Båda loken är av typ BR Class 24, och var vid denna tiden placerade vid lokstationen i Inverness. På den övre bilden ser vi tydligt den sk "tablet catcher" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder)

av Överkörmästaren, söndag, oktober 08, 2017, 09:25 (70 dagar sedan) @ Richard Loe

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]

På den övre bilden ser vi tydligt den sk "tablet catcher" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.

Hittade en närmare bild.

Sticker alltså tågstaven ut ur den där vid körning på sådan sträcka? Är även tågstavshållaren i banan automatiserad, eller hur fungerar den egentligen?

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 (2 bilder).Train staff

av Leif B @, söndag, oktober 08, 2017, 09:36 (70 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]

På den övre bilden ser vi tydligt den sk "tablet catcher" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.


Hittade en närmare bild.

Sticker alltså tågstaven ut ur den där vid körning på sådan sträcka? Är även tågstavshållaren i banan automatiserad, eller hur fungerar den egentligen?

Så vitt jag förstår så är det bara själva överlämnadet av tågstaven som är "automatiserat" för att kunna ske vid högre hastighet och för att minska risken för personskador. När väl stavarna var bytta, skulle nog lokbiträdet plocka in den nya staven i hytten och förvara den. Hen måste väl också kontrollera att det var rätt stav (rätt stationssträcka angiven på staven).

Några bilder på manuell överlämning. Och en bild här, ryckt ur sitt sammanhang. Visserligen var sport bland unga eldare att kunna byta stav vid så hög hastighet som möjligt utan att klaga på smärtan i handen och utan att - ve och fasa - tappa staven och behöva stanna och backa tillbaka! Men helt förenligt med moderna tankar om "health and safety" var ganska det arbetssättet...

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 (2 bilder).Train staff

av Leif B @, söndag, oktober 08, 2017, 10:29 (70 dagar sedan) @ Leif B

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]

På den övre bilden ser vi tydligt den sk "tablet catcher" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.


Hittade en närmare bild.

Sticker alltså tågstaven ut ur den där vid körning på sådan sträcka? Är även tågstavshållaren i banan automatiserad, eller hur fungerar den egentligen?


Så vitt jag förstår så är det bara själva överlämnadet av tågstaven som är "automatiserat" för att kunna ske vid högre hastighet och för att minska risken för personskador. När väl stavarna var bytta, skulle nog lokbiträdet plocka in den nya staven i hytten och förvara den. Hen måste väl också kontrollera att det var rätt stav (rätt stationssträcka angiven på staven).

Några bilder på manuell överlämning. Och en bild här, ryckt ur sitt sammanhang. Visserligen var sport bland unga eldare att kunna byta stav vid så hög hastighet som möjligt utan att klaga på smärtan i handen och utan att - ve och fasa - tappa staven och behöva stanna och backa tillbaka! Men helt förenligt med moderna tankar om "health and safety" var ganska det arbetssättet...

Manuella metoden [film].

Miss [film]!


Här visas även tågstavsapparaturen på stationen [film].

Diesellok, Inverness, Skottland, 1965 ( 2 bilder)

av Richard Loe @, söndag, oktober 08, 2017, 19:36 (69 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det ser ut att vara någon låg dörr i fronten? Littera okänd.
[image]

På den övre bilden ser vi tydligt den sk "tablet catcher" (mekanism för automatiskt utbyte av tågstav) under hyttfönstret.


Hittade en närmare bild.

Sticker alltså tågstaven ut ur den där vid körning på sådan sträcka? Är även tågstavshållaren i banan automatiserad, eller hur fungerar den egentligen?

Nej. Du svänger ner mekanismen när du ska ta tågstaven och staven fångas i en krok. Sedan svänger du upp mekanismen och tar in staven i hytten genom fönstret. När du lämnar tågstaven hänger du den på andra sidan mekanismen, svänger ner mekanismen och staven fångas av apparaten vid ställverket. Det går att ta emot en stav och lämna en annan samtidigt. Ställverksvakten är den som sätter in och tar ut stavarna ur låset i ställverket, precis som om man skulle stanna och ta tågstaven från hans hand.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum