Svensk järnvägsindustris export på museum? (Järnväg allmänt)

av Christer Brimalm, Wednesday, October 18, 2017, 15:25 (2375 dagar sedan)

Med risk för att detta säkert diskuterats tidigare i detta forum, vill jag, med anledning av att Sveriges Järnvägsmuseum nu ska göras om, ta upp frågan om inte den svenska järnvägsindustrins export till andra länder borde vara representerad på museet.
Främst tänker jag då på lok och vagnar.

Kanske finns fortfarande möjlighet att få tag på ett av de 500 ånglok som Nydqvist & Holm byggde till Sovjetunionen. Det vore väl värt att försöka köpa tillbaka ett sådant i så fall.Det är mitt önskemål nr 1 i detta sammanhang.

Nu är väl troligtvis alla ånglok som byggdes i Sverige för Turkiets räkning skrotade? Samma med de till Iran, Holland m.fl.länder.Så sådana kan vi väl glömma?

Ellok som byggdes för Rumänien och Jugoslavien kanske däremot ännu är möjliga att få tag på. Något sådant vore väl intressant att kunna visa upp.

Sedan bör det förstås självklart ingå en "gammeldansk" (Mx eller My) i samlingen.Dessa har ju nu på senare år gått så mycket i Sverige också att de även av det skälet platsar.

Ett par lok (ryska ångloket + My eller Mx) och så en kompletterande utställning av modeller och foton etc vore väl inte dumt.

Vad tycker ni?

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Thomas Eriksson, Wednesday, October 18, 2017, 17:40 (2375 dagar sedan) @ Christer Brimalm

En av Hectorrails förstlingar, litt 161, hade väl suttit fint. Representerande svensk elloksexport och återanvändning i samma lok.

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Svante Andersson, Wednesday, October 18, 2017, 22:26 (2375 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Du glömde smalspåriga elektrolok till Spanien, normalspåriga till Polen, AEM7 och ALP44 till USA.

SA

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Granis, Wednesday, October 18, 2017, 22:47 (2375 dagar sedan) @ Svante Andersson

... och ASJ´s motorvagnar till Colombia; 914 mm spårvidd; men provkörda i Sverige på 891 mm och fd MÖJ innan leverans. Kanske finns det nåt "renoveringsbart" kvar i Colombia, även om man tydligen hade liknande fordon från Japan som gick i trafik längre?

/ L G

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Ola Almquist, Wednesday, October 18, 2017, 23:26 (2375 dagar sedan) @ Granis

... och ASJ´s motorvagnar till Colombia; 914 mm spårvidd; men provkörda i Sverige på 891 mm och fd MÖJ innan leverans. Kanske finns det nåt "renoveringsbart" kvar i Colombia, även om man tydligen hade liknande fordon från Japan som gick i trafik längre?

/ L G

I Portugal finns det ett par NOHAB-motorvagnar kvar, men dem tror jag inte att de släpper...
[link=https://www.caminhosdeferro.pt/preservacao/tag/cp-0111/]APAC[/link]

M.v.h.
Ola

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, October 19, 2017, 07:07 (2374 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och ända ner till Åtvidaberg ibland med möte och förbigång och uppkörning av växel i Lakvik Åsyna vittne till detta. Den unga då, i dag gubben Sääf.

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Svempa, Thursday, October 19, 2017, 07:18 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I St Petersburg står ett av de ryska loken på ett museum . och vad jag har hört så finns 2 st till kvar Skick och placering är för mig okänt i nuläget.

Shaens inspektionsvagn måhända?

av BD, Thursday, October 19, 2017, 08:20 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[image]

Föreställ er att köpa denna inspektionsvagn och en liten gruppresa på den Transiranska järnvägen och sedan till Gävle för att sedan vara utställningsföremål.

[image]

[image]

[image]

Vad tycker man på Järnvägsmuseum

av Christer Brimalm, Thursday, October 19, 2017, 10:58 (2374 dagar sedan) @ BD

Det hade varit intressant med någon kommentar från Sveriges Järnvägsmuseum om hur man ser på det här ämnet? Det är naturligtvis alltid en plats- och resursfråga, men åtminstone ett av ryssloken tycker jag man skulle kunna försöka få hit.

