GHJ: Fågel Fenix, SJ Cp 407 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson II, Thursday, October 19, 2017, 21:51 (2352 dagar sedan)

Renoveringen av den s k Venavagnen, SJ Cp 407, f d NVHJ C3 61, har gått in i monteringsfasen. Just nu sätts fönstren på plats, ett antal har fått nytillverkas. Fotsteg sätts på plats och vi ska lägga in linoleummattan i resandeavdelningen. Idag rullades vagnen ut ur Vagnhall 2, fram till plattform för finjustering av fotstegen. Bilderna visar vagnen på vändskivan i Hesselby, samt när f d Västervikslokomotorn Z4p 312 drog vagnen till plattformen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fler bilder på Gotlandstågets Facebookgrupp

Ante Svensson GHJ

GHJ: Fågel Fenix, SJ Cp 407

av Herbert Paalberg, Thursday, October 19, 2017, 23:34 (2352 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Fantastiskt arbete som ni gjort på Öjna av den gamla "Vena"-vagnen. Jag bugar ödmjukast och vördnadsfullt att se denna fina återskapade vagn. Ps! Hur gick det med grindarna som jag
skickade över till er härom året, är det de som ni visar på bilden? Undrar Palle i Vika.:-)

GHJ: Fågel Fenix, SJ Cp 407

av Ante Svensson II, Tuesday, October 24, 2017, 23:14 (2347 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Fantastiskt arbete som ni gjort på Öjna av den gamla "Vena"-vagnen. Jag bugar ödmjukast och vördnadsfullt att se denna fina återskapade vagn. Ps! Hur gick det med grindarna som jag
skickade över till er härom året, är det de som ni visar på bilden? Undrar Palle i Vika.:-)

Nej, det visade sig att de grindarna härrörde från en annan vagn, möjligen ett ASJ-bygge. Dessa grindar är därför återbördade till Västervik. De här grindarna på bilden hittade vi på SvJvm förra hösten och vi har fått dem därifrån. Lustigt nog hittades de två originalgrindarna från vagnen i Västervik i helgen och även de är nu i Hesselby...

Ante

GHJ: Fågel Fenix, SJ Cp 407

av Ola Ahlström, Friday, October 20, 2017, 15:01 (2352 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Bild på vagnen oktober 1972

[image]

Samlingsportalen Jvm.KDAJ02997

Ola Ahlström
Malmö