VGJ 1376 / SJ Cp 374? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, October 28, 2017, 17:58 (2370 dagar sedan)

I Stig Lundins listor över smalspåriga personvagnar vid SJ finns ingen uppgift om VGJ 1376 / SJ Cp 374 öde, blev vagnen skrotad eller återfinns den bevarad hos någon av våra museijärnvägar?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1376 / SJ Cp 374?

av Anders Jansson, Saturday, October 28, 2017, 19:43 (2370 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I Stig Lundins listor över smalspåriga personvagnar vid SJ finns ingen uppgift om VGJ 1376 / SJ Cp 374 öde, blev vagnen skrotad eller återfinns den bevarad hos någon av våra museijärnvägar?

Avregistrerad och avställd 1957-12-27
Skrotbeslutad 1960-05-18
Skrotbeslut annullerat 1960-09-07
Tilldelad II distriktet som tjänstevagn 1960-09-07
Inregistrerad som Tjv nr 625521 II D 36 bs 1960-09-13
Skrotbeslutad 1968-02-01 - Såld till SkLJ samma år

Så långt vad arkiven säger. Det är dock något som inte stämmer!! Den vagn som SkLJ köpte som Tjv nr 625521 II D 36 bs är inte fd SJ Bp 374 utan fd SJ BFp 355. En vagn som är rapporterad skrotad i Vislanda 1960-07 efter att ha skrotbeslutats vid samma tillfälle som Bp 374.

Vad har hänt? En kvalificerad gissning är att man i Skara ansåg att BFp 355 (med lastutrymme och sidodörrar) var bättre lämpad som broreparatörsvagn. Sagt och gjort. De båda vagnarna fick byta identitet och 374 skickades till Vislanda som 355.

VGJ 1376 / SJ Cp 374?

av Ola Ahlström, Saturday, October 28, 2017, 20:41 (2370 dagar sedan) @ Anders Jansson

Avregistrerad och avställd 1957-12-27
Skrotbeslutad 1960-05-18
Skrotbeslut annullerat 1960-09-07
Tilldelad II distriktet som tjänstevagn 1960-09-07
Inregistrerad som Tjv nr 625521 II D 36 bs 1960-09-13
Skrotbeslutad 1968-02-01 - Såld till SkLJ samma år

Så långt vad arkiven säger. Det är dock något som inte stämmer!! Den vagn som SkLJ köpte som Tjv nr 625521 II D 36 bs är inte fd SJ Bp 374 utan fd SJ BFp 355. En vagn som är rapporterad skrotad i Vislanda 1960-07 efter att ha skrotbeslutats vid samma tillfälle som Bp 374.

Vad har hänt? En kvalificerad gissning är att man i Skara ansåg att BFp 355 (med lastutrymme och sidodörrar) var bättre lämpad som broreparatörsvagn. Sagt och gjort. De båda vagnarna fick byta identitet och 374 skickades till Vislanda som 355.

Tack för svaret. Finns motsvarande uppgifter tillgängligt för de 14 systervagnarna (SJ Cp 363-373 och 375-377) samt halvsystrarna Cp 354 och 356-362?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1376 / SJ Cp 374? (CFp/ Cp 355)

av Granis, Saturday, October 28, 2017, 21:43 (2370 dagar sedan) @ Anders Jansson

Fast SkLJ har nu "återlittererat" vagnen som VGJ C 1034, trots att resgodsutrymmet är kvar? Eller är det bara dörren?

/ L G

VGJ 1041 / SJ Cp 362?

av Ola Ahlström, Saturday, October 28, 2017, 20:36 (2370 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Även denna vagn saknas det uppgift i Stig Lundins listor om slutligt öde, vad hände med VGJ 1041 / SJ Cp 362 ?

Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1041 / SJ Cp 362?

av Anders Jansson, Saturday, October 28, 2017, 22:06 (2370 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Även denna vagn saknas det uppgift i Stig Lundins listor om slutligt öde, vad hände med VGJ 1041 / SJ Cp 362 ?

Avregistrerad 1956-08-09
Tilldelad II distriktet som tjänstevagn 1956-08-09
Inregistrerad hos II distriktet som Bgv 834 II D es G (elektrosektionen Göteborg - montagevagn Skara) 1956-09-08
Omnumrerad till Tjv nr 627220 II D es G 1960-01-12
Avregistrerad som tjänstevagn 1964-10-14
Skrotad i Vislanda 1965

VGJ 1041 / SJ Cp 362?

av Kjell Aghult, Sunday, October 29, 2017, 08:44 (2370 dagar sedan) @ Anders Jansson

Även denna vagn saknas det uppgift i Stig Lundins listor om slutligt öde, vad hände med VGJ 1041 / SJ Cp 362 ?

