Type C track circuit (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Thursday, October 19, 2017, 16:50 (2372 dagar sedan)

I staterna finns en typ av spårledning som kallas Type C eller AC/DC. [link=https://www.dropbox.com/s/9rwibavx20duff6/Type%20C%20track%20circuit.pdf?dl=0]Kopplingsschema som PDF[/link]

Jag funderar på om denna kan göras felsäker, eller ej. Finns det polariserade reläer som faller av växelström, eller drar alla polariserade reläer pga den rätt riktade halvperioden?

Type C track circuit

av Anders Johansson, Thursday, October 19, 2017, 17:23 (2372 dagar sedan) @ Anders_W

Den är felsäker om TC mäter likspänning!

1. Obelagd krets ger en likspänning över TC, då ena polariteten kortsluts
av dioden
2. Belagd krets kortsluter TC dvs likspänning lika med noll.
3. Bruten krets gör också att likspänningen blir noll eftersom
matningen av AC då går direkt till TC.

Type C track circuit

av Anders Järvenpää, Friday, October 20, 2017, 09:08 (2372 dagar sedan) @ Anders_W

Denna typ av "diodspårledning" har allmänt förekommit på den finska statsbanan i vägskyddsanläggningar på icke-elektrifierade banor. Den kräver polariserat spårrelä. Anordningen är billig eftersom den inte förutsätter kablage till fjärrändan men dioden måste vara robust pga förekommande åsköverspänningar. I praktiken används selenlikriktare som är i viss mån självhelande men stinker hemskt när det smäller.

Type C track circuit

av Anders_W, Friday, October 20, 2017, 10:28 (2372 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack!

Jag tror mig ha sett ett par finska ritningar via ULJ Sia.

Då är användningen i Finland densamma som i Nordamerika.

Men är reläerna immuna mot växelström? Om de inte är det blir spårledningen inte felsäker (men jag har en idé om hur man skulle kunna göra den det).

Type C track circuit

av Anders Järvenpää, Friday, October 20, 2017, 10:41 (2372 dagar sedan) @ Anders_W

Om jag inte minns fel har man använt PN-150B -reläer i dessa spårledningar samt även Siemens-spårreläer för likströmsspårledningar (V25427-). Jag har ett i hyllan här på kontoret.

Type C track circuit

av Per Wirback, Saturday, October 21, 2017, 22:03 (2370 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Om jag inte minns fel har man använt PN-150B -reläer i dessa spårledningar samt även Siemens-spårreläer för likströmsspårledningar (V25427-). Jag har ett i hyllan här på kontoret.

Reläerna som används i Type-C spårledningar är enligt vad jag har läst någonstans imuna mot växelström. (oklart var dock)
Spårledningstypen skall alltså kunna anses som felsäker. Det verkar dock som om man i Finland bara använder typen i vägskydd, men inte i Ställverk eller linjeblock.

/Per

Type C track circuit

av Anders Järvenpää, Wednesday, October 25, 2017, 09:29 (2367 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I en intervju i går med en ställverkskonstruktör vid den finska statsbanan framkom att denna typ av spårledningar, trots sina uppenbara ekonomiska fördelar, numera har blivit mycket sällsynta efter systematiskt bortbyggande eftersom man vill kunna köra med elvärme (enfas 1500V 50Hz med återgång via rälerna) även på icke-elektrifierade banor. I Finland finns både diesellok byggda för detta (Dr16) och sk. generatorvagnar. Konstruktionen kan finnas kvar i vägskydd på enstaka industrispår.

Type C track circuit

av Torbjorn_Forsman, Friday, October 20, 2017, 13:56 (2371 dagar sedan) @ Anders_W

Tekniskt sett är det ingen svårighet att göra ett relä immunt mot växelspänning. Med tillräckligt hög induktans i spolen, ger den växelspänning som skulle kunna komma ifråga inte tillräckligt hög ström för att relät ska kunna dra. Om man dessutom hjälper upp saken med en permanentmagnet någonstans i den magnetiska kretsen, så vinner man att varannan halvperiod ger en kraft på ankaret som strävar åt samma håll som returfjädern, dvs att hålla relät i viloläge.