Vad tycker man på Järnvägsmuseum

av Svante Andersson, Thursday, October 19, 2017, 11:29 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det hade varit intressant med någon kommentar från Sveriges Järnvägsmuseum om hur man ser på det här ämnet? Det är naturligtvis alltid en plats- och resursfråga, men åtminstone ett av ryssloken tycker jag man skulle kunna försöka få hit.

En tanke som jag tror du genast kan glömma... tänk på hur mycket som rensats ut där de senaste åren för att ekonomin ska gå ihop.

SA

Vad tycker man på Järnvägsmuseum

av Granis, Thursday, October 19, 2017, 12:41 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Fast allt (typ) behöver ju inte hamna på SvJvm. Men dessa skulle kanske med hjälp av en "utökad bevarandeplan" (d v s man vill s a s bevara mer än vad som egentligen finns kvar i Sverige) kunna samla resurser och intresse för dylika projekt och anskaffningar. Vad gäller Colombiamotorvagnen hade jag t ex tänkt på vissa smalspår i Småland och "närområdet", och alltså inte Gävle. Men det är ju inte [b]lite[/b] resurser som behövs för dessa projekt. Här pratar vi ju såväl anskaffning, transport som renovering. Och inga, varken i eller utanför Gävle, sitter liksom med armarna i kors och undrar över vad man ska göra med alla resurser man har...

/ L G :-|

Vad tycker man på Järnvägsmuseum

av Anders Sandgren, Thursday, October 19, 2017, 15:17 (2374 dagar sedan) @ Granis

Jag tycker det inte är järnvägsmuseets sak riktigt att ta hand om allt som har tillverkats.
Ett rysslok kunde möjligen vara intressant för Trollhättan, t.ex Nohab's ångloksklubb men inte för museet i Gävle.
Svenska företag har exporterat mängder av materiel för järnvägar runtom i världen och det är nog mer i deras intresse att ta vara på dem. I den mån de finns kvar. Möjligen kan man stödja dem med råd mm för materielens bevarande om det behövs. Lok & vagnar för i Sverige udda spårvidder är svårplacerade här.
ASEA-konstruerade lok typ Rb för export som senare har kommit hit har ju ett intresse som lok som faktiskt har använts här. Däremot kan det finnas materiel som har exporterats och som kan vara av intresse här om motsvarande svenska varianter ej bevarats. Men det gäller ju även importade typer som kan ha försvunnit här men finnas kvar annorstädes.

Om det nu inte är så att vi helt omfokuserar på materielens ursprung och inte bryr oss om var de använts och då helt sonika skickar alla B&P-loken till Manchester, HM Konungens audiensvagn till Berlin etc.

Vad tycker man på Järnvägsmuseum

av Svempa, Thursday, October 19, 2017, 17:16 (2374 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ville inte Norrbottens jvm ha en plattformsvagn Denna eller en F7 exteriört återställd till DFo 20. skulle vara kul.

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, October 19, 2017, 11:07 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det är ett alldeles utmärkt förslag!
Förutom den järnvägshistoriska aspekten skulle detta även illustrera en viktig epok i den svenska industrins utveckling - när stora, i många fall riktade, beställningar från den offentliga sektorn skapade utrymme för teknikutveckling och export.

Sedan kan man naturligtvis - som framgår av andra inlägg - fundera på vilka fordon som i så fall skall exponeras. För min del tror jag att det skall vara ett fåtal - men representativa - fordon, om listan blir för lång är risken att det hela aldrig blir av. Kanske ett ånglok, ett diesellok och ett eller två ellok?

En museal fråga som jag själv inte har något svar på (inte ännu i varje fall!) är om urvalet skall visa "särskiljande" exportfordon - dit kan vi kanske räkna "sovjetloken" - eller om vi väljer fordon som i mångt och mycket är nära släktingar till fordon som rullat på svenska banor - t ex ALP-44. Bägge infallsvinklarna är intressanta.

