Järnvägsfärjan Malmöhus (Järnväg allmänt)

av Johan Tengroth, Monday, October 16, 2017, 09:12 (2355 dagar sedan)

Mellan 1945 och 1986 trafikerade järnvägsfärjan Malmöhus sträckan Malmö Köpenhamn. Fram till och med 1974 var den en ett fartyg med passagerartrafik bl.a. Överfördes sovvagnar tillhörande Italiaexpress ( just denna lägenhet upphörde dock redan 1973) de sista dryga decenniet överförde färjan bara godsvagnar. Färjeledens kapacitet får väl anse som begränsad då det bara fanns 2 spår och spårlängden totalt bara var knappt 150 m. Drar mig oxå tillminnes att jag i SJ frakthandbok läst att kapaciteten på.sträckan var 60 vagnar per dygn. Det är ffa 3 frågor som jag gärna skulle vilja be forumet att svara på. Dels hur många turer gjorde denna färja per dygn? https://ledarsidorna.se/2017/04/utan-papper-sans-papier/Var det dygnet runt trafik eller gick färjan bara under "kontorstid" ? Hur stor var besättningen? Vilka var de laster man fraktade? Har vagt för mig att huvudkunden var något livsmedelsföretag?

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Christer Fredriksson, Monday, October 16, 2017, 09:17 (2355 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Antalet turer kan ses i de Grafiska Tdt.

Mycket plåt kom per järnväg från Danmark till Kockums under 1970-talet på långa boggievagnar. Jag bodde i Malmö några år i mitten på 1970-talet och var då ofta nere vid färjeläget för att se lossning och lastning av vagnar.

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 16, 2017, 09:45 (2355 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Mellan 1945 och 1986 trafikerade järnvägsfärjan Malmöhus sträckan Malmö Köpenhamn. Fram till och med 1974 var den en ett fartyg med passagerartrafik bl.a. Överfördes sovvagnar tillhörande Italiaexpress ( just denna lägenhet upphörde dock redan 1973) de sista dryga decenniet överförde färjan bara godsvagnar. Färjeledens kapacitet får väl anse som begränsad då det bara fanns 2 spår och spårlängden totalt bara var knappt 150 m. Drar mig oxå tillminnes att jag i SJ frakthandbok läst att kapaciteten på.sträckan var 60 vagnar per dygn. Det är ffa 3 frågor som jag gärna skulle vilja be forumet att svara på. Dels hur många turer gjorde denna färja per dygn? https://ledarsidorna.se/2017/04/utan-papper-sans-papier/Var det dygnet runt trafik eller gick färjan bara under "kontorstid" ? Hur stor var besättningen? Vilka var de laster man fraktade? Har vagt för mig att huvudkunden var något livsmedelsföretag?

Jag har lite svårt att se vad den länkade "ledarsidan" har med frågeställningen att göra!

frågar sej
Thomas K Ohlsson

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Johan Tengroth, Monday, October 16, 2017, 16:50 (2355 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Svar på Thomas K Ohlsson.

Det är riktigt att denna länk inte har i detta sammanhang att göra. Tryckfelsnisse. Jag ber om ursäkt.

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Thomas K Ohlsson, Monday, October 16, 2017, 16:58 (2355 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Svar på Thomas K Ohlsson.

Det är riktigt att denna länk inte har i detta sammanhang att göra. Tryckfelsnisse. Jag ber om ursäkt.

Sånt händer!
(Kopiera - Klistra in är praktiskt men kan vara lite lurigt...)

/TKO

Järnvägsfärjan Malmöhus

av LasseE, Monday, October 16, 2017, 10:34 (2355 dagar sedan) @ Johan Tengroth

1950 gjorde Malmöhus tre reguljära dubbelturer Malmö F - Köpenhamn F - Malmö F. Dessutom fanns det två "streckade" (= vid behov) dubbelturer.

Järnvägsfärjan Malmöhus - frihamnen

av Arne, Monday, October 16, 2017, 14:36 (2355 dagar sedan) @ LasseE

1950 gjorde Malmöhus tre reguljära dubbelturer Malmö F - Köpenhamn F - Malmö F. Dessutom fanns det två "streckade" (= vid behov) dubbelturer.

