Ölandsvagn? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, October 20, 2017, 17:13 (2352 dagar sedan)

Två bilder från Samlingsportalen.
Jvm,KBIA04542

[image]

Bildtext;
SJ S10p 3075 underrede ursprungligen LNJ 4 "Upland".

Jvm,KBIA04543

[image]

Bildtext;
SJ S10p 3075 underrede ursprungligen LNJ 4 "Upland".

Förvisso intressant bild av lok under skrotning men vad är det för personvagn som gömmer sig i bakgrunden, en Ölandsvagn?

Ola Ahlström
Malmö

Ölandsvagn?

av Ola Almquist, Friday, October 20, 2017, 17:23 (2352 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Två bilder från Samlingsportalen.
Jvm,KBIA04542

[image]

Bildtext;
SJ S10p 3075 underrede ursprungligen LNJ 4 "Upland".

Jvm,KBIA04543

[image]

Bildtext;
SJ S10p 3075 underrede ursprungligen LNJ 4 "Upland".

Förvisso intressant bild av lok under skrotning men vad är det för personvagn som gömmer sig i bakgrunden, en Ölandsvagn?

Ola Ahlström
Malmö

Vagnen med inbyggda plattformar bör vara Cp 342 f.d. ÖJ C 17 f.d. M17. Den andra kan vara en av DFp-vagnarna 343 och 344 som ombyggdes till CFp.

EDIT: Loken är nog inte under skrotning utan under eller i väntan på revision. 3074 är jag osäker på men 3075 användes några år på fastlandet.

M.v.h.
Ola

Ölandsvagn?

av Ola Ahlström, Friday, October 20, 2017, 18:12 (2352 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Loken är nog inte under skrotning utan under eller i väntan på revision. 3074 är jag osäker på men 3075 användes några år på fastlandet.

M.v.h.
Ola

Ok, slarvig och felaktig tolkning av mig att loket var under skrotning. Tack för klargörandet.

Ola Ahlström
Malmö

Ölandsvagn?

av Mattias Jansson, Friday, October 20, 2017, 19:53 (2351 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Loken är nog inte under skrotning utan under eller i väntan på revision. 3074 är jag osäker på men 3075 användes några år på fastlandet.

M.v.h.
Ola

Båda slopade 1954 och skrotade 1954 respektive 1955, båda i Vislanda.

Ölandsvagn?

av Anders Jansson, Friday, October 20, 2017, 21:01 (2351 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Loken är nog inte under skrotning utan under eller i väntan på revision. 3074 är jag osäker på men 3075 användes några år på fastlandet.

Bilderna bör vara från Kalmar våren 1950. De båda loken omplacerades från 37drs (Visby) till 36ms (Skara) den 1 april 1950. Sjötransporten gick från Visby till Kalmar. För att möjliggöra lyft i Visby delades loken genom att pannan lyftes ur. Återmontering skulle ske genom 27ms försorg i Kalmar. De båda loken transporterades sannolikt direkt till Borås huvudverkstad och de utgick därifrån på sensommaren 1950. 3075 hade under mellantiden återigen omplacerats. Denna gång från 36ms (Skara) till 14ms (Harmånger).

Ölandsvagn?

av PerH, Tuesday, October 24, 2017, 12:49 (2348 dagar sedan) @ Anders Jansson

Var S10p 3075 på NHJ? Det var nytt för mig. Jag trodde bara dom kvarvarande NHJ loken 3004 och 3005 samt Np 3052 gick på NHJ med SJ nummer.
Jag antar att 3075 kom till Hälsingland 1950 för att ersätta 3004 som skrotades i Vislanda just det året? När kom 3052 till Harmånger? Var det 1954 då 3075 slopades?

Ölandsvagn?

av Granis, Tuesday, October 24, 2017, 13:11 (2348 dagar sedan) @ PerH

Även S2p 3039, idag återställd som ROJ 5 på AGJ, har gått på fd NHJ. Finns bild när det används för snöröjning på den banan. Hittar den dock varken på "Samlingsportalen" eller nätet ö h t, men det finns kanske dom som är duktigare på detta än jag?

/ L G :-|

Ölandsvagn? - S10p 3075 m.fl.

av Ola Almquist, Tuesday, October 24, 2017, 23:42 (2347 dagar sedan) @ PerH

Var S10p 3075 på NHJ? Det var nytt för mig. Jag trodde bara dom kvarvarande NHJ loken 3004 och 3005 samt Np 3052 gick på NHJ med SJ nummer.
Jag antar att 3075 kom till Hälsingland 1950 för att ersätta 3004 som skrotades i Vislanda just det året? När kom 3052 till Harmånger? Var det 1954 då 3075 slopades?

3075 omplacerades vid för mig okänd tidpunkt till 2 ms. En bild från Linköping finns här.
De flesta ångloken på f.d. NHJ under SJ-tiden var inlånade, inklusive Np 3052 som formellt sett tillhörde 27 ms. Texten på historiskt innehåller flera felaktigheter när det gäller dragfordonen. 3005 skrotades förvisso 1955 men då hade det befunnit sig på 36 ms i Västergötland de sista åren.

