Saint Lazare, Paris 1965 ( 4 bilder) (Järnväg allmänt)

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, oktober 10, 2017, 14:13 (10 dagar sedan)

Ett utrikes inlägg till innan jag återvänder till Sverige.
[image]
[image]
[image]

Härunder en en bild på en tavla som Claude Monet målat vid Saint Lazare 1877. Monet har målat många tavlor vid stationen, han var facinerad av att försöka fånga röken och vattenångan i sina målningar har jag hört. Här är en länk till fler målningar av Monet från Saint Lazare.
http://greenmenu.info/pages/c/claude-monet-saint-lazare-train-station/

[image]

Saint Lazare, Paris 1965 ( 4 bilder)

av Mattias Jansson @, tisdag, oktober 10, 2017, 15:45 (10 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
[image]
[image]

Härunder en en bild på en tavla som Claude Monet målat vid Saint Lazare 1877. Monet har målat många tavlor vid stationen, han var facinerad av att försöka fånga röken och vattenångan i sina målningar har jag hört. Här är en länk till fler målningar av Monet från Saint Lazare.
http://greenmenu.info/pages/c/claude-monet-saint-lazare-train-station/

[image]

Intressanta bilder! Man ser en del av strömskenorna; en linje från St Lazare till Versailles fick strömskene-eldrift 1924. Det systemet skulle finnas kvar i ett drygt decennium till, men parallellt med det modernare med högspänd växelström i luftledning (Versailles-linjen byggdes slutligen om till 25 kV 50 Hz 1976-77).
Den "moderna" eldriften på Paris St Lazare öppnade bara ett drygt år efter att de här bilderna togs, den 20 september 1966, men ändå syns ännu inga förberedelser alls. Jag skulle ha trott att man skulle kunna se påbörjade arbeten ett år innan det hela var färdigt, så man måste ha jobbat ganska snabbt när man väl satte igång.
(Jag tycker f ö att de franska ångloken generellt sett var de snyggaste i hela Europa.)

Saint Lazare, Paris 1965 ( 4 bilder) + bild strömskena

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, oktober 10, 2017, 16:07 (10 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Här är en underexponerad bild där strömskenorna syns tydligt.
[image]

Manövervagn?

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, oktober 10, 2017, 18:01 (10 dagar sedan) @ Ulfe
edited by Thomas K Ohlsson, tisdag, oktober 10, 2017, 18:53

---klipp---

[image]

---klipp---

Är detta manövervagnståg?
Jag trodde först det var elektriska motorvagnar men det är ju ingen strömskena vid dessa spår.

undrar
Thomas K Ohlsson

Manövervagn?

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdag, oktober 10, 2017, 19:03 (9 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

---klipp---

[image]

---klipp---

Jag trodde först det var elektriska motorvagnar men det är ju ingen strömskena vid dessa spår.

Ja, jag tror på manövervagnståg. På Ulfes första bild ser man ju tydligt att lyktorna på loket är försedda med röda glas, för slutsignal.

Spännande, det där med manövervagn i tåg med ånglok! Vad jag förstår "körde" föraren från manövervagnen med hjälp av någon form av "maskintelegraf" till eldaren som förstås var kvar på loket.

Manövervagn? Diesellok, 2 bilder.

av Ulfe @, Fagersta, tisdag, oktober 10, 2017, 19:50 (9 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vill visa att det fanns ett par diesellok inne på stationen vid fototillfället också, men har ingen aning om vad som var i andra änden av tågen med manövervagn.
[image]
[image]

Manövervagn? Diesellok, 2 bilder.

av Strömgränsreferensen @, tisdag, oktober 10, 2017, 20:25 (9 dagar sedan) @ Ulfe

Vill visa att det fanns ett par diesellok inne på stationen vid fototillfället också, men har ingen aning om vad som var i andra änden av tågen med manövervagn.
[image]
[image]

När bytte SNCF från den mörkgröna färgen?
Har för mig att liggvagnen som gick Paris Nord - Stockholm hade denna färgsättning
Vagnen fanns väl i trafik i vartfall en bit in på 1980 talet.