Står bokstaven F för 'färjestation'? Alltså i analogi med Helsingborg F? Jag undrar eftersom jag reste med sovvagn från Cst till Hamburg på höstkanten 1972 och reste då över till Köpenhamn med tågfärjan Malmöhus. Men den lade till i København Frihavn. Så borde inte F:et istället stå för 'frihamn'? :-)

Järnvägsfärjan Malmöhus - frihamnen

av Lars Ågren, Monday, October 16, 2017, 15:35 (2355 dagar sedan) @ Arne

"F" står nog för lite olika betydelser. Tågfärjan Malmö-Köpenhamn använde Malmö Färjestation men Köpenhamns Frihamn (se t ex äldre utgåvor av Sveriges Kommunikationer, tab 123).

Järnvägsfärjan Malmöhus - frihamnen

av Sven Bårström, Monday, October 16, 2017, 18:08 (2355 dagar sedan) @ Lars Ågren

Under 50- och 60-talen gick Malmöhus i fyra ordinarie dubbelturer Malmö F - Köpenhamns frihamn, varifrån det gick persontåg (draget av en eller två Frichs motorvagnar) mellan varje färjetur och Köbenhavn Hovedbanegård.
Från Malmö gick färjan kl 6.25 (med sovvagnar Stockholm - Köpenhamn och Stockholm - Kontinentaldestinationer; Milano och Rom, vill jag minnas), kl 11.50, 15.50 och 19.45 med godsvagnar. Åter från Köpenhamns frihamn kl 8.55, 14.00, 17.55 och 21.55, vill jag minnas. Seglingstiden var 1 h 25 min. Man vände alltså i Malmö F och Köpenhamn F på som minst 25 minuter. I grafiska tidtabellen fanns två dubbla "extralägen" för segling på natten mellan de fasta dagturerna.
Som jag minns det, kunde man också ta några enstaka personbilar på tågdäck.
Då Malmöhus låg för varvsöversyn på Kockums där hon var byggd, seglade Konung Gustav V som ersättningsfärja.
Vid den tiden var tågfärjebefälhavaren Gustaf Pettersson chef ombord. Ställföreträdare och överstyrman hette Rahnboy (minns tyvärr inte förnamnet). De svenska tågfärjorna i Malmö och Trelleborg hörde till III distriktets (fram till 1964) tågfärjesektion, där miö (maskiningenjör) Arne Georén var chef.
Sven B

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, November 01, 2017, 20:08 (2339 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Jag tjänstgjorde vid Malmö Vagnstation 1965-1967 och hade då förmånen att vikariera på Malmö F, några gånger, framförallt på helgerna.
Ordinarie bemanning var två man, som dels skötte "klaffen" till färjan och dessutom skötte vagnsyningen på ankommande vagnar.
Ett minne jag har är italienska (FS) tvåaxliga vagnar med last av vindruvor, det luktade sött. Dessa vagnar hade glidlager med märket (Gnutti) om jag minns rätt. Man var tvungen att skruva bort lagerboxlocket för att kontrollera att det fanns tillräckligt med olja och att smörjdynan fungerade. En klisterlapp sattes sedan upp med text "Malmö F.4" siffran ens personliga nummer.
Skulle något lager gå varmt upp genom Småland, kunde man få en förfrågan.

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Leif B, Wednesday, November 01, 2017, 20:59 (2339 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag tjänstgjorde vid Malmö Vagnstation 1965-1967 och hade då förmånen att vikariera på Malmö F, några gånger, framförallt på helgerna.
Ordinarie bemanning var två man, som dels skötte "klaffen" till färjan och dessutom skötte vagnsyningen på ankommande vagnar.
Ett minne jag har är italienska (FS) tvåaxliga vagnar med last av vindruvor, det luktade sött. Dessa vagnar hade glidlager med märket (Gnutti) om jag minns rätt. Man var tvungen att skruva bort lagerboxlocket för att kontrollera att det fanns tillräckligt med olja och att smörjdynan fungerade. En klisterlapp sattes sedan upp med text "Malmö F.4" siffran ens personliga nummer.
Skulle något lager gå varmt upp genom Småland, kunde man få en förfrågan.

Det ser ut att kunna vara en italiensk godsfinka på tredje bilden? Tyvärr framgår ju inte doften!

Järnvägsfärjan Malmöhus

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, November 01, 2017, 21:15 (2339 dagar sedan) @ Leif B

Så kan det vara, formen på taket stämmer.