HNJ G12 (Fordon: lok)

av Bengt @, tisdag, oktober 10, 2017, 21:44 (67 dagar sedan)
edited by Bengt, tisdag, oktober 10, 2017, 23:34

9Hej är det någon här på forumet som vet vilket eller vilka HNJ G12 {SJE9} hade ledskene
gnistsläckarskorsten jag håller på att bygga ett G12 lok i skala 1:8 live steam hälsningar Bengt

HNJ G12

av Olof W @, onsdag, oktober 11, 2017, 16:37 (66 dagar sedan) @ Bengt

Vid leverans hade alla ledskenegnistsläckare om jag inte har alldeles fel för mig (har inte HNJ boken inom räckhåll). Detta eftersom HNJ ansåg att det var bästa alternativet när man eldade med torv som de gjorde.

Vad som hände senare vet jag inte.

Olof

HNJ G12

av Sven Bårström @, onsdag, oktober 11, 2017, 18:16 (66 dagar sedan) @ Olof W

Jag har i mitten och slutet av 50-talet (alltså under SJ-tiden) sett E9-lok i Borås med såväl ledskenegnistsläckare som vanlig plåtgnistsläckare. Inget av loken torde ha varit torveldade vid den tiden. Var det verkligen så att HNJ G12-lok var torveldade då de levererades 1931 resp 1936? Jag vill inte tro det; därför torde båda typerna av gnistsläckare ha förekommit vid stenkolseldning.
Sven B

HNJ G12

av Torger @, onsdag, oktober 11, 2017, 19:08 (66 dagar sedan) @ Sven Bårström

Lok Mb, senare G12, var 6 till antalet med nr 42-44 byggda 1931 och 45-47 byggda 1936. Enligt Lars Olof Leanders bok om HNJ från 1984 hade lok 42-44 ledskenegnistsläckare från början men 45-47 ursprungligen "rak skorsten", vilket torde betyda plåtgnistsläckare. HNJ skulle således ha satt upp ledskenegnistsläckare även på de senare loken. Kan den ha ersatts med plåtgnistsläckare på SJ-tiden?
Christer Torgersson, Malmö

HNJ G12

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, onsdag, oktober 11, 2017, 22:26 (66 dagar sedan) @ Torger

HNJ hade sju pannor till G12/E9, förutom originalpannorna även Motala 2668/1939.
Vid förstatligandet låg pannorna enligt följande
Orig 1945 (SJ nr)
42 -> 44 (2120)
43 reserv (2124)
44 -> 47 (2123)
45 -> 46 (2122)
46 -> 42 (2118)
47 -> 43 (2119)
MV -> 45 (2121)

De bilder som finns på G12 med rak skorsten är i de flesta fall lok 45 även om några anger 43 (men jag tycker det står 45 på toppstrålkasttäaren på en av bilderna).
Det skulle kunna vara så att det är MV-pannan 2121 som hade rak skorsten. Den kan ha legat i lok 43 en tid under 40-talets början innan den lades i lok 45.
Panna 2121 kom senare att ligga i E10-lok, 1748 under 1957-01 till 1957-08 och i 1740 från 1958-03.
Under SJ-tiden kan skorstenen ha bytts på något mer lok. Ingen E10-panna torde däremot legat i E9. Gjordes det någon utbytespanna till E10 eller fick 2121 vara den?
Är det någon som har uppgifter på omflyttningar under HNJ-tiden.

HNJ G12

av Kjell Aghult @, torsdag, oktober 12, 2017, 07:48 (65 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har i mitten och slutet av 50-talet (alltså under SJ-tiden) sett E9-lok i Borås med såväl ledskenegnistsläckare som vanlig plåtgnistsläckare.

Lokens huvuduppdrag i Bs sägs ha varit var de nattetida fjärrgodstågen 5181 och 5182 Göteborg-Emmaboda. Givetvis byttes lok (el/ånga och omvänt) i Bs. Om E 9 gick bortom Alvesta vet jag inte, ej heller tågnumren i motriktningen. Eller ev. fyllnadskörning i Bs.

5181 delades i Em i en Kalmar- och en Karlskronadel, som vidaresändes under andra tågnummer.
Omvänd sak på kvällen.

På f d HNJ var huvuduppgiften fjärrgodstågen 4302-4301 på huvudlinjen. Med sin sth 70 kunde
de dock användas även i persontåg: Sth var 80 för lokdragna sådana (A 6, A 7, L 26, L 27).
Som förut nämnts kunde även E 8 (Sth 60) sättas in här om det knep!

HNJ G12

av Bengt @, torsdag, oktober 12, 2017, 14:08 (65 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min far som körde G12 loken E9 på SJ tiden på Alvestabanan har berättat för mig att loken
även sattes in när det var tunga persontåg och det visade sig lyckat även om det var många
staionsuppehåll gick det att hålla tidtabellen tack vare lokens stora startdragkraft och
kom upp i fart fort tack vare trecylindrigt maskineri och små drivhjul.Bengt

HNJ G12

av Per Ljungberg @, torsdag, oktober 12, 2017, 15:57 (65 dagar sedan) @ Kjell Aghult

G12 lär också ha gått i de s.k. badtågen mellan Jönköping H och Halmstad. Jag hade också tillfälle att se ett E9-lok i gruståg i Bottnaryd en gång i slutet på 1950-talet. Det loket hade ledskenegnistfångare.
PLj

HNJ G12

av Anders Sandgren @, Länna/Drevviken, torsdag, oktober 12, 2017, 16:21 (65 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag tittade på bildena från SJ-tiden, framförallt slopningen, och då har alla E9 ledskenegnistsläckare. Jag hittade ingen bild på 1762 senare än 1960 men jag betvivlar att SJ tog ner den efter det.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum