Yrken (Järnvägspersonal)

av mormorsgruvan, Friday, October 27, 2017, 14:38 (2345 dagar sedan)

När försvann yrkestitlarna: packmästare och spårväxlare vid SJ ?

Yrken

av Christer Fredriksson, Friday, October 27, 2017, 15:08 (2345 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag vet inte, men [b]Packmästare [/b]tror jag försvann på 1930-talet.

[b]Spårväxlare [/b]har aldrig funnits som titel, utan är ett ord som journalister ofta använde i sina artiklar på 1800-talet.
En person sam var delaktig i växlingen var normalt: Stk, växelvakt, Bromsare, Banvakt samt banarbetare vid arbetståg. Vid speciella tillfällen kunde även annan personal deltaga i växlingsarbetet.

Yrken

av Lars Ågren, Friday, October 27, 2017, 15:25 (2345 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Packmästare som tjänstebenämning upphörde vid SJ fr o m den 1 januari 1908. Den har därefter använts i olika sammanhang för att beskriva arbetsuppgifter för de som hade ansvaret för godshanteringen (t ex resgods, ilgods) i tågen. Spårväxlare skulle kräva lite mer ingående forskning. Benämningen förekom i det första avlöningsreglementet för Statens järnvägstrafik. Det kom 1869. Spårväxlare var där jämställda med signalkarlar, stationskarlar och kuskar. Om spårväxlare har förekommit senare kan jag inte svara på.

Yrken

av mormorsgruvan, Monday, October 30, 2017, 10:48 (2342 dagar sedan) @ Lars Ågren

Vid privatbanorna fanns spårväxlarna kvar längre.
År 1901 var G.M. Huldt spårväxlare vid Helsingborg C.