Tidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Monday, October 16, 2017, 13:22 (2381 dagar sedan)

Som rubriken antyder undrar jag om någon möjligen kan upplysa om hur de där tågen gick 1967-68? (Det var väl fortfarande Xoa5 då?)
Om man t ex ville resa Linköping - Falköping den gången utan byte, när kunde man göra det?
Någon med en 1967 års SvKom som kan hjälpa mig med denna fråga?

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Nils-Eric Sääf, Monday, October 16, 2017, 14:44 (2381 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det jag hittat är tåg 587 (Västerhavet) avg Norrköping 7,05 ank Jönköping 9,36 ank Göteborg 1130. och tåg X11 Bråviken.AVG NR 18,03. Ank Jönköpig 20.27. ank Göteborg 22,40

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Mattias Jansson, Monday, October 16, 2017, 15:09 (2381 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det jag hittat är tåg 587 (Västerhavet) avg Norrköping 7,05 ank Jönköping 9,36 ank Göteborg 1130. och tåg X11 Bråviken.AVG NR 18,03. Ank Jönköpig 20.27. ank Göteborg 22,40

Tackar! Det borde väl då ha blivit sisådär en halvtimme senare från Linköping, runt 7.35 och 18.35 eller så? Och till Falköping bör de väl ha kommit runt 45 minuter efter Jönköping, runt 10.20 respektive 21.15?

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Nils-Eric Sääf, Monday, October 16, 2017, 15:40 (2381 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Komplettering.Skrivfel Jönköping 9,26 Osv. och20,27. F . ank 10,11 och 21,15

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, October 16, 2017, 16:16 (2381 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det jag hittat är tåg 587 (Västerhavet) avg Norrköping 7,05 ank Jönköping 9,36 ank Göteborg 1130. och tåg X11 Bråviken.AVG NR 18,03. Ank Jönköpig 20.27. ank Göteborg 22,40


Tackar! Det borde väl då ha blivit sisådär en halvtimme senare från Linköping, runt 7.35 och 18.35 eller så? Och till Falköping bör de väl ha kommit runt 45 minuter efter Jönköping, runt 10.20 respektive 21.15?

Enligt SvKom nr 6/1967 (fr.o.m. 28 maj):

Pt/St 587/586/587 Västerhavet; Nr 7.05, Lp 7.35, My 7.55, Bx 8.07, Tns 8.20, N 8.51-8.56, Jö 9.26, F 10.11-10.15, Hr 10.34, A 10.54, G 11.30. Gick som pt Nr-N och st N-G. Nummerbyte i N och F.

St/Pt 588/589/588 Västerhavet; G 17.20, A 17,53, Hr 18.13, F 18.35-18.39, Jö 19.23, N 19.54-20.10, Tns 20.39, Bx 20.52, My 21.04, Lp 21.24, Nr 21.55. Gick som snt G-N och pt N-Nr. Nummerbyte i F och N.

Bråviken hade tågnr 581/582/581 (ej X 11 som gick till Malmö) och gick från Västerås 15.27 via Eskilstuna - Flen - Katrineholm - Norrköping - Nässjö - Falköping - Göteborg med ankomst 22.40 (jag har här inte räknat upp alla stationer med uppehåll).
I andra riktningen tågnr 584/583/584 på motsvarande sätt. Avgång Göteborg 7.35, ankomst Västerås 14.15.

Om Västerhavet och/eller Bråviken gick med Xoa5 eller Yoa2 känner jag inte till.

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Nils-Eric Sääf, Monday, October 16, 2017, 16:28 (2381 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Du har rätt.Om X11. Min tidtabell är inte i bästa skick. Beklagar felläsningarna.

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Sven Bårström, Monday, October 16, 2017, 18:27 (2381 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tågen 55-54-55 (senare 55-56-55) Norrköping - Nässjö - Falköping - Göteborg började gå i den tidiga mitten av 50-talet. Avgång från Norrköping på morgonen och från Göteborg på sen eftermiddag (tåg 58-57-58). De kördes i början med X0a7 och BC0x7 (alltså släpvagnar med en lite 2-klassavdelning). Jag vill minnas att de omkring 1960 byttes mot Y0a2-sätt i ungefär samma läge, och att de kort därefter kompletterades med tågen 52-51-52 och 53-54-55 G - F - N - Nr från G på morgonen och från Nr på förkvällen. Senare förlängdes dessa tåg till Västerås över Katrineholm - Eskilstuna.
Y0a2-tågen byttes något år senare mot X0a5.
Troligen gick X0a5 (tillfälligtvis ersatta med X0a8) fram till dess att tågen drogs in senare.
Sven B

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Rolf Johansson, Monday, October 16, 2017, 18:52 (2381 dagar sedan) @ Sven Bårström

Snälltåget "Bråviken" passerar Ekeby utanför Eskilstuna på sin väg söderut i augusti 1967.

