HvSJ personvagnspark? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, October 21, 2017, 17:39 (2373 dagar sedan)

Återigen en intressant bild från Samlingsportalen.
Jvm,KDAJ05723

[image]

Bildtexten säger;
Vetlanda-Sävsjö järnväg, HvSJ personvagnar och Vetlanda-Målilla järnväg, HvMJ resgodsvagn
samt
Text på baksida: "HvSJ. Persontågsvagnar".

Tittar man på Rolf Stens hemsida om HvSJ, (H)Vetlanda - Sävsjö Järnväg
HvMJ, (H)Vetlanda - Målilla Järnväg, (H)Vetlanda Järnvägar
http://www.historiskt.nu/smalsp/hvj/hvj_fakta.html
kan man där utläsa följande;
För persontrafiken köptes 5 tvåaxliga personvagnar tillverkade på Hjo Mekaniska Verkstad. För godstrafiken köptes ett antal tvåaxliga godsvagnar (inklusive resgodsvagnar). Huvuddelen av godsvagnarna levererades under 1884. Även godsvagnarna var tillverkade i Hjo.

Så till bilden ovan där man ser förmodligen tre av tidigt anskaffade personvagnarna sist i tåget (vagnarna längst till höger). Intressant är att alla tre skiljer sig markant åt. Den första har lanternin samt eneklfönster (dörr) dubbelfönster och så ett trippelfönster med dörr i mitten. Den andra enkelfönster (dörr) följt av trippelfönster och så enkelfönster igen (dörr), Slutligen den tredje vagnen har tre enkelfönster med dörr i det sista. Vem kan förtälja mer om dessa första fem vagnar till HvSJ och inte minst hur såg de två vagnarna som inte är avbildade ut?

Ola Ahlström
Malmö

Alla (?) fem vagnarna på bild

av Ola Ahlström, Saturday, October 21, 2017, 22:28 (2373 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hittade detta kolorerade foto på Samlingsportalen
Jvm,KCAC06213

[image]

Bildtext;
Vetlanda stationsområde.
och
Text på framsida: "Järnvägsstationen, Hvetlanda.". Text på baksida: "Hvetlanda d.25/5 - 26/5 1919".

Tycker mig här se just fem korta smalspåriga tvåaxliga personvagnar. Två vagnar i det brädlastade tåget och ytterligare en i spårets förlängning kopplad med en boggivagn. Två tvåaxliga personvagnar syns sist i tågsättet hitom, en F-vagn, en boggivagn och så de två tvåaxliga personvagnarna. Kan detta vara en bild där alla fem vagnarna är samlade?

[image]

Ola Ahlström
Malmö

HvSJ personvagnspark? Sista ursprungsvagn

av Kjell Aghult, Sunday, October 22, 2017, 09:27 (2372 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det tycks ha varit CD (Ursprungligen AC) nr 2, skrotad av SJ 1946. Troligen reserv för rälsbussläpet YDFo nr 11 (Tillv. 1940). Vid förfall för detta posttågen köras lokdragna,
"småloken" 2-5 godkända för enmanstjänst.

HvSJ personvagnspark?

av Ola Almquist, Sunday, October 22, 2017, 18:05 (2372 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Återigen en intressant bild från Samlingsportalen.
Jvm,KDAJ05723

[image]

Bildtexten säger;
Vetlanda-Sävsjö järnväg, HvSJ personvagnar och Vetlanda-Målilla järnväg, HvMJ resgodsvagn
samt
Text på baksida: "HvSJ. Persontågsvagnar".

Tittar man på Rolf Stens hemsida om HvSJ, (H)Vetlanda - Sävsjö Järnväg
HvMJ, (H)Vetlanda - Målilla Järnväg, (H)Vetlanda Järnvägar
http://www.historiskt.nu/smalsp/hvj/hvj_fakta.html
kan man där utläsa följande;
För persontrafiken köptes 5 tvåaxliga personvagnar tillverkade på Hjo Mekaniska Verkstad. För godstrafiken köptes ett antal tvåaxliga godsvagnar (inklusive resgodsvagnar). Huvuddelen av godsvagnarna levererades under 1884. Även godsvagnarna var tillverkade i Hjo.

Så till bilden ovan där man ser förmodligen tre av tidigt anskaffade personvagnarna sist i tåget (vagnarna längst till höger). Intressant är att alla tre skiljer sig markant åt. Den första har lanternin samt eneklfönster (dörr) dubbelfönster och så ett trippelfönster med dörr i mitten. Den andra enkelfönster (dörr) följt av trippelfönster och så enkelfönster igen (dörr), Slutligen den tredje vagnen har tre enkelfönster med dörr i det sista. Vem kan förtälja mer om dessa första fem vagnar till HvSJ och inte minst hur såg de två vagnarna som inte är avbildade ut?

Vagnen längst till vänster är med största sannolikhet en C-vagn. Nästa är troligen nr 2 (ursprungligen AC men här möjligen C, troligen ännu inte är ombyggd till CD). Jag har sett en annan bild på denna vagn. Den tredje är nr 1. C? Ursprungligen AC?

