Transittågen under Porkala-parentesen (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, October 10, 2017, 20:19 (2383 dagar sedan)

Under den s.k. Porkala-parentesen (september 1944 till februari 1956) kunde finska VR köra tåg genom den sovjetiska militär- och flottbasen som låg ca 30 km från Helsingfors från 1947 till 1956 förutsatt att tågfönstren var täckta under transitpassagen.

Citat från Uppslagsverket Finland:
[color=#009][i]År 1947 fick Finland rätt att använda järnvägen, som förbinder Åbo med Helsingfors, för transittrafik, förutsatt att tågens fönster var täckta.
[/i][/color]
Jag vill minnas att det var ordentliga luckor för fönstren. Men jag är osäker på om jag minns rätt från de journalfilmer från tiden som jag sett. Eftersom det tydligen inte bara var några slags enklare provisoriska lösningar typ rullgardiner eller dylikt utan mer stabila lösningar så vore det intressant att få se några bilder från de här finska tågen.

Så är det någon här i det järnvägshistoriska forumet som har pejling på hur man hade löst det här på de finska transittågen genom Porkala (Porkkalan vuokra-alue) så vore det intressant att få mer info och se bilder från tågen! :-)

Transittågen under Porkala-parentesen

av Lennart Petersen, Wednesday, October 11, 2017, 01:56 (2383 dagar sedan) @ Arne

Under den s.k. Porkala-parentesen (september 1944 till februari 1956) kunde finska VR köra tåg genom den sovjetiska militär- och flottbasen som låg ca 30 km från Helsingfors från 1947 till 1956 förutsatt att tågfönstren var täckta under transitpassagen.

Citat från Uppslagsverket Finland:
[color=#009][i]År 1947 fick Finland rätt att använda järnvägen, som förbinder Åbo med Helsingfors, för transittrafik, förutsatt att tågens fönster var täckta.
[/i][/color]
Jag vill minnas att det var ordentliga luckor för fönstren. Men jag är osäker på om jag minns rätt från de journalfilmer från tiden som jag sett. Eftersom det tydligen inte bara var några slags enklare provisoriska lösningar typ rullgardiner eller dylikt utan mer stabila lösningar så vore det intressant att få se några bilder från de här finska tågen.

Så är det någon här i det järnvägshistoriska forumet som har pejling på hur man hade löst det här på de finska transittågen genom Porkala (Porkkalan vuokra-alue) så vore det intressant att få mer info och se bilder från tågen! :-)

Har inte sett några bilder och det kan rent av ha varit förbjudet att fotografera det här arrangemanget. Även om det var på finsk sida så ville man hålla sig väl med "storebror" som Sovjet kallades och inte orsaka gnissel i onödan. Det bör ju i vart fall ha funnits någon sorts hållare för luckorna så att de relativt snabbt gick att sätta på och av och utöver det låstes dörrarna under den 41km långa passagen. Varför kan man undra för när Porkala återlämnades fann man absolut inget av intresse , det som kunde förfalla hade fått förfalla och det mesta var misskött.
Avtalet sträckte sig alltså från November 1944 men då var det enbart Sovjetiska transittåg som fick gå till Porkala. Godståg över Pasila och personvagnar över Helsingfors. Finska inrikes tåg fick omledas över Hyvinkää. Men från November 1947 tilläts alltså finska persontåg att gå som "korridortåg" genom Porkala , godståg fick inte gå den vägen. Mellan Kauklahti och Tähtelä ersattes de finska loken med sovjetiska lok stationerade i Porkala . Och från Januari 1956 återlämnades Porkala till Finland som et resultat av tövädret mellan staterna. Det påstås att bidragande var det goda samförstånd som uppstod mellan Kekkonen och Nikita C med sina gemensamma fisketurer i Finland.

Transittågen under Porkala-parentesen

av Farbror Mossa, Wednesday, October 11, 2017, 08:33 (2383 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det fanns en artikel om Porkala - "världens längsta tågtunnel" - i tidskriften Tåg, om mitt minne inte sviker mig var det någon gång i början av 1980-talet. Det fanns minst en bild på arrangemanget, tagen vintertid.
I artikeln användes den finska stavningen med två k (Porkkala), vilket kanske kan vara bra vetande om man söker i någon databas.

Transittågen under Porkala-parentesen

av PerH, Saturday, October 14, 2017, 05:54 (2380 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Artikeln var i Tåg 10/82 där det även fanns en bild med vagnar med luckor.

Transittågen under Porkala-parentesen

av Anders Järvenpää, Wednesday, October 11, 2017, 11:07 (2383 dagar sedan) @ Arne

Här kommer en bildlänk som illustrerar arrangemanget:

[link=http://vaunut.org/kuva/78009]Tåg med fönsterluckor[/link]

Bilden är troligen tagen i Täkter, inte i Kyrkslätt. Bilden är även feldaterad.

Observera att trävagnar med liknande fönsterluckor har förekommit i Finland även i modern tid (1980/1990-talet). Det var frågan om vagnar för militärtransporter.

Transittågen under Porkala-parentesen

av Sven Bårström, Wednesday, October 11, 2017, 16:07 (2382 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I ett nummer av Nordisk Järnbanetidskrift från 50-talet fanns en intressant och ganska fullständig artikel om persontrafiken genom Porkalaområdet mellan Ingå och Täkter. Det stod mycket om både fönsterluckor och de ryska loken som drog tågen genom det utarrenderade området.Jag har inte numret kvar, men den som vill leta kan kanske finna det.
Sven B