V10 loken på TGOJ. (Fordon: lok)

av V1, Saturday, October 14, 2017, 12:08 (2385 dagar sedan)

Dessa lok V10 lok hade väl växeltjänst som huvudsaklig uppgift, men brukade de även användas för tåg eller längre körningar med vagnuttagningar på linjen?
Någon som vet vad som hände med fd. TGOJ V10 702?

Mvh Erik.

V10 loken på TGOJ.

av Christer Fredriksson, Saturday, October 14, 2017, 12:37 (2385 dagar sedan) @ V1

TGOJ Litt V10 användes i VUT-tjänst på sträckorna:

Grängesbergs Malmbangård - Grängesberg C
Grängesbergs Malmbangård - Silverhöjden
Kopparberg - Ställdalen
Kopparberg - Bångbro
Eskilstuna - Vilsta

och växlingstjänst:

Storå - Guldsmedshyttan

samt den längsta sträckan i växlingstjänst:

Eskilstuna - Nyby Bruk

Ovan angivna tjänster har förekommit under olika Tdt-perioder där V10-loken ersatt andra loktyper för att sedan ersättas av andra loktyper. Allt beroende på dragkraftsbehovet samt tillgång på V10-lok samt andra växellok.

V10-loken har varit stationerade på följande stationer:

Grängesbergs Malmbangård (underhåll i Kopparberg)
Kopparberg
Storå (underhåll i Kopparberg)
Eskilstuna
Oxelösund (underhåll i Eskilstuna)

V10 loken på TGOJ.

av V1, Saturday, October 14, 2017, 15:01 (2385 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för ett bra svar Christer! man kan fundera på hur du vet så mycket, men det måste grunda sig i ett genuint intresse. ;)
V10 loken är tydligen av en mycket lyckad lokkonstruktion, synd bara att de är så lågt växlade (men urstarka), annars hade vi säkert haft fler av dom på svenska spår?

Mvh Erik.

V10 loken på TGOJ.

av Svante Andersson, Saturday, October 14, 2017, 17:37 (2385 dagar sedan) @ V1

En loktyp med stora likheter från samma tillverkare, Henschel, finns/fanns vid SJ/GC i form av V5. Alltså har du din V10 för högre hastigheter där!

SA

V10 loken på TGOJ.

av Christer Fredriksson, Sunday, October 15, 2017, 08:05 (2385 dagar sedan) @ Svante Andersson

De båda loktyperna verkar ha samma fördelar och nackdelar.

Under en transport av en V10 efter översyn i Kopparberg, dragen av en Hg, från Kopparberg till Storå med tillsyningsman, som åkte på Hg-n, så hoppade plötsligt driftläget i med resultat att motorblocket sprack. Sth var 50 km/h.

Därefter så slutade TGOJ med loktransporter och alla växellok, V10 och V11, kördes som extratåg, ensamt lok, till och från verkstäderna i Eskilstuna och Kopparberg.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte var samma orsak med V5-an i Ludvika, dvs att driftläget hoppade in med tvärstopp på V5-an som följd och resten vet vi.

V10 loken på TGOJ.

av V1, Thursday, October 19, 2017, 21:31 (2380 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Berätta gärna gärna mer om incidenten med V10 loket som fick ett spräckt motorblock. Var det V10 702 som numera finns någon annanstans?

Mvh Erik.

V10 loken på TGOJ.

av Christer Fredriksson, Thursday, October 19, 2017, 22:31 (2380 dagar sedan) @ V1

Jag kommer inte ihåg numret, men det var antingen 701 eller 702.
Jag har några uppgifter om incidenten i mina arkiv, men inte lätt tillgängliga.
Det jag kommer ihåg lite av är de samtal jag hade med den personal som var med på loken någon tid efter det att den inträffat.