Några gammla signaltavlor (Järnväg allmänt)

av Helmut Maripuu @, tisdag, oktober 10, 2017, 18:42 (63 dagar sedan)

[image]
Håller på och bygger en ny mdelljärnväg huvudsakligen från tidsepoken 50 - 70 tal.
I ett gammalt nummer av Teknik för alla hittade jag denna bild. Funderar över signalen för övergång till vänster. Har aldrig inte ens i min barndom sett denna signal med två sken. Någon som vet hur den fungerade? Gissar att det var en vit och en röd men var det blinkande sken eller fast sken? Fanns det någon varningsklocka?
Lutande dvärgar har jag stött på när jag letat efter gamla bilder men när försvann lutande dvärgar på betongfundamenten?

[image]

Dvärgar på hög stolpe har jag aldrig tidigare stött på! Under vilken tidsepok förekom dessa och på vilka ställen efter järnvägen kunde man hitta dessa?

[image]

Ser ut som en vanlig huvudsignal men är man ett matematiskt geni kommer man snabbt fram till att det finns en lampa för mycket. Vilka signalbilder hade denna signal? Samma som dagens? Men vad hade den lampan längst ner för färg och var det med fast sken eller blinkande. Skulle vara kul att ha några av dessa på min modelljärnväg men kommer inte ihåg att jag lagt märke till huvudsignaler med sex lampor under min barndom.

Ps någon som besökt Kungliga biblioteket i Stockholm. Brukar kila in och läsa gamla TFA och Populär mekanik. Men gissar att det finns massor med annan järnvägsliteratur för oss järnvägsvänner. Någon som har några förslag på litteratur.
Funderar också på om jag skulle uppvakta SJK med en begäran om ett studiebesök så kunde kanske någon bibliotekarie tipsa oss om hur man letar efter järnvägsliteratur och utbildningsmaterial i arkivet.

Några gamla signalinrättningar

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdag, oktober 10, 2017, 19:22 (63 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

[image]
Håller på och bygger en ny mdelljärnväg huvudsakligen från tidsepoken 50 - 70 tal.
I ett gammalt nummer av Teknik för alla hittade jag denna bild. Funderar över signalen för övergång till vänster. Har aldrig inte ens i min barndom sett denna signal med två sken. Någon som vet hur den fungerade? Gissar att det var en vit och en röd men var det blinkande sken eller fast sken? Fanns det någon varningsklocka?

Ja, det var en vit och en röd ljusöppning. Se bild ganska långt ned på den här sidan på Gunnar Ekevings webbplats.

Lutande dvärgar har jag stött på när jag letat efter gamla bilder men när försvann lutande dvärgar på betongfundamenten?

Svårare att säga. Kan nog ha funnits kvar i gamla anläggningar in på 1980-talet.

[image]

Dvärgar på hög stolpe har jag aldrig tidigare stött på! Under vilken tidsepok förekom dessa och på vilka ställen efter järnvägen kunde man hitta dessa?

Om dessa s.k. linjedvärgar kan man läsa på den här sidan hos Gunnar Ekeving.

[image]

Ser ut som en vanlig huvudsignal men är man ett matematiskt geni kommer man snabbt fram till att det finns en lampa för mycket. Vilka signalbilder hade denna signal? Samma som dagens? Men vad hade den lampan längst ner för färg och var det med fast sken eller blinkande. Skulle vara kul att ha några av dessa på min modelljärnväg men kommer inte ihåg att jag lagt märke till huvudsignaler med sex lampor under min barndom.

Ursprungligen visades, i en infartssignal som också försignalerade följande utfartssignal, den gröna blinken för det som nu kallas "vänta stopp" från den allra nedersta ljusöppningen. Jag tror att man av diverse kopplingstekniska skäl ville ha en separat ljusöppning för det blinkande försignalskenet. Signalen på bilden är, tror jag, en huvudljussignal som dels ska kunna visa "tre gröna" till en avkortad tågväg från ljusöppningarna 1, 3 och 5, och dels ska kunna visa "en grön och grön blink" från ljusöppningarna nr 1 och 6. Ja, kanske till och med "två gröna och grön blink" från ljusöppningarna 1, 3 och 6, för sådant förekom också. På 1950-talet påbörjande man ombyggnaden till nuvarande användning av ljusöppningarna, men det finns uppgifter om att "grön blink" från ljusöppningen längst ned förekom ända in på 1980-talet.
/up

Några gamla signalinrättningar

av Ulf Pålsson @, Stockholm, tisdag, oktober 10, 2017, 21:35 (63 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

Ser ut som en vanlig huvudsignal men är man ett matematiskt geni kommer man snabbt fram till att det finns en lampa för mycket. Vilka signalbilder hade denna signal? Samma som dagens? Men vad hade den lampan längst ner för färg och var det med fast sken eller blinkande. Skulle vara kul att ha några av dessa på min modelljärnväg men kommer inte ihåg att jag lagt märke till huvudsignaler med sex lampor under min barndom.

Ursprungligen visades, i en infartssignal som också försignalerade följande utfartssignal, den gröna blinken för det som nu kallas "vänta stopp" från den allra nedersta ljusöppningen. Jag tror att man av diverse kopplingstekniska skäl ville ha en separat ljusöppning för det blinkande försignalskenet. Signalen på bilden är, tror jag, en huvudljussignal som dels ska kunna visa "tre gröna" till en avkortad tågväg från ljusöppningarna 1, 3 och 5, och dels ska kunna visa "en grön och grön blink" från ljusöppningarna nr 1 och 6. Ja, kanske till och med "två gröna och grön blink" från ljusöppningarna 1, 3 och 6, för sådant förekom också. På 1950-talet påbörjande man ombyggnaden till nuvarande användning av ljusöppningarna, men det finns uppgifter om att "grön blink" från ljusöppningen längst ned förekom ända in på 1980-talet.
/up

Tillägg: Jag glömde en viktig variant. Från 1950-talet började man kombinera infartssignaler med försignalering med s.k. sidotågvägssken. Detta var den gula ljusöppning längst ned som motsvarande den separata sidotågvägslyktan som sedan 1940-talet hade funnits på vissa fristående försignaler. En infartssignal kunde visa "en grön, grön blink och gul fast" med betydelsen "kör, nästa huvudsignal visar kör varsamt. (Idag motsvaras det av "en grön och två gröna blinkar", "kör 80, vänta kör 40".) Om en och samma infartssignal behövde visa denna signalbild och behövde kunna visa "tre gröna" för "kör varsamt" till avkortad tågväg, då behövdes det en sjätte ljusöppning för det gula skenet, eftersom nr 5 var upptagen för att visa det nedersta gröna i "tre gröna".

Den gula lyktan nederst slopades 1975 då försignalering "grön blink och gul fast" ändrades till "två gröna blinkar". Rester av den gamla signaltypen kan fortfarande ses i infartssignalen i Flen västerifrån: Det är en före detta "sexskenare" med den nedersta ljusöppningen igensatt. Även i Ludvika lär det finnas en likadan.
/up

Några gamla signalinrättningar

av David Sohlberg ⌂ @, Hallsberg bl.a., tisdag, oktober 10, 2017, 22:21 (63 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[...] Även i Ludvika lär det finnas en likadan.
/up

Jodå, den stod kvar häromdan.

--
http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats
http://www.davidsohlberg.se/tankar - Lite från min vardag

Några gammla signaltavlor

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂ @, Nässjö, tisdag, oktober 10, 2017, 23:58 (62 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Jag kan bidra med tre modernare bilder. De första två visar rangersignaler i Nässjö. Bilderna är tagen 2012 och strax efter revs dessa signaler. Jag gissar att dessa var begagnade linjedvärgar.

Den tredje bilden tagen 2014 visar infartssignalen till Flen. Jag tror den är kvar idag.

Lindman

[image]

[image]

[image]

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Transdev

RSS-feed av trådar
powered by my little forum