Spårriktning på SkJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Erik Andersson @, Lund, söndag, oktober 08, 2017, 22:51 (9 dagar sedan)

Efter många år av renovering i det tysta och några kortare provkörningar har Skånska Järnvägars spårriktare äntligen göra sin första större insats under den gångna lördagen. Maskinen är av märket Plasser & Theurer och har beteckningen MU 07-16 RS och är byggd 1978.

Under lördagen riktades kurvan vid väg 9-bron (530 m) och sträckan mellan bron vid Vitaby kyrka och idrottsplatsen i Vitaby (560 m). Trots några störande elfel och några mindre mekaniska haverier uppnådde vi de uppsatta målen.

[image]
På bilden ovan blickar vi i maskinens arbetsritkning. I den främre hytten sitter nivelleraren och ställer in värden för spårets lyft, rälsförhöjning och bax.

[image]
På denna bild blickar vi istället ut över resultatet. Ett jämnt och fint spår med en massa gropar i.

[image]
Här ser vi resultatet efter att spåret har riktats, ballastkompletterats och plogats. Den frågvise läsaren undrar kanske: Varför makadam och inte grus? Skånska järnvägars banavdelning har en framtagen plan för vilket som ska vara var. Just de två sträckor som riktades under dagen har ballast modell sandstrand respektive lerhaltig matjord. Därför är förhoppningen att blanda in rätt mycket makadam i detta för att få ett lite stabilare spår.

[image]
Här blickar vi ut över raksträckan mellan kyrkan och idrottsplatsen. Långt i fjärran skymtar Vitabys infartssignal. Värt att notera här är den lilla kontrakurva som spåret har precis innan raksträckan börjar. Den har inte tillkommit genom att vår nivellerare tryckt på fel knappar, utan den ska vara där.

Man verkar kunna klicka på bilderna för att göra dem större

RSS-feed av trådar
powered by my little forum