M.v.h.
Ola

Ölandsvagn? - S10p 3075 m.fl.

av PerH, Wednesday, October 25, 2017, 06:31 (2347 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för alla svar.

Ölandsvagn?

av Ulf Diehl, Wednesday, October 25, 2017, 21:54 (2346 dagar sedan) @ Anders Jansson

Skedde samma förfarande och transportväg för alla andra Gotlandslok som fördes över till Västergötland vid Gotlands andra brandskattning? Jag tänker på B2p 3060, K4p 3066,L19p 3069, 3070?
Ulf Diehl

Ölandsvagn? - Gotlandslok

av Ola Almquist, Wednesday, October 25, 2017, 22:35 (2346 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Skedde samma förfarande och transportväg för alla andra Gotlandslok som fördes över till Västergötland vid Gotlands andra brandskattning? Jag tänker på B2p 3060, K4p 3066,L19p 3069, 3070?
Ulf Diehl

Det finns en bild som är tagen i Växjö (om jag minns rätt) föreställande fyra demonterade lok. Antingen är det K4p 3065 - 3068 eller så är det tre av dessa och K3p 3064. Jag hittar inte bilden på Samlingsportalen men den har varit publicerad i Spårstumpen. K4p 3067 och 3068 (som knappast kom till användning) överfördes nästan direkt till 27 ms. Ytterligare ett lok överfördes till Västergötland, nämligen S13p 3077.

M.v.h.
Ola

Ölandsvagn? - Gotlandslok

av Ante Svensson II, Friday, October 27, 2017, 09:09 (2345 dagar sedan) @ Ola Almquist

Skedde samma förfarande och transportväg för alla andra Gotlandslok som fördes över till Västergötland vid Gotlands andra brandskattning? Jag tänker på B2p 3060, K4p 3066,L19p 3069, 3070?
Ulf Diehl


Det finns en bild som är tagen i Växjö (om jag minns rätt) föreställande fyra demonterade lok. Antingen är det K4p 3065 - 3068 eller så är det tre av dessa och K3p 3064. Jag hittar inte bilden på Samlingsportalen men den har varit publicerad i Spårstumpen. K4p 3067 och 3068 (som knappast kom till användning) överfördes nästan direkt till 27 ms. Ytterligare ett lok överfördes till Västergötland, nämligen S13p 3077.

M.v.h.
Ola

Vid ett antal tillfällen vid transport av lok till, och från ön gjordes på detta sätt, alltså även under EJ-tiden. KlRJ 5 t.ex, sedermera SJ Np 3071, leverades i delar till Slite 1936, monterades och gick sedan för egen maskin ned till Klintehamn.

K4p-loken fördes demonterade över till fastlandet, tämligen snart efter förstatligandet. Tenderloken lämnade ön 1952, när de lokdragna persontågen på söndagar drogs in. Om dessa lok demonterades har jag inte sett några uppgifter om, men det finns väl inga skäl att tro något annat. 3060 och 3070 hade då just byggts om med slutna hytter. Just överföringen av tenderloken var något som ledningen på Gotland motsatte sig, men fick acceptera.

Ante

Ölandsvagn? - Gotlandslok

av Granis, Friday, October 27, 2017, 13:17 (2345 dagar sedan) @ Ante Svensson II

Och hur var det egentligen med N4p 3072/ fd GJ 8-II? Vad var det för kapacitetsproblem (försämringar?) med hamnkranar som gjorde att detta lok inte kunde skickas till fastlandet? Den hade ju annars passat bra i Östergötland tillsammans med sina N4p-syskon från NÖJ (som B2p 3060/ fd GJ 12 gjorde med sina motsvarande syskon på fd VGJ), framförallt som loket väl fortfarande hade (för) högt axeltryck för de klena Gotlandsbanorna jämfört med tenderloken, trots genomförda ombalanseringar på 20/ 30-talet (väl?) och spårupprustningar. Borde m a o ha saknats mindre på Gotland är tenderloken då... Eller är alltihop en skröna/ skrönor?

/ L G

Ölandsvagn?

av Ola Almquist, Tuesday, October 31, 2017, 20:34 (2340 dagar sedan) @ Ola Almquist

Förvisso intressant bild av lok under skrotning men vad är det för personvagn som gömmer sig i bakgrunden, en Ölandsvagn?

Ola Ahlström
Malmö


Vagnen med inbyggda plattformar bör vara Cp 342 f.d. ÖJ C 17 f.d. M17. Den andra kan vara en av DFp-vagnarna 343 och 344 som ombyggdes till CFp.

Ölandsvagnarna uppkollade.
Cp 342 blev VI D 27 ts Bgv 845 1950. DFp 343 och 344 (ÖJ DF 40 resp. 41) ombyggdes 1950 till CFp.

M.v.h.
Ola