PFJ personvagnar, igen (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, October 18, 2017, 19:16 (2374 dagar sedan)

Under åren har det några gånger diskuterats den första personvagnsuppsättningen vid PFJ (Pålsboda-Finspång Järnväg). Här är länk till en tråd från 2009
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=43978

Här listar Stig Lundin vagnarna;
PFJ 1, Atlas 1874, A, 76 AD, 00 A, 10 AC, 25 rev
PFJ 2, Atlas 1874, A, 76 AD, 06 C, 43 tjv NÖJ 2
PFJ 3, Atlas 1876, AD, 02 A, 09 AC, 23 CD 71, 32 såld Fundo
PFJ 11, Atlas 1874, C, 1x C? 3
PFJ 12, Atlas 1874, C, 01 CD, 20 sjukv 81, 34 rev, kvar jaktstuga
PFJ 13, Atlas 1874, C, 01 CD, 32 såld Fundo
PFJ 14, Atlas 1874, C, 22 rev
PFJ 15, Atlas 1874, C, 14 slopad
PFJ 16, Atlas 1874, C, 20 rev

Dock kvarstår ett frågetecken, vilken vagn är det som är bevarad i Linköping, nr 3?

Så till några nya frågor. Jag byggde för flera år sedan en PFJ vagn (3:e klass/post) som jag nu tänkte försöka märka.

[image]

Som förebild har jag använt detta foto som återfinns på Samlingsportalen Jvm.KDAJ01704 (fjärde vagnen från slutet)

[image]

Intressant är att bildtexten anger;
Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ lok 1 "Finspong". Godsvagnar, NÖJ 77, 1134, 1105, 1141

Bilden finns publicerad på flera olika ställen. Bland annat i Tåg och Spår nr 37/38 från oktober 1974. Här anges bilden vara från PFJ år 1874 medan Samlingsportalen anger den från efter 1920.

Kan någon identifiera personvagnarna till individer?

Så undrar jag hur PFJ personvagnar var märkta ursprungligen? Jag vill egentligen inte ifrågasätta märkningen som den bevarade vagnen idag vid museet i Linköping har men jag upplever den tveksam. Någon som har kunskap om originalmärkningen hos PFJ?

Ola Ahlström
Malmö

PFJ personvagnar, igen

av Ola Almquist, Wednesday, October 18, 2017, 22:14 (2374 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Här listar Stig Lundin vagnarna;
PFJ 1, Atlas 1874, A, 76 AD, 00 A, 10 AC, 25 rev
PFJ 2, Atlas 1874, A, 76 AD, 06 C, 43 tjv NÖJ 2
PFJ 3, Atlas 1876, AD, 02 A, 09 AC, 23 CD 71, 32 såld Fundo
PFJ 11, Atlas 1874, C, 1x C? 3
PFJ 12, Atlas 1874, C, 01 CD, 20 sjukv 81, 34 rev, kvar jaktstuga
PFJ 13, Atlas 1874, C, 01 CD, 32 såld Fundo
PFJ 14, Atlas 1874, C, 22 rev
PFJ 15, Atlas 1874, C, 14 slopad
PFJ 16, Atlas 1874, C, 20 rev

Dock kvarstår ett frågetecken, vilken vagn är det som är bevarad i Linköping, nr 3?

Jag tolkar det som att Stig har kommit fram till att det är PFJ C 11, senare NÖJ C(?) 3.

[image]

Intressant är att bildtexten anger;
Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ lok 1 "Finspong". Godsvagnar, NÖJ 77, 1134, 1105, 1141

Bilden finns publicerad på flera olika ställen. Bland annat i Tåg och Spår nr 37/38 från oktober 1974. Här anges bilden vara från PFJ år 1874 medan Samlingsportalen anger den från efter 1920.

Nu har jag inte jubileumsboken från 1924 men det skulle inte förvåna mig om bilden togs omkring detta år. Det var inte ovanligt att man fotograferade ett gammalt och ett nytt tågsätt på detta sätt. Det finns ett antal bilder som Stig Nyberg angav som tagna ca 1923. Samlingsportalen. Jag antar att att det är denna bild som avses.

FOTO NÖJ-22 R. MILJÖ NÖJ 1 m blandat tåg fr äldsta tiden ca 1923 T9/87

Så undrar jag hur PFJ personvagnar var märkta ursprungligen? Jag vill egentligen inte ifrågasätta märkningen som den bevarade vagnen idag vid museet i Linköping har men jag upplever den tveksam. Någon som har kunskap om originalmärkningen hos PFJ?