Manövervagnslösning tillsammans med ånglok i andra länder?

av Arne, Kungsholmen 王の島, tisdag, oktober 10, 2017, 20:41 (9 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

---klipp---

[image]

---klipp---

Ja, jag tror på manövervagnståg. På Ulfes första bild ser man ju tydligt att lyktorna på loket är försedda med röda glas, för slutsignal.

Spännande, det där med manövervagn i tåg med ånglok! Vad jag förstår "körde" föraren från manövervagnen med hjälp av någon form av "maskintelegraf" till eldaren som förstås var kvar på loket.

Att det har funnits en del franska ångtåg med den här manövervagnslösningen har jag läst om tidigare. Egentligen så är det speciellt förnuftigt att ha manövervagnar i samband med just ånglok eftersom ett 'felvänt' ånglok vid rundgångar inte vore särskilt praktiskt; man lär ju inte heller hinna vända loket på en vändskiva i sådana fall.

Men har det funnits sådana lösningar även hos andra europeiska grannländer till Frankrike? Man skulle ju kunna tänka sig att det funnits i t.ex. Benelux-området, Tyskland, Italien eller Schweiz. Men jag minns inte att jag läst något om detta. Kan det historiska forumets som vanligt eminenta tågexpertis, underavdelning ånglok och manövervagnar, bringa klarhet i den här frågan? :-)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen

av el_vikingo @, tisdag, oktober 10, 2017, 20:56 (9 dagar sedan) @ Arne

Angående Västtyskland, tror jag mig i böckerna ha sett följande ånglok i Wendezugbetrieb.

Br 23, Br 65, Br 66, Br 74, Br 78

//HH

Manövervagnslösning med ånglok i Tyskland och Frankrike

av Gunnar Ekeving @, tisdag, oktober 10, 2017, 22:55 (9 dagar sedan) @ el_vikingo

Angående Västtyskland, tror jag mig i böckerna ha sett följande ånglok i Wendezugbetrieb.

Br 23, Br 65, Br 66, Br 74, Br 78

//HH

Lübeck - Büchen kanske var först i Tyskland med manövervagnsångtåg - de startade någon gång under 1930-talet, när banan fortfarande var i enskild ägo.

Om franska manövervagnståg med ånglok kan man läsa i en kort artikel i La vie du rail nummer 1588 år 1977, där nämns bl a att sådan körning (réversibilité vapeur) första gången användes av norra järnvägsbolaget 1912 för förortståg Paris - Saint-Denis. Senare nyttjades réversibilité vapeur även för förortstrafik vid bolagen PLM, Etat och Est. När föraren körde från manövervagnen kunde han alltid stänga regulatorn på loket, respektive medge att eldaren öppnade regulatorn. Detta skedde med en servomotor. I vissa tillämpningar hade föraren total kontroll på regulatorn och även körriktningen. Kommunikation mellan förare och eldare med högtalartelefon och ringledning (på loket var ringklockan dock ersatt av en tuta).

av Harald ⌂ @, Göteborg, tisdag, oktober 10, 2017, 21:53 (9 dagar sedan) @ Arne

Manövervagnar till ånglok fanns i England, där de ofta kallades "autocoach".

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach

Hugade kan få prova på att köra ett sådant tåg på Severn Valley Railway: http://www.svr.co.uk/Footplate_Ultimate.aspx

Manövervagn?

av Thomas Tell @, Vallentuna, tisdag, oktober 10, 2017, 23:48 (9 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

---klipp---

[image]

---klipp---

Manövervagnen närmast har en ångvärmeledningskoppling hängande under buffertplankan. Det är den solbelysta delen som syns.
/tell

Manövervagn?

av -RB- @, onsdag, oktober 11, 2017, 19:10 (8 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Två elektriska (750 v 3 räls) förortsvagnar står till höger om de två manövervagnarna .

