OBS risk för... (Järnväg allmänt)

av Kurt G Möller, Monday, October 09, 2017, 17:21 (2385 dagar sedan)

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...

OBS risk för...

av Kanal C, Monday, October 09, 2017, 20:47 (2385 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...

1. Om du pratar på spåret är du flera dagar för sent ute redan nu.

2. Inlägget kanske skulle gjort sig bättre i Postvagnen?

OBS risk för...

av Strömgränsreferensen, Tuesday, October 10, 2017, 10:20 (2384 dagar sedan) @ Kanal C

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...


1. Om du pratar på spåret är du flera dagar för sent ute redan nu.

2. Inlägget kanske skulle gjort sig bättre i Postvagnen?

Jamen det är ju flera dagar gammalt.
Var går gränsen för "historiskt"?
1 dag, 1 år eller ??

OBS risk för...

av Anders Sandgren, Tuesday, October 10, 2017, 11:11 (2384 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Sedan finns det ju en risk att om man inte tar det lugnt på de hala vägbanorna så blir man själv historia...

OBS risk för...

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, October 10, 2017, 12:20 (2384 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nu bör ju Möllers inlägg handlat om halka på Järnvägen. Någon rapportering om halka på vägar hör väl inte hemma här ???

OBS risk för...

av FD lokreparatör, Tuesday, October 10, 2017, 18:25 (2384 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...


1. Om du pratar på spåret är du flera dagar för sent ute redan nu.

2. Inlägget kanske skulle gjort sig bättre i Postvagnen?


Jamen det är ju flera dagar gammalt.
Var går gränsen för "historiskt"?
1 dag, 1 år eller ??

Ja, jag fick ju skäll när jag efterfrågade bilder på nymålade svarta T43or för något år sedan.. (Och tänker man så, så borde inte nytagna bilder på äldre lok, vagnar och järnvägsmiljöer heller passa in i detta forum... eller?)

Så vart går gränsen för Historiskt egentligen?

OBS risk för... – om vad som var 'järnvägshistoriskt' 2005

av Arne, Tuesday, October 10, 2017, 19:37 (2384 dagar sedan) @ FD lokreparatör

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...


1. Om du pratar på spåret är du flera dagar för sent ute redan nu.

2. Inlägget kanske skulle gjort sig bättre i Postvagnen?


Jamen det är ju flera dagar gammalt.
Var går gränsen för "historiskt"?
1 dag, 1 år eller ??


Ja, jag fick ju skäll när jag efterfrågade bilder på nymålade svarta T43or för något år sedan.. (Och tänker man så, så borde inte nytagna bilder på äldre lok, vagnar och järnvägsmiljöer heller passa in i detta forum... eller?)

Så vart går gränsen för Historiskt egentligen?

Den 7 februari 2005 vid starten av det då nya 'Järnvägsmusei Vänners Järnvägshistoriska Forum' fick jag följande svar av Rolf Sten apropå frågan om vad som är 'järnvägshistoriskt':

Citat av mitt inlägg från gamla forumet.
>Trevligt initiativ med detta forum. Dock är jag lite osäker på gränserna för ämnet. Vad är egentligen järnvägshistoria och vad kan (får) man då diskutera här i forumet? Är det exempelvis möjligt att diskutera några år gamla jvgsfordon som fortfarande används eller måste det vara sådana utgångna lokmodeller som gamla F-lok (ånga då förstås!) vilka är tillåtna föremål för diskussioner?

Jag vore därför tacksam för några klargörande kommentarer kring det här eftersom regelverket inte tar upp vad som är off topic eller inte.

Mvh/Arne, som tycker det är bra med ett järnvägshistoriskt inriktat forum men känner sig något osäker på omfånget på ämnet.

Och svaret från Sten
Gränsen för vad som är historia kan vi säkert göra en lång akademisk utläggning om men låt oss utgå från att det som hände inom järnvägen för ett år sedan, idag är historia.
Vi får hoppas att vi tillsammans kan "känna" gränsen och prova oss fram. Skulle vi spåra ur alltför våldsamt är jag övertygad om att Forumets trafikchef tar till rätt "bärgningsmetod"!

Rolf

OBS risk för...

av Kanal C, Tuesday, October 10, 2017, 22:09 (2384 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

...årets första hösthalka onsdag f.m. i södra Mellansverige.

I varje fall om man ska ta Vaervarslet på orden...


1. Om du pratar på spåret är du flera dagar för sent ute redan nu.

2. Inlägget kanske skulle gjort sig bättre i Postvagnen?


Jamen det är ju flera dagar gammalt.
Var går gränsen för "historiskt"?
1 dag, 1 år eller ??

Fast oavsett handlade det ju om en sak som inte hänt ännu. Och då är det knappast historiskt.

OBS risk för...

av 53 Wadsten, Tuesday, October 10, 2017, 13:14 (2384 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Frescati, Rydbo, Lahäll, Byle, Sollentuna, Tranås söderut nedspår mot Säbydal, samt Hallandsåsen, gamla sträckningen.

OBS risk för...

av Överkörmästaren, Tuesday, October 10, 2017, 18:32 (2384 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Glöm inte Bråvallavägen Gustaf!

OBS risk för...

av Gurra-Nisse, Tuesday, October 10, 2017, 18:42 (2384 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Glöm inte Bråvallavägen Gustaf!

Oj, minns tjänstgöring i Dj Ösby på 1970-talet!
Som ställverksvakt gjorde jag allt för att inte tåg från Roslags Näsby skulle behöva stanna vid infartssignalen i lövhalkan. Därifrån var det inte lätt att komma igång vid halka. Värre ändå, i morgonrusningen kom tågen på rad norrifrån. Stod ett tåg vid infarten stannade snart nästa vid blocksignalen före. (Vad hette den?) DÄRIFRÅN var starten en riktig utmaning.

Minns också hur jag som tågklarerare stod och tittade på en lokfront i norr som aldrig verkade komma närmare. Ett större antal morgonpendlare på plattformen undrade varför tåget aldrig kom fram till stationen. :-D

OBS risk för...

av 53 Wadsten, Saturday, October 14, 2017, 18:35 (2380 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

Vi lokförare hjälpte varandra att sanda i utförsbackarna på enkelspåret, dubbelspåret blev det sämre med den saken.