Varför inte? Jag anser att allt som museer och museiföreningar har gjort bör noggrannt analyseras innan man använder det som källa för t.ex. modellbygge (vilket jag själv absolut inte sysslar med).
Målning och märkning från många renoveringar, framför allt tidiga, är sällan antikvariskt gjorda. Linköping är absolut inte något undantag. Här finns en bild som kan vara till ledning. Man kan ana de romerska treornas höjd och utförande. Sedan ser man tyvärr inte så mycket mer. Jag tycker mig se en form av linjering men det är inte tydligt.

M.v.h.
Ola

PFJ personvagnar, igen

av Ola Ahlström, Wednesday, October 18, 2017, 22:52 (2374 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tolkar det som att Stig har kommit fram till att det är PFJ C 11, senare NÖJ C(?) 3.

Här finns en bild som kan vara till ledning. Man kan ana de romerska treornas höjd och utförande. Sedan ser man tyvärr inte så mycket mer. Jag tycker mig se en form av linjering men det är inte tydligt.

M.v.h.
Ola

Tack,

skall börja med att komplettera mig själv. Stig anger faktiskt att;
"Vagnen i Linköping med nr 3 är urspr PFJ C 11"

Vidare är bilden du nämner (Samlingsportalen Jvm.KDAE08764)
[image]

som jag förvisso sett tidigare, men inte detaljstuderat, och som visar som du säger flera intressanta detaljer. Dels är det en bromsad vagn vilket syns av den "inkapslade" bromsveven på vagnsgaveln, dels de romerska siffrorna "III" på de yttersta dörrarna, men vad är det som kan antydas på de innersta dörrparen? Kan det vara landskapsvapen och/eller bansignatur?

Bilden med romerska siffror stärker utseendet som vagnen i Linköping har, jag får kanske ompröva min tidigare uppfattning.

Ola Ahlström
Malmö

PFJ personvagnar, igen

av Ola Almquist, Wednesday, October 18, 2017, 23:37 (2374 dagar sedan) @ Ola Ahlström


Vidare är bilden du nämner (Samlingsportalen Jvm.KDAE08764)
[image]

som jag förvisso sett tidigare, men inte detaljstuderat, och som visar som du säger flera intressanta detaljer. Dels är det en bromsad vagn vilket syns av den "inkapslade" bromsveven på vagnsgaveln, dels de romerska siffrorna "III" på de yttersta dörrarna, men vad är det som kan antydas på de innersta dörrparen? Kan det vara landskapsvapen och/eller bansignatur?

Bilden med romerska siffror stärker utseendet som vagnen i Linköping har, jag får kanske ompröva min tidigare uppfattning.

Jo, men jag tvivlar på att siffrorna var vita, för det är de väl idag? Jag har för mig att jag sett en bild på ett snirkligt PFJ-monogram någonstans men minns inte var.

M.v.h.
Ola

PFJ personvagnar, igen

av Ola Ahlström, Thursday, October 19, 2017, 00:21 (2374 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, men jag tvivlar på att siffrorna var vita, för det är de väl idag? Jag har för mig att jag sett en bild på ett snirkligt PFJ-monogram någonstans men minns inte var.

M.v.h.
Ola

Kan det vara denna bild du tänker på?

[image]

Samlingsportalen Jvm.KDAJ01650

Den högra personvagnen är av nästa generation vagnar medan den mellersta personvagnen troligen är en av förstaklassvagnarna PJF 1-3.

Ola Ahlström
Malmö

PFJ personvagnar, igen

av Stefan Olsson, Wednesday, November 01, 2017, 10:13 (2361 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En vagn som kanske skulle kunna vara till nytta i sammanhanget är Baron Ekmans vagn. Den är i och för sig sparsamt smyckad, men kanske är den å andra sidan inte kluddad på. Man gjorde ju en del brutala renovering på museet vid återställande av inte minst loken en gång för länge sedan.

Har även en originalplåt till BLJ BC 1 från andraklassänden. Den har suttit över dörren under taket. Den blå färgen är djup, tonar närmast mot svart som många andra av museets äldre vagnar. Det finns två linjeringar: Den troligen äldsta är en 6 mm linje som är gul, med toning mot vanilj. Den nyare är dubbla linjer, 5mm + 3, i en skarpare gul med toning mot grönt. Inga krusiduller i hörnen.

Länk till Ekmans vagn: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBBA01426