[img]http://www.hal1.se/Rolfs_web/Temporary_displays/Bilder/6708_38.jpg[/img]

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Arne, Monday, October 16, 2017, 19:05 (2381 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tågen 55-54-55 (senare 55-56-55) Norrköping - Nässjö - Falköping - Göteborg började gå i den tidiga mitten av 50-talet. Avgång från Norrköping på morgonen och från Göteborg på sen eftermiddag (tåg 58-57-58). De kördes i början med X0a7 och BC0x7 (alltså släpvagnar med en lite 2-klassavdelning). Jag vill minnas att de omkring 1960 byttes mot Y0a2-sätt i ungefär samma läge, och att de kort därefter kompletterades med tågen 52-51-52 och 53-54-55 G - F - N - Nr från G på morgonen och från Nr på förkvällen. Senare förlängdes dessa tåg till Västerås över Katrineholm - Eskilstuna.
Y0a2-tågen byttes något år senare mot X0a5.
Troligen gick X0a5 (tillfälligtvis ersatta med X0a8) fram till dess att tågen drogs in senare.
Sven B

I olika källor på nätet, exempelvis Järnväg.net, så skrivs litterorna för de här gamla expresstågen före litterareformen som Xoa5 respektive Xoa8. Men det gemena o:et är väl egentligen den s.k. 'bogginollan' som av typografiska skäl ersatts av ett litet o och inte en gemen nolla (en liten siffra [size=small]0[/size]). Det har ju inte alltid varit så lätt att skriva en liten nolla på dåtidens skrivmaskiner men även dagens datorer fordrar lite mer jobb för att skriva kapitäla siffror.

Men åter till inlägget ovanför mitt aktuella svar så undrar jag om det är fråga om något slags hyperkorrektion att man nu här i tråden skriver de tidigare litterorna som X0a5 respektive X0a8 istället för som det verkar vara vanligast idag Xoa5 och Xoa8? Dvs. att man på detta sätt vill poängtera att det är fråga om boggisiffran 0 i motorvagnslitterorna?!

Problemet är väl närmast av historiskt intresse eftersom vi inte normalt använder bogginollor numer! Men det blir onekligen lite förvirrande i onödan att skriva X0a5 eller X0a8 när man vant sig vid det tidigare 'felet' med att skriva ett litet o för den här bogginollan. ;-)

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 02:04 (2380 dagar sedan) @ Arne

Men åter till inlägget ovanför mitt aktuella svar så undrar jag om det är fråga om något slags hyperkorrektion att man nu här i tråden skriver de tidigare litterorna som X0a5 respektive X0a8 istället för som det verkar vara vanligast idag Xoa5 och Xoa8? Dvs. att man på detta sätt vill poängtera att det är fråga om boggisiffran 0 i motorvagnslitterorna?!

Problemet är väl närmast av historiskt intresse eftersom vi inte normalt använder bogginollor numer! Men det blir onekligen lite förvirrande i onödan att skriva X0a5 eller X0a8 när man vant sig vid det tidigare 'felet' med att skriva ett litet o för den här bogginollan. ;-)

Det här med bogginollan kommer vi in på lite då och då.
Helmstein-Runberger beskriver det här rätt utförligt i sina bokverk (plus en massa annat om litterasystemet)
Ursprunget till nollan ska ha varit att när de första boggivagnarna kom hade de modernaste vagnarna ett grundlittera på 1 och mindre än 1 var ju 0 så de nya vagnarna fick littera som började på noll. 1902 tycks SJ ha gett direktiv om att bogginollan skulle skrivas med ett gement o men fortfarande betraktas som en nolla och uttalas som noll. Orsak kan ha varit att skilja bogginollan från efterföljande litterasiffror men det är spekulation.
Med det nya litterasystemet från 1970 försvinner bogginollan och boggi betraktas som normalt. Eventuella tvåaxliga vagnar får i stället ett V i litterat som exempelvis resgodsvagnar FV1, FV2 och flera

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Arne, Tuesday, October 17, 2017, 20:21 (2380 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men åter till inlägget ovanför mitt aktuella svar så undrar jag om det är fråga om något slags hyperkorrektion att man nu här i tråden skriver de tidigare litterorna som X0a5 respektive X0a8 istället för som det verkar vara vanligast idag Xoa5 och Xoa8? Dvs. att man på detta sätt vill poängtera att det är fråga om boggisiffran 0 i motorvagnslitterorna?!