/TKO

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av V1, Thursday, October 19, 2017, 22:28 (2374 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Kan SJM ha intresse av att bevara något av alla de svenska industriloken som gjort tapper tjänst för sveriges industrier? Jag tänker i första hand på lok från ASJF och Oskarshamn (om nu något finns kvar?).

Mvh Erik.

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av mormorsgruvan, Friday, October 20, 2017, 11:15 (2373 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Varför inte i skala 1:10.
Christer Brimalm är väl en duktig modellbyggare?
Järnvägsmuseum har väl redan några fordon i denna skala?

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Granis, Friday, October 20, 2017, 12:01 (2373 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ingen dum idé. Inte [i]alls[/i] nån dum idé.. På så sätt slipper man en massa anskaffnings- och transportkostnader, och om tanken ändå aldrig var att göra "återimporterade" fordon körbara blir slutresultatet i princip detsamma: "Skådebröd". Och renoveringskostnader kan läggas på andra "befintliga" fordon. Så, ett förslag: En (permanent) utställning på "nya" järnvägsmuséet betitlad "Svensk järnvägsexport i skala 1:10"!

/ L G :-)

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Leif B, Friday, October 20, 2017, 13:13 (2373 dagar sedan) @ Granis

Ingen dum idé. Inte [i]alls[/i] nån dum idé.. På så sätt slipper man en massa anskaffnings- och transportkostnader, och om tanken ändå aldrig var att göra "återimporterade" fordon körbara blir slutresultatet i princip detsamma: "Skådebröd". Och renoveringskostnader kan läggas på andra "befintliga" fordon. Så, ett förslag: En (permanent) utställning på "nya" järnvägsmuséet betitlad "Svensk järnvägsexport i skala 1:10"!

/ L G :-)

Det låter som en strålande idé ..... men var inte för säker på anskaffningskostnaderna blir lägre. Förra gången man byggde 1:10-modeller kostade de mer än 1:1-modellerna!

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Granis, Friday, October 20, 2017, 14:55 (2373 dagar sedan) @ Leif B

Precis. Men vi kan väl enas om (lägre) transport och (ev) importkostnader i varje fall? 1:10-modellerna är förvisso mest imponerande med sin storlek och detaljrikedom, men underlättar det så är ju skala 1:87 ett "budgetalternativ". Tar mindre plats dessutom. Och eftersom namnet "Brimalm" nämndes i sammanhanget så är det i så fall ganska logiskt måhända......

/ L G

Svensk järnvägsindustris export på museum?

av Lennart Petersen, Friday, October 20, 2017, 16:54 (2373 dagar sedan) @ Leif B

Ingen dum idé. Inte [i]alls[/i] nån dum idé.. På så sätt slipper man en massa anskaffnings- och transportkostnader, och om tanken ändå aldrig var att göra "återimporterade" fordon körbara blir slutresultatet i princip detsamma: "Skådebröd". Och renoveringskostnader kan läggas på andra "befintliga" fordon. Så, ett förslag: En (permanent) utställning på "nya" järnvägsmuséet betitlad "Svensk järnvägsexport i skala 1:10"!

/ L G :-)


Det låter som en strålande idé ..... men var inte för säker på anskaffningskostnaderna blir lägre. Förra gången man byggde 1:10-modeller kostade de mer än 1:1-modellerna!

Man har gjort någon kalkyl som visade på att de i sig fantastiskt detaljrika 1/10 modellernas arbetskostnad motsvarar uppåt 10 miljoner kr per styck i dag.
Gd Granholm lär ha fått hispan när han såg vad man kostade på och gav omedelbart direktiv om att man fick sluta med modellbyggeriet och skrev under med rödpenna : "och så får ej eller ske". Man tilläts dock att bygga färdigt det som var på gång.
i senare tid har tillkommit några moderna modeller men man ser att dom inte når upp till de äldre exemplaren riktigt.

Avklädda fordon på skrå

av BD, Friday, October 20, 2017, 19:40 (2373 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Intressanta utställningsobjekt skulle vara ramverk med hjul och maskinrörelse utan hytt och panna. Kanske ställda på skrå för bättre överblick.
Finns ju gott om B- och E-lok att klä av".