Svensk järnvägsindustris export på museum? (Järnväg allmänt)
Med risk för att detta säkert diskuterats tidigare i detta forum, vill jag, med anledning av att Sveriges Järnvägsmuseum nu ska göras om, ta upp frågan om inte den svenska järnvägsindustrins export till andra länder borde vara representerad på museet.
Främst tänker jag då på lok och vagnar.
Kanske finns fortfarande möjlighet att få tag på ett av de 500 ånglok som Nydqvist & Holm byggde till Sovjetunionen. Det vore väl värt att försöka köpa tillbaka ett sådant i så fall.Det är mitt önskemål nr 1 i detta sammanhang.
Nu är väl troligtvis alla ånglok som byggdes i Sverige för Turkiets räkning skrotade? Samma med de till Iran, Holland m.fl.länder.Så sådana kan vi väl glömma?
Ellok som byggdes för Rumänien och Jugoslavien kanske däremot ännu är möjliga att få tag på. Något sådant vore väl intressant att kunna visa upp.
Sedan bör det förstås självklart ingå en "gammeldansk" (Mx eller My) i samlingen.Dessa har ju nu på senare år gått så mycket i Sverige också att de även av det skälet platsar.
Ett par lok (ryska ångloket + My eller Mx) och så en kompletterande utställning av modeller och foton etc vore väl inte dumt.
Vad tycker ni?