Problemet är väl närmast av historiskt intresse eftersom vi inte normalt använder bogginollor numer! Men det blir onekligen lite förvirrande i onödan att skriva X0a5 eller X0a8 när man vant sig vid det tidigare 'felet' med att skriva ett litet o för den här bogginollan. ;-)


Det här med bogginollan kommer vi in på lite då och då.
Helmstein-Runberger beskriver det här rätt utförligt i sina bokverk (plus en massa annat om litterasystemet)
Ursprunget till nollan ska ha varit att när de första boggivagnarna kom hade de modernaste vagnarna ett grundlittera på 1 och mindre än 1 var ju 0 så de nya vagnarna fick littera som började på noll. 1902 tycks SJ ha gett direktiv om att bogginollan skulle skrivas med ett gement o men fortfarande betraktas som en nolla och uttalas som noll. Orsak kan ha varit att skilja bogginollan från efterföljande litterasiffror men det är spekulation.
Med det nya litterasystemet från 1970 försvinner bogginollan och boggi betraktas som normalt. Eventuella tvåaxliga vagnar får i stället ett V i litterat som exempelvis resgodsvagnar FV1, FV2 och flera

Frågan är kanske då varför någon idag skulle behöva att 'hyperkorrigera' dessa gamla loklitterorna genom att skriva X0a5 respektive X0a8? Det var närmast detta som jag finner lite märkligt. Är det kanske för att inför omgivningen på detta sätt markera att man vet (läs: är tågnörd :-D ) och mycket väl känner till att det gemena o:et ska utläsas som en nolla, 0? Men varför behövs detta om flertalet har lärt sig om litterornas historia exempelvis här i Järnvägshistoriskt forum och alltså redan är bildade i loklitterornas underbara värld?

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 21:09 (2380 dagar sedan) @ Arne

Men åter till inlägget ovanför mitt aktuella svar så undrar jag om det är fråga om något slags hyperkorrektion att man nu här i tråden skriver de tidigare litterorna som X0a5 respektive X0a8 istället för som det verkar vara vanligast idag Xoa5 och Xoa8? Dvs. att man på detta sätt vill poängtera att det är fråga om boggisiffran 0 i motorvagnslitterorna?!

Problemet är väl närmast av historiskt intresse eftersom vi inte normalt använder bogginollor numer! Men det blir onekligen lite förvirrande i onödan att skriva X0a5 eller X0a8 när man vant sig vid det tidigare 'felet' med att skriva ett litet o för den här bogginollan. ;-)


Det här med bogginollan kommer vi in på lite då och då.
Helmstein-Runberger beskriver det här rätt utförligt i sina bokverk (plus en massa annat om litterasystemet)
Ursprunget till nollan ska ha varit att när de första boggivagnarna kom hade de modernaste vagnarna ett grundlittera på 1 och mindre än 1 var ju 0 så de nya vagnarna fick littera som började på noll. 1902 tycks SJ ha gett direktiv om att bogginollan skulle skrivas med ett gement o men fortfarande betraktas som en nolla och uttalas som noll. Orsak kan ha varit att skilja bogginollan från efterföljande litterasiffror men det är spekulation.
Med det nya litterasystemet från 1970 försvinner bogginollan och boggi betraktas som normalt. Eventuella tvåaxliga vagnar får i stället ett V i litterat som exempelvis resgodsvagnar FV1, FV2 och flera


Frågan är kanske då varför någon idag skulle behöva att 'hyperkorrigera' dessa gamla loklitterorna genom att skriva X0a5 respektive X0a8? Det var närmast detta som jag finner lite märkligt. Är det kanske för att inför omgivningen på detta sätt markera att man vet (läs: är tågnörd :-D ) och mycket väl känner till att det gemena o:et ska utläsas som en nolla, 0? Men varför behövs detta om flertalet har lärt sig om litterornas historia exempelvis här i Järnvägshistoriskt forum och alltså redan är bildade i loklitterornas underbara värld?

Kanske inte det största av problem men i tågvärlden vill vi ju gärna närma oss någon exakthet. Och rätt skrivet ska väl dessa litteror skrivas som Xoa5 respektive Xoa8 jag kan i vart fall inte erinra mig ha sett något annat i skrift.