Avregistrerad 1956-08-09

SJ sista Cp/Bp-vagnar i kommersiell trafik tycks ha gått på just f d VGJ. SJ 8 trafiksektions tågsammansättningsplan (smalspår) av 1956-10-15 har än fyra sådana vagnar i omlopp: Vagnsätten
524p (2 st), 526p och 527p. Obs "891-bokstaven!" De var rusningstids- eller L/S-förstärkningar Göteborg-Sjövik.

F d VGJ persontrafik övergick så helt till rälsbuss från tågplaneskiftet 1957-06-02.

8 ts hade huvudort i Falköping med huvudlinje Hallsberg-Göteborg. Den hade införlivat den
kortlivade 36 trafiksektionen i Skara, en utlokalisering av SJ: VGJ förvaltning funnits i
Göteborg.

VGJ 1041 / SJ Cp 362?

av Anders Jansson, Sunday, October 29, 2017, 09:58 (2370 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F d VGJ persontrafik övergick så helt till rälsbuss från tågplaneskiftet 1957-06-02.

I vanlig ordning så var det viss skillnad mellan kartan och verkligheten. I juni 1957 så återstod fortfarande åtskilliga YBo-fordon att leverera till västgötasmalspåren. Under sommaren och in på hösten var därför loktåg med Tp-lok vanligen förekommande i Sjövikstrafiken.

Enligt de ursprungliga planerna så skulle övergången från loktåg till rälsbusståg ha skett ett år tidigare. Beslutet att avelektrifiera östgötasmalspåren medförde dock att planerna ändrades och att leverans av YBo-fordon till Östergötland prioriterades.

VGJ 1041 / SJ Cp 362?

av Kjell Aghult, Sunday, October 29, 2017, 10:42 (2370 dagar sedan) @ Anders Jansson

F d VGJ persontrafik övergick så helt till rälsbuss från tågplaneskiftet 1957-06-02.

I vanlig ordning så var det viss skillnad mellan kartan och verkligheten... >

Övergångstider har alltid funnits. Därför har Järnvägsdata görligast sökt separera formella
och de-factodatum.

VGJ 1376 / SJ Cp 374? - Foton

av Stefan Olsson, Sunday, October 29, 2017, 21:59 (2369 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tycks vara rätt klent med foton på de olika VGJ-serierna tvåxliga i SJ-skick när det begav sig. Dom överlevde väl tex inte så dom blev uppställda i Svensbro.

Någon som har foton?

VGJ 1376 / SJ Cp 374? - Foton

av Ola Ahlström, Monday, October 30, 2017, 21:26 (2368 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Håller med om att det verkar vara ont om bilder på dessa tvåaxliga VGJ personvagnar. Förutom leveransbilder från Kockums av;

BC 1033
C 1035
CD 1034

har jag sett en bild av C 1035 som rekvirerad sjukvagn till sjukhuståg och C 1041 som Cp 362, bägge bilder på Samlingsportalen.

När det gäller de 15 Tysktillverkade vagnarna finns bilden av VGJ 1379 på Samlingsportalen.

Därutöver lär det finnas en bild av VGJ 1036 som slopad SJ Cp 357 och en bild av en Kockumsvagn och en Tyskvagn uppställd efter slopning.

Borde finnas fler bilder av vagnarna under deras SJ-tid, men var?


Ola Ahlström
Malmö

VGJ 1376 / SJ Cp 374? - Foton

av Ola Almquist, Tuesday, October 31, 2017, 19:33 (2367 dagar sedan) @ Ola Ahlström

har jag sett en bild av C 1035 som rekvirerad sjukvagn till sjukhuståg och C 1041 som Cp 362, bägge bilder på Samlingsportalen.

Du får gärna visa var du hittade bilden på Cp 362. Även denna vagn var ursprungligen CD. Den blev senare II D bangårdsvagn 834 vid Göteborgs elektrosektion, senare omnumrerad till tjänstevagn 627220.

M.v.h.
Ola

VGJ-vagnar under byggnad i Görlitz

av Stefan Skoglund, Sunday, November 05, 2017, 16:37 (2362 dagar sedan) @ BD

[image]

Det här är alltså vagnskorgar utan ramen ? Och det ska bland annat till plattformstak ?