Tidangivelse på Järnväg: Normaltid (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 17, 2017, 19:16 (2376 dagar sedan)

Ämnet inspirerade lite. När de första järnvägarna kom levde vi fortfarande med lokaltid allt efter meridian. Det skilde 49 minuter mellan Göteborgstid och Haparanda . Allt med liten betydelse för vanligt folk.
Med järnvägen och dess behov av exakta tidangivelser blev det annorlunda.
För de först öppnade SJ sträckorna användes Stockholmstid för det som utgick därifrån och Göteborgstid för det som utgick från Göteborg och även Malmö.
När Västra stambanan öppnades 1862 infördes Göteborgstid för hela Vsb, en fördel ansågs att med den tiden kunde man inte missa tåg av misstag bara komma för tidigt.
När Södra anslöt i Falköping 1864 fick även den Göteborgstid i sin helhet och med det hela SJ. Lokala anslag kunde finnas med tabeller som jämförde lokal tid med järnvägstid och jag tror att någonstans fanns också klockor som angav flera tider.
Man insåg att arrangemanget var mycket opraktiskt och värre blev det vartefter järnvägsnätet byggdes ut så från många håll kom förslag om en gemensam tid. Järnvägen själv vågade inte komma med förslag i ärendet eftersom man trodde att det inte skulle gå att genomföra med det diskuterades grundligt i Riksdagen och det fanns förslag om att Stockholmstid skulle vara normerande. Men till sist enades man om att en tid ungefär vid Örebro meridian vore bäst och detta genomfördes också från 1/1 1879 när alla klockor fick ställas om. Efter en liten justering med 14 sekunder 1899 har vi haft svensk normaltid och det är alltså järnvägens förtjänst.

Tidangivelse på Järnväg: Normaltid

av Bjorn Markland, Wednesday, October 18, 2017, 21:40 (2375 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Att järnvägen fick en enhetlig tid ställde ju krav på att samordna alla stationernas klockor. I rättegångshandlingarna från målet om Sandsjöolyckan den 23 december 1864 är en av frågorna huruvida stationsuret i Sandsjö visade rätt tid. Härom förmäler konduktören Fredrik Ludvig Brandt på fråga av notarien Staaff, "att de särskilde stationernas klockor någon gång bruka gå olika sins emellan, dervid tiden emellan dem skiljt på två eller tre ja till och med fyra minuter". Baningenjören Rosentvist (så stavad i protokollet) upplyser då "att hvarje morgon allmän signal gifves utefter hela linien, hvarefter samtlige klockorne, åtminstone inom samma distrikt, ställas lika, så att vid stationerne till och med Sandsjö uren ställas efter Malmö tid, hvaremot Nässjö liggande i andra trafikdistriktet, emellanåt får tid från Göteborg eller Falköping; och förmäler [stationsinspektoren] Bergström, att ifrågavarande morgon Nässjö stationsur varit stäldt efter tid, som redan erhållits från Göteborg, att vanligen längre fram på dagen tiden regleras de olika distrikten emellan, att Göteborgs tid och Malmö tid ofta skilja på till och med tre minuter ...".

Jag har också för mig att jag någonstans i samma protokoll har läst att ett vittne försäkrat att han inte kunnat se fel på stationsuret, eftersom detta haft endast en minutvisare. Jag har dock inte hittat den passagen. Det skulle vara intressant att veta hur ett stationsur med en minutvisare för järnvägstid och en för astronomisk tid var utförd. Kanske var visarna målade i olika kulörer.

Tidangivelse på Järnväg: Normaltid

av Ola Almquist, Wednesday, October 18, 2017, 22:26 (2375 dagar sedan) @ Bjorn Markland

Att järnvägen fick en enhetlig tid ställde ju krav på att samordna alla stationernas klockor. I rättegångshandlingarna från målet om Sandsjöolyckan den 23 december 1864 är en av frågorna huruvida stationsuret i Sandsjö visade rätt tid. Härom förmäler konduktören Fredrik Ludvig Brandt på fråga av notarien Staaff, "att de särskilde stationernas klockor någon gång bruka gå olika sins emellan, dervid tiden emellan dem skiljt på två eller tre ja till och med fyra minuter". Baningenjören Rosentvist (så stavad i protokollet) upplyser då "att hvarje morgon allmän signal gifves utefter hela linien, hvarefter samtlige klockorne, åtminstone inom samma distrikt, ställas lika, så att vid stationerne till och med Sandsjö uren ställas efter Malmö tid, hvaremot Nässjö liggande i andra trafikdistriktet, emellanåt får tid från Göteborg eller Falköping; och förmäler [stationsinspektoren] Bergström, att ifrågavarande morgon Nässjö stationsur varit stäldt efter tid, som redan erhållits från Göteborg, att vanligen längre fram på dagen tiden regleras de olika distrikten emellan, att Göteborgs tid och Malmö tid ofta skilja på till och med tre minuter ...".

Har någon uppgift om hur den allmänna signalen gavs? Via telegrafen?

Jag har också för mig att jag någonstans i samma protokoll har läst att ett vittne försäkrat att han inte kunnat se fel på stationsuret, eftersom detta haft endast en minutvisare. Jag har dock inte hittat den passagen. Det skulle vara intressant att veta hur ett stationsur med en minutvisare för järnvägstid och en för astronomisk tid var utförd. Kanske var visarna målade i olika kulörer.

Jag letade på Samlingsportalen men hittade ingen bild på något ur. Däremot finns en bild på [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBAA07115]tidtabellen för det kongl. festtåget på VSb[/link].

EDIT: [link=http://dguv.forum24.se/dguv-post-304.html]Här[/link] finns en bild på ett Linderothsur.

M.v.h.
Ola

Tidangivelse på Järnväg: Normaltid

av Bjorn Markland, Wednesday, October 18, 2017, 23:17 (2375 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant bild! Järnvägsmännen visste förstås vilken visare som var vilken, men allmänheten var nog ursäktad om den inte fattade vilken tid som låg före.

Tidsignalen måste väl ha kommit på bantelegrafen. På ett senare ställe i protokollet än det jag citerade sägs att stationsinspektoren Bergström "upplyser, i anledning af [banmästaren Anders] Ströanders vittnesmål rörande tidsskillnaden emellan stationsuren i Nässjö och Sandsjö, att Nässjö stationsur drager sig före omkring sex minuter i dygnet och derföre måste ställas ett par gånger om dagen ... samt att, enär den 23 sistlidne December tåg skulle till Nässjö ankomma kl. 7,37 på morgonen, tid redan förut på dagen begärts och erhållits från någon af hufvudstationerne i samma distrikt Göteborg, Fahlköping eller Jönköping". Något annat sätt att begära tidsangivelse än telegrafiskt lär knappast ha funnits.

Tidangivelse på Järnväg: Normaltid

av Kjell Friberg, Thursday, October 19, 2017, 14:52 (2374 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag inte minns helt tokigt skrev Sune Lantz i ett nummer av Tåg och Spår om hur rätt tid kablades ut via telegrafen. Jag skall leta i mina gömmor om ag har detta nummer.