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Kjell Friberg, Tuesday, October 17, 2017, 21:20 (2380 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Den som är minst konsekvent i detta fall är SJ, tro de eller ej. I löpande text används normalt gement o men slå upp vilket "modernt" ändringstryck som helst till särtryck 263 och se efter!
För övrigt är "övergången" till att använda vanliga nollor som bogginollor ett "önskemål" från den elektroniska sorteringsvärlden som inte kan lära sig rent maskinmässigt om det är ett gement o eller en bogginolla; noll kommer före ett medan o kommer långt senare.

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – 'bogginollan'

av Sven Bårström, Wednesday, October 18, 2017, 06:49 (2379 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Egentligen borde jag inte säga något i denna sak!
Men jag tycker nog att gamla SJF 420 kan tjäna åtminstone mig som vägledning. Där står alla sifferunderlittera (alltså även 0) med gemensam teckenstorlek. I det fallet är den något mindre än huvudlitterastorleken, men sådant skrivsätt är ju ganska svårhanterligt med dagens skrivhjälpmedel. Så det får bli 0 också i fortsättningen - för min del. Exempelvis vagnlittera DF018.
Sven B

Tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967? – Tack Sven!

av Leif B, Wednesday, October 18, 2017, 14:29 (2379 dagar sedan) @ Sven Bårström

Egentligen borde jag inte säga något i denna sak!
Men jag tycker nog att gamla SJF 420 kan tjäna åtminstone mig som vägledning. Där står alla sifferunderlittera (alltså även 0) med gemensam teckenstorlek. I det fallet är den något mindre än huvudlitterastorleken, men sådant skrivsätt är ju ganska svårhanterligt med dagens skrivhjälpmedel. Så det får bli 0 också i fortsättningen - för min del. Exempelvis vagnlittera DF018.
Sven B

Tack Sven för alla intressanta, kunniga och faktaspäckade inlägg! För min del får du skrivar nollor precis hur du vill.

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Dan Ingvar, Tuesday, October 17, 2017, 10:40 (2380 dagar sedan) @ Sven Bårström

De kördes i början med X0a7 och BC0x7 (alltså släpvagnar med en lite 2-klassavdelning).

När jag kom till medvetande hette de X7 och UB7X och gick som lokaltåg mellan Göteborg och Alingsås. Minns att en X7:a hade kvar små skyltar med sittplatsnummer.

Finns det några interiörbilder från den tiden de gick Göteborg - Norrköping?

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Sven Bårström, Tuesday, October 17, 2017, 19:21 (2380 dagar sedan) @ Dan Ingvar

I SJK bok Svenska Elmotorvagnar (förf Tore Nordin) finns en planritning av en BC0x7 med 11 fåtöljer för 2 klass och ett litet pentry "innanför" detta utrymme. I boken står vagnarna angivna som tillkomna 1956 och med litt AB0x7. Redan 1950 byggdes en vagn om till BC0x7 för vintertrafiken Boden - Ånge som gick dagtid på vintrarna en tid. Mer finns att läsa i boken, sid 71 - 75.
Sven B

DetTidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Dan Ingvar, Tuesday, October 17, 2017, 21:08 (2380 dagar sedan) @ Sven Bårström

... och den boken står i min bokhylla. Får väl läsa den lite mer noga.
Tack

/Ingvar

Tidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Peter Lidskog, Monday, October 16, 2017, 22:02 (2381 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Utkast till Xoa5 omloppsplan tidtabell 167. Tur 3 tycks vara Norrköping - Göteborg ToR, och tur 4 Göteborg - Västerås ToR över Nässjö.

[url=https://postimg.org/image/fh0qm9561/][img]https://s20.postimg.org/4hfjaner1/Xoa5_Turlista_167.jpg[/img][/url]

Tidtabell för tågen Norrköping - Nässjö - Falköping 1967?

av Bengt H, Monday, October 16, 2017, 22:53 (2381 dagar sedan) @ Peter Lidskog

En tågplaneperiod senare annonserades tåget till Västerås som tåg 486 men det borde vara motsvarande tur 4 i omloppsplanen som här den 28 februari 1969 lämnar Flen och går upp mot Eskilstuna och Västerås.

[url=https://flic.kr/p/CoXcc7][img]https://farm5.staticflickr.com/4444/23888575368_1a64719fa3_b.jpg[/img]