Lite på franska om dessa elmotorvagnarvagnar :

http://www.cheminots.net/forum/topic/35147-rames-standard-z-1300-1400-1500-sujet-officiel/

mvh Rolf Berg

av Johan Tengroth @, lördag, oktober 14, 2017, 10:11 (6 dagar sedan) @ Ulfe

Tankloket på översta bilden. Är det någon som kan artbestämma det? Om så är fallet vad hade det för prestanda?

Saint Lazare, Paris 1965 (4 bilder)

av Kurt G Möller @, lördag, oktober 14, 2017, 11:57 (6 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Tankloket på översta bilden. Är det någon som kan artbestämma det? Om så är fallet vad hade det för prestanda?

Ja - vad svarar man på en SÅDAN allmän fråga...?

Svaret blir ungefär lika allmänt:

Skapligt modern maskin, troligen en ur SNCF:s tidiga standardserier fr o m mitten/slutet av 30-talet, effekt kanske 1500-2000 hkr, små drivhjul = bra startdragkraft.

Ngn som är duktig på nyare franska lok...??

Saint Lazare, Paris 1965 ( 4 bilder) + bild TB

av Ulfe @, Fagersta, lördag, oktober 14, 2017, 12:16 (6 dagar sedan) @ Johan Tengroth

En bild från en lokkyrkogård med ett lok som heter TB, liknar loket överst i inlägget bortsett från rökskärmar? Längre ner i inlägget är en bild (strömskena) där det står TD på buffertplankan. Har provat att Googla men inte fått nåt napp.
[image]

Saint Lazare, Paris 1965, 141 TD

av el_vikingo @, söndag, oktober 15, 2017, 11:11 (5 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Saint Lazare, Paris 1965, 141 TD, tack + bilder Thionville

av Ulfe @, Fagersta, söndag, oktober 15, 2017, 12:01 (5 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack alla för alla intressanta svar som ni tillfört tråden! Hälsar Ulf och Björn.
Lägger ut resten av bilderna från lokkyrkogården i Thionville här.
[image]
[image]
[image]

av el_vikingo @, söndag, oktober 15, 2017, 20:32 (4 dagar sedan) @ Ulfe

Elsass-Lothringen är ett intressant område i tysk-fransk historia, inte minst vad beträffar järnvägarna. Tror det fortfarande är högertrafik på spåren därstädes, fast det är vänstertrafik i övriga Frankrike.

https://de.wikipedia.org/wiki/Kreis_Diedenhofen

//HH

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, söndag, oktober 15, 2017, 21:52 (4 dagar sedan) @ Ulfe

Tack alla för alla intressanta svar som ni tillfört tråden! Hälsar Ulf och Björn.
[image]
[image]
[image]

Can anyone identify theese machines ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, söndag, oktober 15, 2017, 22:27 (4 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

[image]
[image]

1'E Nord 4 cylinder kompound av typ 5 (5.1201 Nord 5.1201 ), en efterkrigsserie byggdes av SNCF som en standardserie.

Jag kan inte säga om kyrkogårdens maskin är från Nord:bolagets egen serie eller om det är ett efterkrigsbygge.

[image]

Can anyone identify theese machines ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, lördag, oktober 14, 2017, 14:01 (6 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Om man ska ta med din lokkyrkogårdsbild så borde det kunna vara en av Est:bolagets maskiner, 131 T Est:typen

--

av Lennart Petersen @, tisdag, oktober 17, 2017, 02:17 (3 dagar sedan) @ Ulfe

Spännande bilder från det son nu verkar forntid.
Betänk att det är bara 16 år mellan bilden och till att TGV börjar gå i skarp drift från 1981, visserligen inte från St.Lazare utan från Lyonstationen.
Ångdrift fortsatte man med bl.a på Rivieran fram till 1969 , jag kom några veckor försent till Nice och kunde se äreporten för invigning av eldrift .
Om vi på samma sätt jämför utveckling 2001-2017 16 år så har det väl inte hänt så mycket .

RSS-feed av trådar