M.v.h.
Ola

HvSJ personvagnspark?

av Kjell Aghult, Sunday, October 22, 2017, 18:49 (2372 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vagnen längst till vänster är med största sannolikhet en C-vagn. Nästa är troligen nr 2 (ursprungligen AC men här möjligen C, troligen ännu inte är ombyggd till CD). Jag har sett en annan bild på denna vagn. Den tredje är nr 1. C? Ursprungligen AC?

Veterligen var nr 1-3 ursprungligen AC och 4-5 C. Men jag har ingen fullständig vagnslista,
bara spridda notat.

HvSJ personvagnspark?

av Ola Almquist, Sunday, October 22, 2017, 19:03 (2372 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vagnen längst till vänster är med största sannolikhet en C-vagn. Nästa är troligen nr 2 (ursprungligen AC men här möjligen C, troligen ännu inte är ombyggd till CD). Jag har sett en annan bild på denna vagn. Den tredje är nr 1. C? Ursprungligen AC?

Veterligen var nr 1-3 ursprungligen AC och 4-5 C. Men jag har ingen fullständig vagnslista,
bara spridda notat.

Det stämmer säkert. AC-vagnarna var uppenbarligen inte lika. Då kan det vara så att det är 3 i stället för 2 på bilden.
Det borde ha funnits minst två postvagnar samtidigt. Boggivagnen HvMJ CDFo (?) 501 på bilden var den ena.

M.v.h.
Ola

HvSJ personvagnspark?

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, October 24, 2017, 16:28 (2370 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om det kan vara till någon hjälp kan jag bidra med följande uppgifter från VJ tjänstetidtabell nr 90 gällande fr.o.m. 15 maj 1931.
På sid 6 finns en plan över tågens normala sammansättning och med ledning av den och en egenritad grafisk tidtabell har jag kommit fram till att följande antal och vagnlittera behövts för trafiken:
2 st BCo vikt 16 ton
1 st CFo vikt 10 ton
1 st C vikt 5 ton (gick endast vard utom tisdag i tåg 14-11 Vetlanda-Landsbro-Vetlanda)
2 st CD vikt 5 ton
2 st F vikt 10 ton
2 st F vikt 5 ton.
I tjänstetidtabellen förekommer lok 1-6.

HvSJ personvagnspark?

av Ola Almquist, Wednesday, October 25, 2017, 00:45 (2370 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Om det kan vara till någon hjälp kan jag bidra med följande uppgifter från VJ tjänstetidtabell nr 90 gällande fr.o.m. 15 maj 1931.
På sid 6 finns en plan över tågens normala sammansättning och med ledning av den och en egenritad grafisk tidtabell har jag kommit fram till att följande antal och vagnlittera behövts för trafiken:
2 st BCo vikt 16 ton
1 st CFo vikt 10 ton
1 st C vikt 5 ton (gick endast vard utom tisdag i tåg 14-11 Vetlanda-Landsbro-Vetlanda)
2 st CD vikt 5 ton
2 st F vikt 10 ton
2 st F vikt 5 ton.
I tjänstetidtabellen förekommer lok 1-6.

Det kan betyda att ytterligare en av 1880-talsvagnarna var CD. Jag har inga anteckningar men jag har för mig att det fanns en artikel om Vetlanda järnvägar i Jernvägsnytt.

M.v.h.
Ola

HvSJ personvagnspark?

av Christer Fredriksson, Wednesday, October 25, 2017, 07:31 (2369 dagar sedan) @ Ola Almquist

Borde inte Postverkets arkiv i Arninge ge svar på frågor om EJ postvagnar?

Detta arkiv är ju mycket detaljerat när det gäller postens vagnar och andra detaljer om postens verksamheter vid alla järnvägar genom åren.

HvSJ personvagnspark?

av Ola Ahlström, Thursday, October 26, 2017, 16:46 (2368 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det kan betyda att ytterligare en av 1880-talsvagnarna var CD. Jag har inga anteckningar men jag har för mig att det fanns en artikel om Vetlanda järnvägar i Jernvägsnytt.

M.v.h.
Ola

Jovisst fanns det en artikelserie i Jernvägsnytt nr 2 1975 till nr 4 1975 och i nr 3 1976 av Stig Lundin.

Här framgår att under år 1885 kompletterades vagnparken med fem personvagnar och två bagagevagnar. Samtliga vagnar byggda i Hjo.

AC 1
AC 2 (ombyggd till CD vid sekelskiftet)
ACD 3
C 4
C 5
DF 16
DF 17

Planerna var att postkupé skulle inrättas i bagagevagnarna men detta godtogs inte av Postverket varför postkupé inrättades i ACD 3.

Bild av HvSJ CD2 finns i artikelns första del.

En boggivagn anskaffades från Vabis 1897 och tilldelade littera ACo och nummer 6. Ännu en boggivagn anskaffade 1901, ACo 7 från Hessleholms Mek Verkstad.

Ola Ahlström
Malmö